۰۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۱۲۱۹۵۱
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه:

وظیفه اصلی زن سامان دادن به عواطف خانواده است

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: نگاه راهبردی اسلام در زمینه خانواده این است که یک جامعه صالح محصول خانواده‌هایی وارسته و فرهیخته است که زن و مردش دارای عقلانیت و عواطف بالا و بصیرت و روشنی زاید الوصفی هستند و روشن اندیشی مطلوبی دارند.
خانواده


حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: زنان نیمی از پیکره اجتماعی هستند که نادیده گرفتن ظرفیت های آنان و مدیریت نادرست بر این ظرفیت‌ها و شکوفا نکردن این استعدادها، به همان میزان نظام اسلامی را به اهداف خویش نمی رساند.

وی بیان داشت: اگر در آموزه های دینی تامل و دقت کنیم، قرآن و روایات به عنوان دو منبع برای بیان دین، در باب زنان موضع گیری روشنی دارد و رسیدن به حیات طیبه و زندگی پاک و جامعه وارسته از ناپاکی را محصول حضور زنان و مردانی شایسته دانسته است.

این محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: قرآن کریم تصریح دارد که اگر شما عمل صالح انجام دهید و مومن باشید به شما حیات طیب می دهیم، پس حیات طیبه محصول تعامل درست است.

این استاد حوزه علمیه قم، گفت: نگاه راهبردی اسلام در زمینه خانواده این است که یک جامعه صالح محصول خانواده هایی وارسته و فرهیخته است که زن و مردش دارای عقلانیت و عواطف بالا و بصیرت و روشنی زاید الوصفی هستند و روشن اندیشی مطلوبی دارند.

وی بیان داشت: از نظر اسلام، نقش مادران در شکل گیری خانواده‌ها بی‌تردید است و این همه احتیاطات و توصیه ها در انتخاب همسر و حتی دایه برای فرزند و این گونه شرایط برای احراز شیردهی و پرستاری و مادری که در گزاره های دینی است نشان می دهد، یک پایه اساسی خانواده متعالی، مادران سالم هستند.

این محقق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: زن در کانون تاثیر گذاری خانواده جای دارد و اسلام بر این امر محوری دور می‌زند که مرد مدیر خانواده و زن قائم مقام و معاون ارشد او در شکل دهی خانواده سالم است.

وی گفت: تفاوت اساسی اندیشه اسلامی با اندیشه های دیگر این است که در مکاتب غربی، زن را در حد یک کارمند و شاغل در جامعه نشان می دهد؛ اسلام خواسته است تمامی دغدغه های اقتصادی و معیشتی را از دوش زنان بردارد تا بتوانند با آرامش خیال، وظیفه اصلی که سامان دادن عواطف یک خانواده است را انجام دهد.

این استاد حوزه علمیه بیان داشت: اسلام توجه دارد که سامان دهی عواطف در دل خانواده و در سطح بالاتر در یک جامعه، وظیفه ای بزرگ است که اگر سایه حمایت بر زن نباشد، دغدغه‌ها مانعی جدی بر سر راه او می‌شود.

وی گفت: به نظر می رسد مساله زنان هم در بعد اجتماعی و هم خانوادگی، یک امر راهبردی است؛ زن به عنوان یک فرد حقوق و استعدادی دارد و اسلام به عنوان یک نظام عادلانه اقتضایش این است که همان گونه که به مردان فرصت می دهیم به همین نسبت و در همین حد البته در مقیاس ظرفیت های خدادادی به زنان هم فرصت دهیم.

این استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: جامعه اسلامی باید حقوق زنان را مطالبه کند قبل از اینکه خودشان مطالبه کنند و این می‌طلبد عالمان در بعد معرفتی و مردان در بعد عملی برای تحقق حقوق زنان اقدام کنند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات