۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۱۱۰۸۸۸
در نمایشگاه قرآن؛

نشست علمی امامت و ولایت از منظر قرآن برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی «امامت و ولایت از منظر قرآن» به همت مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در بخش حوزوی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.
حوزه علميه خواهران


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم کاظمی ‌مقدم، استاد حوزه علمیه در نشست علمی «امامت و ولایت» که 24 مرداد ماه به همت مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در بخش حوزوی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد، با بیان اینکه مطرح‌شدن مباحث امامت و ولایت به قصد ایجاد تفاهم با اهل‌سنت است، گفت: اصل وحدت میان شیعه وسنی بر محوریت یکپارچگی و یک‌ رنگی است.

وی با اشاره به آیه «افمن یهدی الی الحق» افزود: آیا کسی که خودش نیاز به هدایت‌گری دارد می‌تواند هدایت‌گر دیگران باشد و در جای دیگری از قرآن خداوند می‌فرماید آیا کسی که می‌داند با کسی که نمی‌داند مساوی است.

کاظمی‌مقدم بیان داشت: طبق کتب اهل سنت خلیفه باید افضل و اصلح، اعلم نسبت به مطالب و اصول دین، شجاع و ساده زیست باشد.

وی ابراز داشت: در مسند احمد بن حنبل آمده است که اگر کسی شخصی را به رهبری جماعتی بگمارد در حالی که افضل از او وجود دارد به تحقیق به خدا و رسولش خیانت کرده است.

خانم قاسمی نراقی، محقق قرآنی در ادامه این نشست به سخنرانی پرداخت و گفت: صحابه به کسی می‌گویند که پیامبر را زیارت کرده باشد و در زمان پیامبر(ص) به او ایمان آورده باشد و از میان صحابه چه کسی لایق‌تر از امام علی (ع) است.

وی افزود: آیات ولایت، مودت، تطهیر و مباهله و لیلة‌المبیت از آیاتی است که در شأن امیرالمؤمنین و خاندان بزرگوارش نازل شده است و در فضیلت علی(ع) همین بس که مولود کعبه است.

در ادامه این نشست؛ خانم خلیلی، پژوهشگر معارف دینی با اشاره به این که حضرت علی (ع) به عنوان برادر پیامبر(ص) در مکه با ایشان عقد اخوت بست و در منزل وحی پرورش پیدا کرد و تنها فردی بود که به بت‌ها سجده نکرد، اظهار داشت: به تصریح اهل سنت اولین شرط امامت، اعلمیت است و امام باید در اصول و فروع دین مجتهد باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تصریح پیامبر(ص) ‌و صحابه به اعلمیت علی (ع) خود دلیلی بر این مدعاست و بنابر قول ابن ابی الحدید که می‌گوید: مبادی تمام علوم به علی (ع) بر می‌گردد نمی‌‌توان شخص دیگری را در جایگاه امامت به جز حضرت علی(ع) دید./921/پ203/ع

ارسال نظرات