۲۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۱۲۱۴۲۸

همایش «مسجد؛ محور امور اجتماعی» در اردبیل برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همزمان با دهه پایانی ماه صفر، همایش مسجد؛ محور امور اجتماعی با حضور هیأت امنای و فعالان مسجدی استان اردبیل برگزار شد.
مسجد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت‌الاسلام مهدی ستوده، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، صبح امروز در همایش مسجد؛ ‌محور امور اجتماعی در اردبیل اظهار داشت: هم اکنون یک‌هزار و 860 مسجد در استان فعال هستند که پراکندگی مساجد در سراسر استان نامناسب است.

وی با بیان این‌که نیازمند در کنترل و نظارت در ساخت مساجد هستیم، گفت: تنها در منطقه‌ای از شهر اردبیل 60 مسجد وجود دارد، در حالی که در شهرک سبلان اردبیل 70 هزار نفر جمعیت تنها دو مسجد وجود دارد، البته این کنترل در مناطقی مانند وحدت که دارای 46 مسجد است، به خوبی رعایت شده است.

حجت الاسلام ستوده در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از این‌که مساجد کارکرد اصلی خود را هنوز نیافته اند، تصریح کرد: متاسفانه نگرش صرف عزاداری و برپایی مجالس ختم در مساجد، اندیشه‌ای ظالمانه‌ای است که در جهت تحقق اهداف جنگ نرم استکبار جهانی قرار دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل خواستار نقش آفرینی مساجد در عرصه های تربیتی، اخلاقی، قرآنی، علمی، حقوقی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شد و ادامه داد: مسجد در کنار عبادتگاه مؤمنان، کارکرد‌های متفاوتی در صدر اسلام داشته که امروز مغفول واقع شده‌اند.

وی مسجد را نماد و نشانه تمدن جامعه اسلامی و مکانی مقدس، با ارزش و اعتبار برای مسلمانان دانست و افزود: بازنگری در کارکرد مساجد لازمه مسجدمحوری امور اجتماعی است، امروز نیازمند مشخص شدن متولی مساجد هستیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی دقیق و مدونی برای تدوین پیوست فرهنگی در ساخت و سازها و احداث بناها به ویژه بنای مسجد داشته باشیم.

همچنین ناصر اسحاقی، عضو شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل در سخنانی با تشریح و تبیین کارکرد‌های نوین مساجد در جوامع اسلامی اظهار داشت: آسیب‌شناسی جدی و ارزیابی دقیق از کارکرد مساجد در جامعه بین الملل و تحولات نظام اسلامی، ضرورت امروز جامعه اسلامی ایران برای نقش آفرینی این اماکن امن الهی است.

وی با تأکید بر این‌که محوریت فعالیت‌های مسجدی باید در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، بصیرت‌بخشی، تربیتی و آموزشی متمرکز شود، افزود: ساده‌اندیشی خواهد بود اگر مسجد را صرفا برای برگزاری نماز جماعت و یا برپایی مراسم ختم در نظر بگیریم، در حالی که نخستین هسته‌های مبارزات مردمی در انقلاب اسلامی ایران از مساجد شکل گرفته است./935/پ202/س
ارسال نظرات