۱۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۱۲۲۴۴۳
استاد حوزه علمیه قم خواستار شد:

هدف گذاری آموزشی حوزه با نگاه به نیازهای بین‌المللی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر وجود نیازهای جهانی از حوزه علمیه گفت: آشنایی با نیازها و پرسش‌های موجود در وضعیت امروز فرهنگی جامعه، از نیازهای ضروری برای طلاب است.
درس / كلاس درس


حجت الاسلام سید احمد حسینی متولی، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: سیستم آموزشی حوزه علمیه برای بررسی خلاء‌ها باید ابتدا به طور دقیق اهداف آموزشی در پایه‌ها و سطوح گوناگون را تعریف کند و آنگاه بدون معطلی جایگاه پژوهش درهر مقطع تحصیلی را روشن سازد.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروز خلاء عمده در وضعیت فعلی حوزه علمیه تعریف نشدن اهداف به صورت روشن است، گفت: باید بدانیم که آسیب های زیادی در آموزش و پژوهش حوزه گفته شده اما حوزه در بحث پژوهش پیشرو است و سابقه پژوهش در حوزه های علمیه قابل انکار نیست.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز محققانی به معنای تمام در حوزه های علمیه وجود دارند اما با توجه به آنکه نیازهای جهانی متوجه حوزه های علمیه شده انتظارات نیز بسیار بیشتر از سطح کنونی است.

وی با اشاره به این که امروز قم دارای رسالت جهانی است، گفت: باید متناسب با نیازهای بین المللی برنامه ریزی کرده و هدف گذاری آموزشی داشت. کار آموزشی باید هدفمند باشد، آموزش و اهداف آموزشی در سطوح گوناگون تحصیلی باید مشخص شود و تعریف دقیقی از هر کدام داشته باشیم.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: از دیگر مسائل در حوزه پژوهش علوم دینی، آشنایی با نیازها و پرسش های موجود در وضعیت امروز فرهنگی جامعه است و در این راستا باید سطح آگاهی روحانیان از سوالات روز بیشتر باشد. جریان اطلاعات و معلومات باید به گونه‌ای باشد که دانش فراگیر شود و باران اطلاعات و سوالات جریان پیدا کند و به حوزویان عرضه شود.

محقق حوزه علمیه قم لزوم نقشه علمی جامع برای حوزه های علمیه را ضروری برشمرد و گفت: به نوعی مهندسی نرم افزاری برای تدوین اصول و اهداف نیاز داریم تا انگیزه دو چندان در طلاب ایجاد شود.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: علوم انسانی اسلامی، موضوعی و محمولی دارد که محمول خود را به صورت مستقیم از علوم اسلامی می گیرد و اعتقاد دارم تولید محمول کار تخصصی حوزه‌ها است و حوزه در این بخش باید نقش محوری داشته باشد.

وی با بیان اینکه درتحلیل موضوع باید از علوم روز بهره گرفته شود، ادامه داد: بدون شفاف بودن موضوع، محمول قابل حمل نخواهد بود البته سیستم آموزشی حوزه باید به گونه‌ای باشد که طلاب در مقاطع مشخصی در جهت موضوع شناسی هم توانایی پیدا کنند. /909/پ202/ع

ارسال نظرات