۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۱۰۶۸۵۶
همزمان با ایام البیض؛

چهار هزار نفر در حرم مطهر رضوی معتکف می‌شوند

خبرگزاری رسا ـ معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی گفت: در ایام البیض امسال 25 هزار نفر ساعت خدمات به معتکفین حرم رضوی ارائه خواهد شد.
محمود ممتاز


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، محمود ممتاز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: مراسم اعتکاف امسال با حضور چهار هزار معتکف، در صحن و شبستان‌های مسجد جامع گوهرشاد حرم امام رضا(ع) برگزار خواهد شد.

ممتاز اضافه کرد: همچنین به منظور فراهم نمودن فضایی معنوی در این ایام، برنامه‌های ویژه و متنوع فرهنگی و مذهبی توسط معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی اجرا خواهد شد.

وی با بیان این‌که در سال جاری 71 هزار و 978 نفر در مراسم اعتکاف مسجد گوهرشاد شرکت‌کرده‌اند، اظهار داشت: از مجموع ثبت‌نام‌کنندگان 26 هزار و531 نفر مرد و 45 هزار و 447 نفر زن را شامل می‌شود که 96 درصد از ثبت‌نام کنندگان ایرانی و 4 درصد زائران غیر ایرانی می‌باشند.

ممتاز از افزایش 17 هزار و 724 ثبت‌نام‌ در مراسم اعتکاف امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: در مراسم اعتکاف 63 درصد زنان و 37 درصد مردان شرکت کرده‌اند.

وی از تهیه 8 هزار بسته حاوی اقلام خوراکی برای توزیع در دو وعده افطار، انتقال و فعال‌نمودن دستگاه مولد آب جوش، تهیه متعلقات آن برای راه‌اندازی، طبخ، بسته‌بندی و انتقال 24 هزار پرس غذا در شش وعده همراه با دیگر اقلام خبر داد.

معاون اماکن متبرکه امور زائرین آستان قدس رضوی تصریح کرد: امکان بهره‌گیری مناسب از مسجد در طول سه شبانه‌روز ایام اعتکاف با تامین 4 هزار کتب انوار و استقرار 18 قفسه سیار کتب ادعیه، تهیه اقلام مصرفی و بهداشتی مورد نیاز ازجمله 100 لیتر مواد شوینده، یک لیتر مواد ضدعفونی‌کننده، 250 عدد مایع صابون بدون‌بو برای چیدمان در اطراف حوض، 40 رخت‌آویز، 60 کیلو پلاستیک غبار، 600 کیلو نایلون ویژه کفش، 36 هزار عدد لیوان یکبار مصرف، مهر نماز در ایام اعتکاف مهیا شده است.

وی ادامه داد: چیدمان 50 سطل غبار و60 کلمن آب سرد در صحن و شبستان‌های مسجد گوهرشاد، عطرافشانی صحن و شبستان‌ها با 50 لیتر گلاب، نصب و راه‌اندازی 20 دوش حمام در سرویس‌های غربی شماره یک، نصب بنرهای حاوی پیام‌ها و اطلاعیه‌های بهداشتی، تأمین روزانه 300 بسته یخ‌خوراکی بهداشتی برای خنک نمودن آب مصرفی داخل کلمن‌ها و سرد نمودن شربت، نیز آماده شده است.

ممتاز در خصوص تکریم شایسته معتکفین در هنگام ورود گفت: در 24 خرداد از ساعت 14 الی 18، اقدام به نظافت و شستشوی طبقه منهای یک رواق امام خمینی(ره) و استقرار گلدان، نصب بنر و فضاسازی محیطی، پیش‌بینی تدارکات لازم و استقرار کلمن‌های آب سرد، لیوان یکبار مصرف و سطل غبار در محل طبقه منهای یک رواق امام خمینی (ره ) خواهد شد.

وی در خصوص هماهنگی‌های قبل از مراسم متذکر شد: برای ایجاد آمادگی استقبال مناسب از معتکفان، برنامه‌ریزی مناسب با واحدهای فرهنگی زیر مجموعه معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی، اداره کل روابط عمومی و واحدهای تابعه حوزه معاونت اماکن متبرکه، دبیرخانه طرح و برنامه اماکن متبرکه، مهمانسرا، تضمین کیفیت، روابط عمومی و امور فوق برنامه، واحدهای مرتبط به مدیریت‌های امور خدمه و رفاه زائرین و امور انتظامات و تشریفات در طول ایام اعتکاف صورت گرفته است.

ممتاز از حضور پنج پایگاه اولیه برای تحویل کارت اعتکاف به ثبت‌نام‌کنندگان خبر داد و خاطر نشان‌کرد: برای سازماندهی بهتر اعزام معتکفین، پرسنل و نیروهای خدمتگزار در پایگاه‌های اولیه برای هماهنگی با نیروهای حوزه اماکن متبرکه حضور خواهند داشت و اکیپ‌های به منظور تحویل وسایل اضافی معتکفین و انتقال آن‌ها به دفتر امانات باب الجواد(ع) و نگهداری تاپایان مراسم برنامه‌ریزی شده است.

ممتاز افزود: این پنج پایگاه در مدرسه ام‌ابیها واقع در چهارراه مقدم طبرسی، مدرسه دخترانه آذرم ابتدای بلوار شهید کامیاب، جنب مرکز آموزش عالی راه آهن ویژه خواهران و اداره آموزش و پرورش ناحیه پنج، پنج‌راه ضلع شمال شرق میدان عدالت، اداره آموزش و پرورش ناحیه یک، واقع در چهارراه شهدا بین خیابان آیت‌الله بهجت 12و 14 و همچنین مدرسه شاهد فردوسی خیابان امام‌رضا(ع) واقع در چهارراه کلانتر، ابتدای دانش‌غربی به صورت مشترک می‌باشد.

وی ادامه داد: عملیات اعزام 4 هزار معتکف از پایگاه‌های فوق به حرم مطهر رضوی با پیش‌بینی 40 دستگاه اتوبوس بعد از نماز مغرب و عشاء آغاز و تا ساعت 1 بامداد ادامه می‌یابد.

ممتاز همچنین از تعبیه 32 محل بازرسی و استقرار نیروی کافی از ساعت 20 الی 2 بامداد روز 25 خرداد برای بازرسی هدایت و راهنمایی، کمک به حمل و نقل وسایل مجاز معتکفان، آمارگیری از اتوبوس‌ها و معتکفین، کنترل و مطابقت کارت‌های شناسایی در ابتدای زیر گذر در این ایام خبر داد.

وی همچنین در خصوص استقرار خدام و انتظامات در ایام اعتکاف در مسجد گوهرشاد بیان کرد: نیروها به طور 24 ساعته علاوه بر حفظ نظم، آرامش و محافظت از اموال موجود در صحن و شبستان‌های مسجد گوهرشاد، مسیر تردد زائران در راهرو درب سنگی به سمت حرم مطهر را باز نگه داشته و از معتکف شدن زائران در ضلع غربی رواق مبارکه امام خمینی (ره ) و ضلع شرقی بست شیخ بهاء ممانعت به عمل می‌آورند.

ممتاز از راه‌اندازی 10 دستگاه سیستم رایانه کنترل در مدخل صحن جامع رضوی و رواق مبارکه دارالنورخبر داد و افزود: با راه‌اندازی این دستگاه‌ها از ورود افراد غیر ثبت‌نامی و زائرین برای معتکف‌شدن ممانعت به عمل ‌می‌آید و کارت معتکفینی که از ادامه اعتکاف انصراف می‌دهند دریافت می‌شود.

معاون اماکن متبرکه امور زائرین آستان قدس رضوی در خصوص اختتامیه‌ی مراسم پر فیض اعتکاف اظهار داشت: پس از سه روز تلاش شبانه‌روزی عوامل اجرایی با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء و توزیع افطار آخر در 28 خرداد به اتمام خواهد رسید و صحن قدس متناسب با مراسم اختتامیه آراسته می‌شود.

معاون اماکن متبرکه رضوی از معتکفین خواست فقط لوازم شخصی اعلام شده را به همراه داشته و با دست اندرکاران اجرایی این مراسم در رعایت نظم و آرامش همکاری نمایند و در حفظ بهداشت فردی و عمومی بکوشند./968/د102/ع

ارسال نظرات