۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۱۱۸۶۷۱
محقق حوزه علمیه:

نظریه پردازی اسلامی در حوزه رسانه جدی گرفته شود

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: حوزه‌های علمیه وظیفه دارند تا با واکاوی آموزه‌های دینی، مدل زندگی را برای ملل مسلمان تشریح کنند.
پژوهش


حجت‌الاسلام علی جنانی، محقق حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: ما در دنیایی زندگی می کنیم که بدون پژوهش نمی توان هیچ کاری را به پیش برد. پژوهش دینی از این رو دارای اهمیت است که ارائه راه حل بدون استناد به منابع دینی، موجب می شود تا مردم با هر نسیمی دگرگون شوند و مدام در تبدل و تغییر بیهوده گرفتار شوند.

محقق حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه بدون پژوهش، انجام پژوه‌ها همواره تقریبی خواهد بود، گفت: اگر فعالیت بدون پژوهش به پیش رود، عقیم، غیر مفید و کم بازده می شود.

وی اظهار داشت: در عرصه مختلف علوم اسلامی به خصوص فقه و اصول، حوزه های علمیه در زمان سابق تحقیقات عمیقی داشتند اما امروز مسائل جدیدی همچون موسیقی، رفت و آمدهای خانواده‌ها، سواد رسانه‌ای و ... ایجاد شده است که نیازمند تبیین نوع نگاه اسلامی به آن هستیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه فقه شیعه فقه پاسخگو است و نسبت به عقل تاکید دارد، گفت: در عصر رسانه باید نسبت به رسانه نظریه داد و در این بعد باب نظریه پردازی اسلامی را گشود. بحث پژوهش در تمامی عرصه‌ها لازم است که به نظر من با توجه به مسائل زندگی، باید به عرصه پژوهش جزئی نگرتر وارد شویم.

این محقق علوم اسلامی با بیان اینکه در جهان اسلام نهضت بیداری اسلامی اتفاق افتاده است و طبق بیان مقام رهبری، ملت‌ها نمی‌خواهند آنچه دیکته شده است بپزیرند، گفت: حوزه‌های علمیه وظیفه دارند تا با واکاوی آموزه های دینی، مدل زندگی را برای ملل مسلمان تشریح کنند.

این عضو نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، اظهار داشت: درعرصه زندگی ما زمانی بحث ویدئو مطرح بود و امروز ماهواره و اینترنت و فضاهای مجازی مطرح است که در صورت ارائه نظریه های کارشناسانه متخصصین نزد مراجع عظام و محققان فقه، پویایی فقه شیعه نمودار خواهد شد.

وی گفت: مقام معظم رهبری که تاکید دارند، علوم اسلامی شود به معنای کنار گذاردن علوم طبیعی نیست، بلکه به معنای رنگ و لعاب دینی زدن به علوم است، زیرا آنچه علم است با دین تعارض ندارد.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: وقتی دلایل عقلی و نقلی را کنار هم بگذاریم تعارض مستقر میان این دو نیست منتها باید حلقه های مفقوده را پیدا کنیم.

وی گفت: وقتی حلقه های مفقوده بحث را پیدا کنیم، دانشجو که با مقولات دینی روبرو می شود توهم تعارض با واقعیت برایش پیش نمی‌آید. /909/ت302/ع

ارسال نظرات