۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۱۰۳۶۰۱
پژوهشگر حوزه علمیه:

استاد مطهری بنیان گذار کلام جدید است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: شهید مطهری با توجه به درک اسلام اجتهادی، آموزه‌های اسلامی را در علوم گوناگون و با زبان نو بیان و تحولی عظیم در علوم اسلامی ایجاد کرد.
شهيد مطهري


حجت الاسلام بهروز محمدی منفرد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: گونه‌های پردازش استاد مطهری در علوم عقلی دارای نوآوری‌ها و ابتکارات زیادی است.

وی بیان داشت: استاد مطهری در علوم گوناگون کلام، فلسفه و فقه دارای درجه اجتهاد بود و اسلام را اجتهادی دریافت کرد.

این محقق علوم عقلی بیان داشت: شهید مطهری با توجه به درک اسلام اجتهادی، آموزه های اسلامی را در علوم گوناگون و با زبان نو بیان و تحولی عظیم در علوم اسلامی ایجاد کرد.

وی بیان داشت: علم کلام تا قبل از وی دارای روالی ثابت بود و کتاب‌های جدید حاشیه‌ای بر کتاب‌های قدیمی‌تر بود اما استاد مطهری مباحث علمی را با پردازشی جدید ارائه و درون علم کلام خانه تکانی مفصلی کرد.

این پژوهشگر علوم اسلامی بیان داشت: استاد مطهری برخلاف سبک رایج علم کلام که مباحث به ترتیب توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد است، بحث ها را به هم ریختند و از انسان شناسی آغاز کردند و بقیه بحث‌ها را در ادامه آوردند.

کارشناس فلسفه اخلاق گفت: نوآوری دیگر استاد مطهری در علم کلام، پرداختن به مباحث روز است. وی به نقد و بررسی مذاهب التقاطی و مکاتب انحرافی پرداخت و ناظر به مسائل جامعه، کلامی نو ارائه کرد.

وی با تاکید بر اینکه استاد مطهری بنیان‌گذار علم کلام جدید است، ادامه داد: استاد مطهری نه تنها نوآوری داشت بلکه مسائل رایج علم کلام را با زبان نو بیان کرد.

این استاد حوزه علمیه بیان داشت: مهمترین شاخصه استاد مطهری، نوآوری و به بیان روز گفتن مسائل اعتقادی است.

وی بیان داشت: استاد مطهری شبهه شناس بود و در جامعه به رصد شبهات روز می پرداخت و با توجه به مبانی اسلامی پاسخ مناسب را در زمان مناسب ارائه می داد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات