۲۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۱۲۱۰۴۳

سلسله نشست‌های بررسی نقد سنجش دینداری در ایران برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ برنامه برگزاری سلسله نشست‌های بررسی نقد سنجش دینداری در ایران از سوی گروه سنجش افکار و پیمایش اجتماعی مرکز مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی اعلام شد.
سنجش دينداري


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سلسله نشست‌های بررسی نقد سنجش دینداری در ایران به همت گروه سنجش افکار و پیمایش اجتماعی مرکز مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی و دفتر برنامه‌ریزی پژوهش‌های کاربردی سازمان تبلیغات اسلامی در تالار شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

«امکان سنجش دینداری 1»، «امکان سنجش دینداری 2»، «ملاحظات دینی سنجش دینداری»، «سنجش‌های ضمنی دینداری در ایران»، «به کارگیری مدل در سنجش دینداری»، «مدل‌های بومی در سنجش دینداری ـ جامعه‌شناسی»، «تفاوت‌های روانشناختی و جامعه‌شناختی سنجش دینداری» و «مدل‌های بومی سنجش دینداری ـ روان‌شناسی» عنوان سلسله نشست‌هایی است که تا پایان سال 90 برگزار می‌شود.

براساس این گزارش، تاکنون نشست‌های «امکان سنجش دینداری 1» با سخنرانی سیدحسین سراج‌زاده، طالبان و محدثی از استادان دانشگاه، «امکان سنجش دینداری 2» با سخنرانی حجج اسلام آذربایجانی، شریعتی و فراستخواه از استادان حوزه و دانشگاه و «ملاحظات دینی سنجش دینداری» با سخنرانی حجج اسلام آذربایجانی، پارسانیا و پیروزمند برگزار شده است.

نشست «سنجش‌های ضمنی دینداری در ایران» با سخنرانی گودرزی، کاظمی و کمالی، چهارشنبه 21 دی‌ماه، نشست «به کارگیری مدل در سنجش دینداری» با سخنرانی سراج‌زاده و میرسندسی، چهارشنبه 12 بهمن‌ماه و نشست «مدل‌های بومی در سنجش دینداری ـ جامعه‌شناسی» با سخنرانی طالبان و فراستخواه از استادان دانشگاه چهارشنبه 26 بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

همچنین «تفاوت‌های روانشناختی و جامعه‌شناختی سنجش دینداری» با سخنرانی باقری و غباری و «مدل‌های بومی سنجش دینداری ـ روان‌شناسی» با سخنرانی خدایاری فرد، سیدامامی و نوربخش از دیگر نشست‌هایی است که چهارشنبه 3 و 10 اسفندماه در تالار شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و از ساعت 14 تا 17:30 برگزار خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید: در سومین نشست بررسی و نقد سنجش دینداری در ایران که چهارشنبه 21 دی‌ماه در سالن 40 نفره همایش‌های بین‌المللی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، حجج اسلام حمید پارسانیا، مسعود آذربایجانی و علیرضا پیروزمند از استادان حوزه و دانشگاه به بررسی ملاحظات دینی سنجش دینداری پرداختند.
 
حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی به عنوان نخستین سخنران این مراسم، سنجش دینداری را تابع مشخص شدن دینداری دانست و با ارایه تعریفی از دین افزود: دین برنامه سعادت و کمال فرد و جامعه است که در قالب گزاره‌هایی، اعتقادها، باورها، ارزش‌ها، احکام و تکالیف را معین می‌کند.

وی با اشاره به این‌که مجموعه این گزاره‌ها طریق ولایت و سرپرستی خدای متعال بر انسان است، گفت: دینداری میزان التزامی است که مؤمنان به صورت فردی و جمعی به دین دارند؛ گاهی سنجش دینداری را در مقیاس فرد معنا می‌کنیم و به انسان مؤمنی که واجد ویژگی‌هایی از شریعت اسلام باشد، دیندار می‌گوییم، در حالی که مسأله مهم‌تر دینداری جمعی و اجتماعی است.

حجت‌الاسلام حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در سخنانی با بیان این‌که سنجش دینداری بیشتر از موضع اجتماعی مدنظر است، اظهار داشت: چنانچه به ابعاد اجتماعی دینداری بدون تأثیرگذاری انسان قائل شویم، نوعی تردیدگرایی به وجود می‌آید و سنجش دینداری اهمیت پیدا نمی‌کند.
 
وی با طرح این مسأله که شاید ضرورتی برای سنجش احساس نشود و پرسیده شود که از کدام دین سخن می‌گوییم، اظهار داشت: از آنجا که اسلام دارای ابعاد و مقاصد فردی و اجتماعی است و به مسؤولیت انسان در حوزه زندگی فردی و اجتماعی توجه دارد، شناخت ابعاد اجتماعی و فردی دین ضروری است.
 
حجت الاسلام مسعود آذربایجانی، عضو هیأت علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از دیگر سخنران‌های این مراسم با بیان این‌که اگر بخواهیم دینداری را به عنوان یک متغیر تحقیق و مطالعات علمی انجام دهیم، نیاز به ابزار سنجش داریم تا تأثیر این متغیر را در پارامترهای دیگر و یا تأثیر سایر متغیرها را بر آن به دست آوریم.
 
وی ضرورت سنجش دینداری را در سه محور فردی با ابعاد اخلاقی خودسنجی، ابعاد بالینی و کلینیکی، محور اجتماعی در سه بخش بحث‌های تربیتی به ویژه تربیت دینی، تبلیغی، برنامه‌ریزی اجتماعی و در محور برنامه‌ها و فعالیت‌های علمی پژوهشی مورد بررسی قرار داد و به تبیین هر یک از این محورها پرداخت. /920/پ202/ع

ارسال نظرات