۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۱۱۹۲۷۱
استاد حوزه و دانشگاه:

حوزه‌های علمیه الگوی اخلاق پژوهشی هستند

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده تعلیم و تربیت گرگان‌ حوزه‌های علمیه را الگویی از رعایت اخلاق پژوهشی در جامعه اسلامی معرفی کرد و بیان داشت: بخش‌های مختلف کشور باید در عرصه پژوهش از علما و فقها الگوگیری کنند.
پژوهش حوزه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، محمد عجم، رییس پژوهشکده تعلیم و تربیت گرگان و استاد حوزه و دانشگاه، روز گذشته در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت صدیقه فاطمه (س) گرگان، توجه به امر پژوهش را یکی از اهداف و برنامه های حوزه های علمیه دانست و گفت: حوزه های علمیه پیشگامان عرصه پژوهشی به شمار می روند.

وی همچنین به مسأله اخلاق پژوهشی اشاره کرد و افزود: اهمیت کار پژوهشی به این است که اخلاق در آن رعایت شود و نیت پاک باشد و در مسیر رضای الهی گام برداریم.

رییس پژوهشکده تعلیم و تربیت گرگان ادامه داد: کاری که بدون رضایت خدا باشد شاید در یک مقطع زمانی تاثیرداشته باشد، اما تاثیر گذاری دایمی نخواهد داشت.

عجم، حوزه های علمیه را الگویی از رعایت اخلاق پژوهشی در جامعه اسلامی معرفی کرد و بیان داشت: بخش های مختلف کشور باید در عرصه پژوهش از علما و فقهای حوزه الگوگیری کنند.

این استاد حوزه ودانشگاه با بیان این که کارهای پژوهشی باید به منظور رفع دغدغه ها ونیازهای جامعه باشد، گفت: اگر پژوهش تنها به منظور جمع آوری یک سری اطلاعات از منافع مختلف باشد به حتم مورد استفاده جامعه قرار نخواهد گرفت.

وی با تأکید براین که اخلاص در همه امور شرط اول موفقیت است، افزود: اگر طلاب حوزه های علمیه در رسیدن به آنچه هدف خود می دانند اخلاص داشته باشند به یقین موفق خواهند شد.

عجم با مهم ارزیابی کردن مسأله فضیلت در امر پژوهش، گفت: توجه به امر پژوهشی با رویکرد اخلاق حرکت موازی در امر پژوهش نباید انجام گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که در امر تحقیق و پژوهش باید به گزینش مسأله و یا موضوع توجه ویژه شود، تصریح کرد: متأسفانه ما در برخی موارد به ویژه مسأله حجاب هنوز مسأله را پیدا نکرده ایم که اگر مسأله دراین مقوله مهم اجتماعی پیدا شود معضل بدحجابی نیز رفع خواهد شد.

وی با بیان این که طلاب در امر پژوهش باید شهامت داشته باشند، ادامه داد: یک طلبه باید در مقوله پژوهش دلایل خود را جرأت بیان و ازآن دفاع کند.

این استاد حوزه و دانشگاه، رعایت امانت داری در بیان مسائل پژوهشی را مسأله مهم دیگری عنوان کرد و بیان داشت: حقیقت جویی یکی از مواردی است که طلاب حوزه های علمیه باید به دنبال آن بروند و علامه مجلسی را می توان مصداق بارز حقیقت جویی نام برد./950/پ202/س

ارسال نظرات