۰۴ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۱۱۹۶۲۳
رییس مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی:

دانش ناب اسلامی داریم، نظام‌واره دانش نداریم

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی گفت: یکی از مشکلات ما این است که با وجود داشتن اطلاعات و دانش ناب اسلامی متاسفانه دارای نظام واره دانش نیستیم و مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی در پی گام برداشتن در این مسیر است.
حجت الاسلام محمدمهدي يعقوب نژاد رييس مركز اطلاعات و مدارك اسلامي


به گزارش خبرگزاری رسا، رییس مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی در دیدار با جانشین و تعدادی از مدیران مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برتبادل تجربه میان نهاد های همسو تاکید کرد.

حجت الاسلام یعقوب‌نژاد در این دیدار با بیان اینکه امروز با توجه به فعالیت های مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی شاهد اقبال نهاد های مختلف به محصولات و تجربیات مرکز می‌باشیم به تدوین اصطلاح نامه علوم اسلامی در مرکز اشاره و اظهار داشت: اصطلاح‌نامه‌ها ،اصطلاحات هر حوزه معرفتی و روابط بین انها را مشخص می کنند و در تدوین فرهنگ نامه‌ها نقش مهمی را ایفا می‌نمایند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که علی رغم اطلاعات و دانش ناب اسلامی که داریم متاسفانه دارای نظام واره دانش نیستیم که این مرکز در پی گام برداشتن در این مسیر است.

وی با اشاره به فعالیت های مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: این مرکز در دوران فعالیت خود آثار ارزشمندی را تولید کرده است که با همکاری مشترک می توان آثار و برکات مفید‌تری را به مخاطبان ارایه داد.

وی خاطر نشان کرد : در کارهای خود باید همواره در راستای اسلام ناب، آرمان های انقلاب اسلامی و رهنمود های مقام معظم رهبری گام برداریم.

حجت الاسلام بهرامی، جانشین مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نیز در این جلسه اظهار داشت : یکی از فعالیت های مهم مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تسهیل دستیابی به متون اسلامی بوده که عمده فعالیت ها نیز در این راستا شکل گرفته است و تا کنون 20 هزارنسخه دیجیتال از اثار اسلامی تهیه و غنی سازی شده است.

وی با بیان اینکه در اغلب رشته های علوم اسلامی بر اساس نرم افزارهای کتابخانه‌ای فعالیت‌های مختلف در حال انجام است افزود:در حال حاضر بحث داده کاوی علوم اسلامی در مرکز تحقیقات کامپیوتری در قالب پروژه‌های مختلف در حال پیگیری است.

وی در قسمت دیگری از سخنان خود به راه اندازی کتابخانه دیجیتالی مرکز با ده هزار کتاب اشاره و گفت: در راستای استاندارد سازی کتابخانه‌های دیجیتال با فضا های جدید نیازمند کسب تجربه با نهاد های فعال در این زمینه می باشیم.

وی استانداردهای فراداده ها، استانداردهای داده ها و استاندارد ها در تبادلات در کتابخانه‌های دیجیتال را از نیاز های مرکز تحقیقات کامپیوتری در فضای جدید کتابخانه ای دیجیتال عنوان کرد و خواستار کسب تجربه از مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی شد.

حجت الاسلام بهرامی همچنین به راه اندازی کتابخانه جامع فرهنگی از سوی این مرکز تحت نظر شورای فرهنگی خبر داد و افزود : این کتابخانه پایگاهی است که کتاب ها ی حوزه اسلام و انقلاب اسلامی در ان تجمیع خواهند شد.

دکتر سید مهدی طاهری عضو هیات علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی نیز با اشاره به اینکه باید مفاهیم کتابخانه دیجیتال، فراداده و مفاهیم مرتبط به این حوزه به خوبی تبیین گردد گفت:باید ابتدا با درک درست مفاهیم یک برنامه گام به گام تدوین و در راستای این برنامه حرکت کرد.

وی ادامه داد کتابخانه دیجیتال دارای مفهوم و محتوای گسترده است و یک سی دی یا پایگاه افلاین را نمی توان کتابخانه دیجیتال دانست.

وی در ادامه افزود : متاسفانه هنور نیازهای پژوهشگرا ن حوزه علوم اسلامی را به درستی نمی دانیم که باید با شناخت نیاز های انها بدنبال استاندارد ها گام برداریم.

در ادامه جلسه حاضرین به طرح دیدگاه های خود در خصوص استانداردهای کتابخانه دیجیتال و همکاری مشترک در راستای کتابخانه های دیجیتال پرداختند.

در این نشست احمدی نژاد، هاشمی، عباسی و نیکنام مدیر بخش وب و پایگاه ها، مدیر پروژه کتابخانه دیجیتال، مدیر پایگاه جامع فرهنگی و مدیر برنامه نویسی پایگاه‌های مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و حجت الاسلام نظامی مدیر نظام های اطلاعاتی و خاتمی کارشناس مسوول شبکه مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی حضور داشتند./916/د102/ع

ارسال نظرات