پژوهشگاههای عمومی در حوزه علمیه راهاندازی شود
حجت الاسلام علی اصغر همتیان، استاد حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: پژوهش در حوزههای علمیه ضرورتی انکار ناپذیر است که پایاننامه نویسی یکی از مراحل تعریف شده این فرایند در حوزههای علمیه است.
وی گفت: در زمینه پایاننامه در طول سالهای اخیر پیشرفت خوبی انجام شده و گونههای تعامل با اساتید و نوع جلسات بهتر شده است، اما این وضعیت مطلوب نیست و باید روز به روز رشد کند.
این استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه در مراحل تدوین پایاننامه نیاز به منابع غنی داریم، گفت: امروز در دوازده رشته تخصصی در حوزه علمیه پایاننامه نوشته میشود از این رو باید کتابخانههای تخصصی برای این رشتهها ایجاد شود و یا از لحاظ ارتباط اداری، طلاب به کتابخانه های موجود معرفی شوند.
وی با تاکید بر اینکه باید زمینه استفاده از اساتید راهنما و مشاور بیش از این فراهم شود، اظهار داشت: از آنجا که تعداد اساتید راهنما محدود است یک استاد در طول ماه بارها با مراجعه طلاب مواجه میشود و چون کارهای متفاوتی را قبول کرده است، طلاب با درب بسته مواجه میشوند.
این محقق علوم اسلامی گفت: بر لزوم پشتیبانی و حمایت مادی از طلابی که رساله علمی با موضوع مورد نیاز جامعه را انتخاب کرده اند تاکید کرد و گفت: پایان نامه نویسی فرایندی زمان بر است برای همین در این مسیر باید از طلاب حمایت مادی و معنوی و لوازم کار را برای آنها فراهم کرد تا بتوانند با فراغت بال به نوشتن پایان نامه بپردازند.
این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه باید در جهت تشویق طلاب به تحقیق و پژوهش و نوشتن پایان نامه های ارزشمند حرکت کنیم، گفت: بعد از مرحله دفاع، شایسته است مکانیسمی طراحی شود تا رساله های ارزشمند به جامعه علمی عرضه شود و زمینه های اجرایی، چاپ پایان نامه فراهم آید.
وی بیان داشت: امروز پژوهشگاههایی که دارای ماهیت حوزوی هستند به خوبی به طلاب معرفی نشده است و طلاب به خصوص در سطوح پایینتر، کارکردهای این پژوهشگاهها را نمیدانند. پژوهشگاههای موجود، طیف خاصی از طلاب را پوشش میدهد و پژوهشهای عمومی طلاب را تحت حمایت و پوشش قرار نمیدهد.
حجت الاسلام همتیان با طرح این سوال که چرا جایی از طلاب پژوهشگر در عرصه ادبیات عرب و صرف و نحو تجلیل نمیشود، گفت: ماهنامه ها، فصلنامه های و پایگاه های اطلاع رسانی متفاوت باید برای نشر آثار طلاب در نظر گرفته شود تا طلاب به امر پژوهش تشویق شوند.
این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: چرا طلاب نمیتوانند از این پژوهشگاه ها استفاده کنند و چرا کتابخانه ها و منابع اطلاعاتی این موسسات محدود به عده خاصی شده است.
وی با اشاره به اینکه گونهای از انحصار گرایی علمی در میان پژوهشگاههای اقماری حوزه علمیه دیده میشود، گفت: متاسفانه این پژوهشگاه ها خصوصی شده است و عموم طلاب از آن بی بهرهاند، البته شاید توجیه این موسسات این است که رسالت های خاصی دارند که در این صورت باید پژوهشگاه های عمومی برای استفاده همه طلاب تاسیس شود. /909/ت302/ع