۲۱ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۱۰۱۷۴۸
محقق علوم انسانی:

نگاه سلبی به علوم انسانی آسیب‌زا است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی دانشگاه مفید بیان داشت: نگاه سلبی به علوم انسانی و موضع گیری شدید نسبت به آن درست نیست چرا که این رویکرد بین دانشگاه و حوزه ایجاد افتراق می‌کند.
علوم انساني


حجت الاسلام مجید رضایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: اسلامی و بومی کردن علوم انسانی ضرورتی اساسی است که باید مورد توجه محافل علمی قرار گیرد.

این محقق علوم انسانی اظهار داشت: برخی بر این باور هستند که علوم انسانی موجود ریشه‌اش در خارج از کشور است و در محیط های دیگری رشد کرده است.

نویسنده کتاب مقدمه‌ای بر مالیه عمومی در اسلام ادامه داد: تفکر دیگری که بر بخش هایی از دین متمرکز است نسبت به علوم انسانی نگاه سلبی دارد که البته این نگاه سلبی و عدم حرکت آرام برای اصلاح آن می‌تواند آسیب‌زا باشد.

عضو گروه آموزش انجمن علمی اقتصاد حوزه گفت: تفکر دیگری قائل است که بخشی از علوم انسانی شکل گرفته در مغرب زمین با علوم اسلامی سازگار نیست و باید نقد و بررسی شود.

این محقق علوم انسانی گفت: نگاه سلبی به علوم انسانی و موضع گیری شدید نسبت به آن درست نیست و بین دانشگاه و حوزه ایجاد افتراق می‌کند.

وی بیان داشت: امروز برای اصلاح علوم انسانی کارهایی انجام و بحث انقلاب فرهنگی و علمی مطرح شده است.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: عده ای از طرفداران علوم انسانی اسلامی که البته تالیفات کمی دارند و نظر مثبتی به دانشگاه‌ها ندارند نوعی دوگانگی ایجاد کرده‌اند که باید این رویه اصلاح شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه کرسی‌های نظریه‌پردازی جدی نگرفته نشده است، ادامه داد: باید الگوها و ایده‌های گوناگون نقد و بررسی شود تا به بهترین نتایج برسیم.

این محقق علوم انسانی بیان داشت: محققان باید با بررسی و پژوهش مسیر علمی را بهبود بخشند و آثار خود را به شکلی که بیننده بیشتری داشته باشد ارائه کنند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات