۳۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۱۰۹۲۵۱
معاون پژوهش دفتر مطالعات امور مساجد:

رسالت پژوهش کمک به تحقق حکومت اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش دفتر مطالعات امور مساجد گفت: حکومت دینی که به دنبال ساز و کار علمی و عملی برای اداره جامعه از منظر اسلامی است و می خواهد مدینه فاضله ای را طراحی کند، باید جواب‌های خود را از منابع اسلامی به دست آورد و این وظیفه خطیر حوزه‌های علمیه است.
پژوهش


دکتر مجتبی فرهنگیان، معاون پژوهش دفتر مطالعات امور مساجد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بیان داشت: علوم دینی حوزه‌ای سهل و ممتنع است، سهل است چون آموزه‌ها و باید و نبایدها در حوزه دانشی معین و حکم وجوب و حرمت مشخص است و ممتنع است چون دارای ساحتی فرامادی و قدسی است.

وی اظهار داشت: بر طبق آموزه های اسلامی، تفقه در اسلام واجب و به معنای پژوهیدن است یعنی افراد موظفند مبانی معرفتی، ساختاری و عقیدتی را به تحقیق بنشینند.

این محقق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه علوم اسلامی دارای ساحت قدسی است، افزود: بررسی و واکاوی این علوم دارای اصطکاک خاصی است.

این پژوهشگر علوم اسلامی بیان داشت: آزاد اندیشی باید به یک جنبش اجتماعی تبدیل شود و فضا برای طرح آراء و نظریات جدید پژوهشی هموار شود.

وی بیان داشت: امروز حکومت دینی که به دنبال ساز و کار علمی و عملی برای اداره جامعه از منظر اسلامی است و می خواهد مدینه فاضله‌ای را طراحی کند، باید جواب‌های خود را از منابع اسلامی به دست آورد و این وظیفه خطیر حوزه های علمیه است.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: باید از دانش های فقه، عرفان، فلسفه و سایر علوم اسلامی برای ورود به عرصه زندگی جدید کمک گیریم. متاسفانه فقدان متدولوژی و روشمندی تحقیق در حوزه علوم اسلامی سبب شده است تا پژوهش دینی با مشکل روبرو شود.

این نویسنده کتاب های دینی بیان داشت: در زمینه روش پژوهش یا باید روش‌هایی که توسط دانشمندان در دوران گذشته مورد توجه قرار گرفته است احیا شود و یا روش های جدید در انداخته شود. /909/ت303/ع

ارسال نظرات