۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۱۱۶۷۵۳
مدیر منطقه پنج حوزه علمیه خواهران:

پژوهشگری در عرصه پاسخ به شبهات دینی اصل است

خبرگزاری رسا ـ مدیر منطقه پنج حوزه علمیه خواهران با بیان این که آثار پژوهشی و پایان نامه طلاب نباید در کتابخانه ها خاک بخورد، گفت: باید از این آثار ارزشمند برای بخش های مختلف جامعه بهره گرفته شود.
پژوهش
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، حجت الاسلام علی غفاری، مدیر منطقه پنج حوزه علمیه خواهران، امروز در نخستین جلسه شورای علمی پژوهشی استان که در مدرسه علمیه صدیقه فاطمه(س) گرگان برگزار شد با مهم ارزیابی کردن پژوهش در حوزه های علمیه گفت: مقوله پژوهش یکی از مهم ترین نیازهای حوزه ها است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این که پژوهش از حوزه باید از مهجوریت خارج شود، افزود: امروز ما نیازمند طلابی پژوهش محور هستیم تا بتوانند پاسخگوی نیاز جامعه دینی باشند.

حجت الاسلام غفاری با بیان این که مسأله پژوهش درحوزه برهیچ کسی پوشیده نیست، گفت: هم پایدار‌کردن فعالیت‌های حوزوی در علوم دینی برای خود افراد، نهادینه‌سازی در جامعه و پاسخگویی به نیاز جامعه و اتخاذ روش‌های جدید نیاز ما را به پژوهش هر روز بیشتر می‌کند.

مدیرمنطقه پنج حوزه علمیه خواهران با بیان این که همه تلاش ها باید در جهت نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در حوزه‌ها به کار گرفته شود، گفت: متأسفانه امروز پژوهش در حوزه تنها درحد شعار باقی مانده واین مقوله مهم در عمل غریب است.

وی با اشاره به این که همه آثاری که از علمای سلف به ما رسیده نتیجه سال‌ها تحقیق و پژوهش‌های شبانه‌روزی آنها بوده است، گفت: اگر امروز حوزه‌های ما به دنبال تربیت طلابی با استعداد و توانمند در عرصه علوم دینی هستند باید مسأله پژوهش را به عنوان یکی از موضوعات مهم در دروس حوزه قرار دهند.

حجت الاسلام غفاری در ادامه سخنان خود به گسترش روز افزون شبهات در جامعه اسلامی از سوی دشمنان اسلام اشاره کرد و با بیان این که پاسخگویی مناسب به این مسائل نیازمند تحقیق و پژوهش در عرصه علوم دینی است، خاطرنشان کرد: اگر یک طلبه و روحانی به دنبال پژوهش نرود به یقین نمی‌تواند پاسخگوی نیاز جامعه باشد.

وی در ادامه سخنان خود به تشکیل شورای پژوهشی در منطقه اشاره کرد و با بیان این که با آغاز به کار این شورا فعالیت علمی و پژوهشی در مدارس علمیه منطقه از یک پویایی مناسبی برخوردار شد، ادامه داد: در راستای شکوفایی استعدادهای نهفته در پژوهشگران مدارس علمیه استان و پاسخ‌گویی به شبهات و نیازهای فرهنگی، علمی و پژوهشی و گسترش نظریه‌پردازی، آزاداندیشی و نقد و مناظره مبتنی بر آموزه‌‌های اسلامی 25 هسته پژوهشی در مازندران تشکیل شد.

وی درخصوص وظایف 25 هسته پژوهشی اظهار داشت: نیازسنجی در زمینه علوم اسلامی، افزایش سطح دانش و مهارت‌های اعضای هسته از راه‌های مختلف و انتشار نشریات، کتب علمی و مقالات از جمله وظایف 25 هسته پژوهشی است.

حجت الاسلام غفاری در بخش دیگری از سخنان خود از ارائه 950 پایان‌نامه در هفت سال اخیر از سوی طلاب مدارس علمیه مازندران و گلستان خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های شورای پژوهش منطقه شناسایی و ساماندهی این فارغ التحصیلان حوزه است.

وی با بیان این که آثار پژوهشی و پایان نامه طلاب نباید در کتابخانه ها خاک بخورد، گفت: باید از این آثار ارزشمند برای بخش های مختلف جامعه بهره گرفته شود.

مدیرمنطقه پنج حوزه علمیه خواهران با اشاره به این که خواهران حوزوی ما در جهت پیشبرد فعالیت های کلان دینی و فرهنگی در جامعه بسیار می توانند اثر گذار باشند، ادامه داد: متأسفانه تاکنون فارغ التحصیلان حوزه های خواهران ما پس از پایان دوران تحصیل ساماندهی و هدایت نشدند./950/پ202/س
ارسال نظرات