۲۳ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۱۰۸۸۰۵

پایگاه اطلاع‌رسانی معارف قرآن کریم در یک نگاه

خبرگزاری رسا ـ پایگاه اطلاع‌رسانی معارف قرآن کریم با رویکرد ارایه خدمات علمی به پژوهشگران و محققان علوم قرآنی راه‌اندازی شده است.
معارف قرآن كريم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پایگاه اطلاع‌رسانی معارف قرآن کریم به همت مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با هدف ارایه خدامات علمی به پژوهشگران و محققان علوم قرآنی راه‌اندازی شده است.

بخش‌های مقالات و معرفی آثار علمی قرآن پژوهشی و نیز آثار مختلف و متنوع مرکز که به صورت دیجیتال در دسترس کاربران قرار گرفته و همچنین دسترسی به کتابخانه‌های مرکز فرهنگ و معارف قرآن و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیانگر این مطلب است.

نسخه‌های دیجیتالی آثار مرکز، اطلاع‌رسانی از پژوهش‌های قرآنی، دسترسی به کتابخانه تخصصی قرآن و اخبار قرآن پژوهی از بخش‌های این پایگاه اطلاع‌رسانی است که در بخش نسخه‌های دیجیتال می‌توان به تفسیر راهنما، فرهنگ موضوعی تفاسیر، دایرةالمعارف قرآن کریم، فرهنگ قرآن، جرعه‌ای از زلال وحی و پرسمان‌های قرآنی اشاره کرد.

در بخش اطلاع‌رسانی از پژوهش‌های قرآنی نیز معرفی جدیدترین کتب قرآنی، معرفی جدیدترین مقالات قرآنی، معرفی پایان‌نامه‌های قرآنی، معرفی قرآن پژوهان، معرفی پایگاه‌های قرآنی و معرفی نرم‌افزارهای قرآنی به چشم می‌خورد.

تاکنون چکیده یا متن بیش از 1200 منبع، 2900 مقاله و بیش از 1800 پایان‌نامه در این پایگاه اطلاع‌رسانی معرفی شده است و پژوهشگران قرآن با مراجعه به آن می‌توانند با آخرین دستاوردهای پژوهشی در این حوزه‌ آشنا شوند.

در بخش معرفی قرآن پژوهان هم تلاش شده است تا محققان قرآنی، شناسایی و معرفی شوند و در بخش معرفی پایگاه‌های قرآنی نیز مهم‌ترین و جامع‌ترین پایگاه‌های فعال در حوزه علوم و معارف قرآن در سه زبان فارسی،‌ عربی و انگلیسی شناسایی و معرفی شده‌اند.

از دیگر امکانات پایگاه اطلاع‌رسانی معارف قرآن کریم دسترسی کاربران به محیطی است که آنان را با کتابخانه‌های دفتر تبلیغات و به ویژه کتابخانه تخصصی قرآن پیوند می‌دهد و امکان دستیابی به مشخصات کتابشناسی و نشانی کتابخانه‌ای حدود بیست هزار (ع) نوان کتاب قرآنی را از طریق نام نویسنده، عنوان کتاب و موضوع آن فراهم می‌کند.

کاربران و محققانی که در یک موضوع تحقیق می‌کنند می‌توانند افزون بر آشنایی با پیشینه موضوع تحقیق و پژوهش خود از مجموعه کتاب‌های موجود در کتابخانه دفتر همراه با موضوع و شناسه کامل از کتاب اطلاع یابند.

یکی از بخش‌های جذاب و به روز این پایگاه، بخش خبری آن است که در این بخش جدیدترین اخبار قرآن پژوهی مانند اخبار سمینارها و همایش‌های قرآنی، خبر انتشار جدیدترین کتاب‌های قرآنی، اخبار مربوط به دیدگاه‌های نوین قرآن پژوهان و اخبار مرکز فرهنگ و معارف قرآن به طور مستمر در اختیار قرآن پژوهان قرار می‌گیرد.

گفتنی است، کلیه اخبار درج شده در پایگاه اطلاع‌رسانی معارف قرآن به نشانی www.maarefquran.com به صورت موضوعی آرشیو می‌شود و کاربران با توجه به نیاز خود می‌توانند خبرهای قرآنی را در موضوع‌هایی همچون کتاب، همایش‌ها، اخبار قرآنی بین‌المللی و اخبار ویژه مرکز فرهنگ و معارف قرآن بازیابی کنند. /920/پ202/ع

ارسال نظرات