۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۱:۲۳
کد خبر: ۱۰۰۱۳۵
در نشست تخصصی متون مقدس و مساله نفس و بدن مطرح شد:

نفی تک ساحتی و مبرا بودن آدمی از منظر قرآن کریم

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: مرگ از نظر قرآن جدایی بدن از دیگر ساحت‌های آدمی است.
عليرضا آل بويه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا آل بویه، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست تخصصی متون مقدس و مساله نفس و بدن، مقاله نفی تک ساحتی و مبرا بودن آدمی از منظر قرآن کریم را ارائه کرد.

وی اظهار داشت: حیات اخروی انسان یکی از آموزه های مسلم قرآنی است و آیات بسیاری بر آن دلالت می کند.

وی ادامه داد: اعتقاد به زندگی در آخرت که از نظر قرآن مسلم است وقتی صحیح است که در انسان حقیقتی وجود داشته باشد که با نابودی بدن آدمی از بین نرود، زیرا حیات آدمی در قیامت بدین معنا است که خودش در قیامت زندگی می کند و تا ابد نیز خواهد ماند.

این پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: انسان با مردن از سرایی به سرای دیگر منتقل خواهد شد و بدنش از بین می رود اما ساحت دیگری از او همچنان به گونه ای از حیات غیر از حیات بدن دنیوی اش باقی خواهد ماند.

این محقق علوم عقلی اظهار داشت: دسته ای از آیات قرآن کریم به طور خاص و مستقیم به حقیقتی غیر از بدن دلالت می کند و دسته دوم از آیات اگرچه صراحت ندارد اما لازمه معنای حقیقی داشتن الفاظ، بقای انسان با توجه به متلاشی شدن بدن او است.

وی در بیان شواهد قرآنی نظریه مقصود خود با اشاره به آیه 28 سوره فجر بیان داشت: یکی از تعابیری که بسیار زیاد در آیات قرآن به چشم می خورد تعبیر رجوع و بازگشت به سوی خدا است که با تامل در این نوع آیات به دست می آید مردن پایان زندگی نیست بلکه رجوع و بازگشت به سوی خدا است و بازگشت در صورتی معنا می دهد که ساحت دیگری از آدمی غیر از بدن پس از مردن و جدا شدن از بدن باقی باشد.

این محقق علوم اسلامی، با اشاره به آیات 185 سوره آل عمران، 35 سوره انبیاء و 57 سوره عنکبوت، اظهار داشت: تعبیر چشیدن مرگ در قرآن در صورتی صادق است که ساحتی از آدمی همچنان باقی باشد تا بتواند مرگ را درک کند و معلوم می شود که مرگ امر وجودی است.

وی گفت: با تامل در آیات قرآن کریم معلوم می شود که از منظر قرآن، انسان آمیخته ای از بدن و غیر بدن و مرگ از نظر قرآن جدایی بدن از دیگر ساحت های ادمی است.

این محقق علوم اسلامی گفت: بدن با مرگ متلاشی خواهد شد اما ساحت های دیگر آدمی همچنان به حیات خود در عالم دیگر ادامه خواهد داد. /909/پ202/ع

ارسال نظرات