۲۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۱
کد خبر: ۱۱۲۵۹۱
در آستانه بازگشایی مدارس صورت گرفت؛

آسیب‌شناسی تصاویر استفاده شده در وسائل دانش‌آموزان از سوی یک کارشناس حوزوی

خبرگزاری رسا ـ مسؤول گروه تبلیغی نسیم رضوان با اشاره به تصاویر موهن استفاده شده در وسایل و لوازم دانش آموزان گفت: با نگاهی اجمالی به لوازم التحریر و پوشاک ‌دانش آموزان در‌می یابیم که دشمن بسیار دقیق و برنامه ریزی شده روی قشر عظیمی از دانش آموزان ما کارکرده و ما بی توجه به این مساْله همچنان بی دریغ این وسایل و لوازم را در اختیار کودکانمان قرار می دهیم.
وسائل دانش آموزان دانش آموز
حجت الاسلام مجتبی عفتی، نماینده طلاب مشهد در مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و مسؤول گروه فرهنگی ـ تبلیغی نسیم رضوان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در خصوص تهاجم فرهنگی دشمن نسبت به کودکان و دانش آموزان اظهار داشت: نباید از ضررهای دشمن و دوستان نادان غافل بود، قرآن هم به خطرات و ضربات دشمن مکررا اشاره دارد؛ اما در این میان، کودکان به دلیل تأثیرپذیری بیشتر، بیش از دیگران در معرض طمع و توطئه های دشمن قرار دارند.

وی افزود: به یاد دارم زمانی که کودک بودم، بیش از 25 کارتون (سندباد، نیک و نیکو، چوبین، توشیشان، جودی ابوت، ان شرلی، سارا کورو...) وجود داشت که مادر در آن وجود نداشت و عاطفه مادری جایگاهی نداشت؛ یعنی از کودکی سعی داشتند عاطفه ما را نابود کنند و بسیاری از مشکلات عاطفی امروز که در افراد شاهد هستیم ریشه در این برنامه ها دارد.

حجت الاسلام عفتی یادآور شد: امروز هم بیشتر کارتون‌ها و بازی‌ها، تخیلی است و کودکان را به توهم فرو می‌برد‌ مانند شِرِک و مسابقات اتومبیل‌رانی‌. آیا تاکنون از خود پرسیده ایم که چرا یک بازی یا کارتون در خصوص مسابقات فیزیک و شیمی و المپیادهای علمی نداریم؟

این فعال فرهنگی با اشاره به بازگشایی مدارس در روزهای آینده اظهار داشت: نگاهی اجمالی به لوازم التحریر و پوشاک و ... دانش آموزان نشان می دهد که دشمن بسیار دقیق و برنامه ریزی شده روی قشر عظیمی از دانش آموزان ما کارکرده و ما بی توجه به این مساْله همچنان بی دریغ این وسایل و لوازم را در اختیار کودکانمان قرار می دهیم.

وی با ابراز تأسف از این‌که لگوهای غربی اغلب از سوی شرکت‌های ایرانی بر روی وسایل دانش آموزان نقش می‌بندد، خطاب به مسؤولان امر تأکید کرد: اینکه روی مدادهای یک شرکت ایرانی، عکس باربی یا حیوان استفاده شود چه سنخیتی با فرهنگ ایرانی اسلامی ما دارد؟

نماینده مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در ادامه به تشریح آثار سوء عروسک و تصاویر باربی پرداخت و گفت: از آنجا که این عروسک دوست پسر دارد و بسیاری اعمال ناشایست و مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی ما را انجام می دهد به راحتی در لایه های روحی روانی و رفتار کودکان و نوجوانان اثر می گذارد.

حجت الاسلام عفتی، ترویج ارتباط دختر و پسر و از بین بردن قبح ارتباط با جنس مخالف نزد دختران، ایجاد تخیل و دور کردن دختران از واقعیت،ایجاد افسردگی و روحیه اشرافی‌گری و لاابالی‌گری را از مهم‌ترین مسائل ناشی از عروسک باربی عنوان و تصریح کرد: این عروسک نوع خاصی از وضعیت ظاهری، وزن و قد و نحوه پوشش را رواج می دهد و دختران نیز آن را الگو قرار می دهند و همانندسازی می کنند و وقتی می بینند نمی توانند به این الگو نزدیک شوند دچار افسردگی و مشکلات روحی روانی می شوند.

مسؤول گروه فرهنگی تبلیغی نسیم رضوان ادامه داد: این عروسک در پسران هم تغییر ذائقه ایجاد کرده و با دور کردن آنان از واقع نگری، سبب مشکل‌پسندی و بالارفتن توقعات آنان در انتخاب همسر می شود.

وی همچنین با انتقاد از رواج عروسک‌ها و اسباب بازی‌هایی که فرهنگ برهنگی را میان کودکان رواج می‌دهند، افزود: از کودکی که با چنین تصاویری زندگی می کند و بزرگ می شود چگونه می توان انتظار رعایت حجاب و حیا در نوجوانی و جوانی داشت؟ از سوی دیگر کودک به صورت غیرمستقیم در اثر بازی با این وسایل، از نظر روانی دچار تشویش می شود چرا که این اسباب بازی ها بسیار زودتر از موعد کودک را با مسائل بلوغ روبه‌رو می‌کند.

حجت الاسلام عفتی با تأکید بر ضرورت نظارت بسیار کمرنگ بر واردات کالاهایی از این دست و توجیه اصناف در عدم عرضه آن خاطرنشان کرد: در این مورد با دادستانی مشهد رایزنی هایی انجام شد که با استقبال آنان مواجه شد و به دنبال پیگیری های انجام شده هم اکنون از ورود این اسباب بازی ها جلوگیری می شود؛ اما خانواده ها نیز باید هوشیار بوده و در انتخاب وسایل کودکانشان دقت داشته باشند.

نماینده مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در پایان با قدردانی از همکاری صمیمانه آموزش و پرورش و دادستانی مشهد در این خصوص یادآور شد: یکی از مواردی که در آموزش و پرورش به لحاظ روانی اهمیت دارد، دقت در انتخاب رنگ‌ها است چرا که در کودک ذهنیت منفی یا مثبت ایجاد می کند به عنوان مثال رنگ پس زمینه عکس‌های شخصیت‌های دینی بیشتر تیره و مشکی بود که با پیگیری‌های انجام شده از سوی این گروه، عکس‌های ایشان با رنگی شاد و جذاب طراحی و در سطح مدارس توزیع شد./930/ت301/س
ارسال نظرات