۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۱۱۸۶۸۷
معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه گیلان:

شاخص‌های پژوهش در حوزه با سطحی‌نگری تقویت نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه گیلان، استادان حوزه را محور اصلی پژوهش در حوزه‌های علمیه معرفی کرد و گفت: استادان حوزه در جهت‌دهی طلاب به سوی ‌پژوهش بسیار نقش‌آفرین هستند.
کتابخانه/1  پژوهش/1


حجت الاسلام سید محمد چاووشی، معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه گیلان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت با مهم ارزیابی کردن مسأله پژوهش درحوزه به سابقه آن در طول دوران فعالیت حوزه اشاره کرد و گفت: علما، فقها و بزرگان دینی اسلام در تاریخ حوزه پژوهش را در کنار مسأله آموزش به صورت جدی دنبال می کردند.

وی با اشاره به این که توان علمی و پژوهشی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های رشد و توسعه در هر کشوری است، افزود: تقویت عرصه پژوهش در هر جامعه‌ای ‌به یقین رشد شاخص در بخش های دیگر جامعه را نیز در برخواهد داشت.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه گیلان، تعمیق فعالیت‏هاى پژوهشى را زمینه‏ساز اصلى توسعه و پیشرفت یک جامعه برشمرد و خاطرنشان کرد: امروز حوزه های علمیه به عنوان رکن اصلی تولید علوم اسلامی در جوامع دینی نقشی مهم در این حوزه برعهده دارند.

حجت الاسلام چاوشی با بیان این که نقش حوزه‌های علمیه در تقویت شاخص‌های دینی و فرهنگی جامعه بسیار مهم و حیاتی است، ادامه داد: پویایی فعالیت‌های علمی و پژوهشی در حوزه‌های علمیه یکی از راه کارهای مهم در جهت تقویت شاخص‌های دینی و فرهنگی جامعه است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که پژوهش در حوزه‌های علمیه باید برنامه محور باشد، به ظرفیت های مناسب در حوزه های علمیه اشاره کرد و با بیان این که باید با سازوکارهای علمی از این پتانسیل های موجود در جهت ارتقای شاخص های پژوهشی در حوزه بهره گرفت، ادامه داد: امروز حوزه های علمیه مرکز اصلی تولید علم در عرصه علوم دینی هستند.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه گیلان با اشاره به این که فعالیت‌های پژوهشی باید از پایه‌های ابتدایی در حوزه و به صورت کاملاً جدی دنبال شود، تصریح کرد: اگر نگاه به پژوهش در حوزه سطحی باشد نمی تواند اثر‌گذاری مناسبی داشته باشد.

وی، اساتید حوزه را محور اصلی پژوهش در حوزه‌های علمیه معرفی کرد و با بیان این که استادان حوزه در جهت دهی طلاب به سوی پژوهش بسیار نقش آفرین هستند، بیان داشت: تلاش استادان حوزه در این عرصه می تواند سبب ارتقای شاخص های پژوهشی درحوزه های علمیه شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه گیلان با تأکید براین که آموزش های ما در سطح مدارس علمیه باید پژوهش محور باشد، تصریح کرد: اگر مدارس علمیه تنها به دنبال آموزش بروند به یقین بازدهی علمی در آن حوزه ها کاهش خواهد یافت.

حجت الاسلام چاوشی با اشاره به این که خوشبختانه مدتی است که برخی زیرساخت های پژوهشی در مدارس علمیه فراهم شده است، گفت: البته در بخش امکانات پژوهشی نیاز به گام های بیشتری است و مدارس ما در این خصوص با شاخص های مطلوب کمی فاصله دارند.

وی، کتابخانه ای جامع و علمی را یکی از مهم ترین زیرساخت های مورد نیاز برای ورود به عرصه پژوهش دانست و تصریح کرد: نبود یک کتابخانه پرمحتوا در مدارس فعالیت های پژوهشی را با یک مشکل بزرگ روبه‌رو خواهد کرد.

حجت الاسلام چاووشی همچنین به برخی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته از سوی این معاونت اشاره کرد و گفت: برگزاری دو کارگاه آموزشی و پژوهش ویژه استادان و معاونان آموزش، برگزاری کارگاه های آموزشی و پژهشی ویژه اساتید و مدیران با هدف بررسی شیوه های تدریس اساتید و نیز برگزاری نشست علمی و آموزشی با حضور طلاب و اساتید به منظور بررسی نقاط ضعف و قوت آموزشی و پژوهشی، در مدارس علمیه استان از مهم‌ترین برنامه‌های اجرا شده در سال گذشته بوده است.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه گیلان خاطرنشان کرد: برگزاری یک دوره کلاس های آموزش و روش های پژوهش ویژه طلاب، برپایی مسابقات علمی با عنوان دانش افزایی در دو سطح داخلی و استانی در مدارس علمیه و تهیه کتاب‌های آموزشی برای کتابخانه‌های مدارس سطح استان و برگزاری جشنواره های علمی مقاله نویسی در موضوع درسی و غیر درسی با هدف تشویق طلاب پژوهشگر استان ازدیگر برنامه‌های این معاونت بوده است./950/پ202/س

ارسال نظرات