۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۱۲۰۱۴۶
پژوهشگر علوم سیاسی:

درباره حقوق اساسی ملت باید پژوهش‌های میدانی و دقیق صورت گیرد

خبرگزاری رسا ـ محقق علوم انسانی اظهار داشت: ملاحظات هر پژوهشگر باید در حد مطلوب باشد چرا که بیش از آن مخل به آزاد اندیشی مطلوب در پژوهش است.
پژوهش


نصرالله شریفی، پژوهشگر علوم سیاسی و مسائل ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: پژوهش با توجه به گرایش های مختلف، تعریف های گوناگون دارد، به عنوان نمونه اثبات گرایان یا پوزیتویست‌ها تحقیق را جواب به سوال پیش آمده با توجه به دانسته‌ها و آنچه تا به حال اثبات شده است به اضافه بیانی نو و مطالبی جدید می‌دانند.

وی با اشاره به تعریف پژوهش پست مدرن‌ها به گسست جدید و نه انباشت، اظهار داشت: داشتن دستاورد جدید و ابداع و نوآوری درون مایه پژوهش در همه مکاتب فکری است و پژوهش باید مطلب جدید و خالی از تکرار و تقلید باشد یا حداقل مطلب پیش گفته را از حیث روش جدید بررسی کند.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: نداشتن نوآوری و تکراری بودن این مسائل و درگیر نشدن با سوال به شکل جدی از معضلات امروز پژوهش دینی است.

وی گفت: ما هنوز تکلیف خود را با علوم انسانی روشن نکرده ایم بدین معنا که دستاوردهای موجود علوم انسانی را تا چه اندازه قبول داریم و به رسمیت می شناسیم، اینکه رد و نقض متمرکز بر محتوا است یا روش های موجود علوم انسانی را هم قبول نداریم و اینکه آیا روش پست مدرن ها را در مطالعه تجویز می‌کنیم یا خیر.

این پژوهشگر علوم انسانی بیان داشت: درگیر شدن با مساله رمز ارتقای پژوهش در علوم است و محققان باید به خوبی با سوالات همراه شوند.

وی با بیان اینکه ارزش ها چراغ هدایت پژوهش است و پژوهشگر نمی تواند فاقد ارزش باشد، گفت: ملاحظات هر پژوهشگر باید در حد مطلوب باشد چرا که بیش از آن مخل به آزاداندیشی مطلوب در پژوهش است، از این رو باید به کرسی های آزد اندیشی در بحث پژوهش به شکل گسترده بها دهیم.

این محقق علوم اسلامی با بیان اینکه امروز موضوعات مهمی وجود دارد که در قالب پژوهش به آن پرداخته نشده است، گفت: باید مقداری از بحث تئوری بیرون بیاییم و کارهای میدانی را نیز آغاز کنیم.

وی بیان داشت: باید کارهای میدانی در مورد حقوق ملت که در قانون اساسی تصریح شده و یا در مقاوله نامه های بین المللی که به انها ملحق شده‌ایم ، انجام دهیم و ببینیم در کجا قرار گرفته ایم. /909/ت302/ع

ارسال نظرات