۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۱۱۸۵۹۲
استاد حوزه علمیه قم:

دروس حوزه در دو دوره آموزشی و پژوهشی تعریف و ارائه شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: اگر به جای چهار دوره اصول، دو دوره اصول برگزار شود و بحث پژوهشی به موازات آموزش تقویت شود، اثر علمی آن چندین برابر خواهد بود و طلاب می توانند با پژوهش، خلاء نخواندن برخی کتب را برطرف کنند.
پژوهش


حجت‌الاسلام اسماعیل عفت پناه، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: پژوهش از امور بسیار ضروری برای هر طلبه  است و در صورت رشد فرهنگ پژوهش در حوزه، شاهد آثار بی نظیر آن در حوزه، جامعه و جهان خواهیم بود.

این محقق حوزه علمیه قم گفت: سبک علمی حوزه های علمیه متاسفانه استاد محور است و طلاب فقط از استاد می شنوند و این موجب شده است تا طلاب به کارهای علمی و تحقیقاتی گرایش نداشته باشند.

وی گفت: اگر مساله پژوهش از همان سال اول حوزه های علمیه جدی گرفته شود و بخشی از کلاس به امر پژوهش اختصاص یابد به لحاظ رشد علمی تاثیر فراوانی را شاهد خواهیم بود.

این محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: اعتقاد دارم اگر طلاب، یک پایه را خوب بخوانند و در کنارش کار پژوهشی انجام دهند و پژوهش همچون یک درس دارای نمره و نظام ارزش گذاری باشد، این روش معادل دو سال تحصیلی موثر است.

وی وضعیت امروز پژوهش در حوزه های علمیه را دور از حد انتظار توصیف کرد و گفت: باید با آوردن پژوهش به متن فضای آموزشی حوزه های علمیه، مدت تحصیل درس سطح و خارج را به حداقل و رشد علمی را به حداکثر برسانیم.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز از نظر کمی با تعداد محدود روحانیون مواجه هستیم و از لحاظ کیفی هم بسیاری از طلاب آموزش های مورد نیاز یا مورد علاقه خود را ندیده اند که با راه اندازی پژوهش، طلبه می تواند سریعتر به سطح مورد دلخواه خود برسد.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان داشت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در پژوهش با آن روبرو هستیم، عدم تمرکز بر نیازها و سوال های مورد نیاز جامعه است.

وی با بیان اینکه امروز علم اصول دارای چهار مقطع الموجز، اصول مظفر، رسائل و کفایه است، بیان داشت: اگر ما بتوانیم همه علوم را دسته بندی کنیم و علم نحو، صرف، فقه، اصول و ... را در دو مقطع تعریف کنیم و مقطع نخست را آموزشی و مقطع بعدی را پژوهشی تعریف کنیم، آثار چشمگیری خواهد داشت.

وی گفت: اگر به جای چهار دوره اصول، دو دوره اصول برگزار شود و بحث پژوهشی به موازات آموزش تقویت شود، اثر علمی آن چندین برابر خواهد بود و طلاب می توانند با پژوهش خلاء نخواندن برخی کتب را برطرف کنند.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: امروز فضای درسی حوزه های علمیه بیش از پیش به تحولی جدی نیاز دارد تا پژوهش به عنوان یک امر واجب در کنار هر درس جای گیرد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات