۱۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۱۲۲۵۴۱
استاد حوزه علمیه:

ساکتین فتنه 88 بزرگترین ضربه را به انقلاب اسلامی وارد کردند

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام سلیمانی، دنیاگرایی، پیدایش ثروت هاى بادآورده، تساهل قضایی، هم گرایی با غیرخودی‌ها و پیدایش اسلام التقاطی را از جمله پیامدهای آشکار لغزش خواص صدر اسلام برشمرد.
ساکتین فتنه 88 بزرگترین ضربه را به انقلاب اسلامی وارد کردند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام محمد سلیمانی استاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، روز گذشته در نشست سیاسی بسیج طلاب و روحانیون حوزه علمیه امام خمینی(ره) اهواز با بیان این که انقلابی شدن آسان اما انقلابی ماندن سخت است، بیان داشت: جهاد در عرصه اسلام نیازمند بصیرت و آگاهی کافی است. 

وی با بیان این که اهل حق، باطل، اهل لغزش و انحراف از جمله تقسیم بندی های خواص و نخبگان دینی، علمی و سیاسی جامعه است، عنوان داشت: اگر در جامعه ای نفوذ خواص اهل حق افزایش یابد، ارزش ها نمود بیشتری خواهد داشت، اما اگر در همان جامعه برخی نخبگان اهل لغزش شوند، ارزش های آن جامعه هم متزلزل خواهد شد.

استاد حوزه علمیه، مبارزه‌ آشکار و سکوت را یک گونه برخورد خواص منحرف در صدر اسلام و جامعه امروزی برشمرد و افزود: نتیجه مبارزه آشکار نخبگان با اهل حق برچیده شدن است اما ضربه سکوت معنادار خواص در برابر فتنه 88 به انقلاب تا به حال از بین نرفته است.

وی با بیان این که مشکل جامعه امروزی ما خواص اهل لغزش و انحراف هستند، گفت: این امر را می توان در فتنه88 مشاهده کرد، چرا که بسیاری از نخبگان و خواص دینی، علمی و سیاسی جامعه سکوت را اختیار کردند و برخی ها نیز موضع علیه رهبر معظم انقلاب گرفتند.

حجت الاسلام سلیمانی با بیان این که این صحنه در زمان حضرت امیرالمؤمنین(ع) پیش آمد، عنوان کرد: اصحاب امام علی(ع) در جنگ صفین 155 نفر بودند این در حالی است که در آن زمان هزاران نفر نیز جز خواص اسلام بودند که همه آنها اهل باطل نشدند بلکه سکوت را اختیار کردند و این به معنای لغزش و انحراف است.

وی با اشاره به حدیثی پیرامون خطر خواص منحرف از امام علی(ع) مبنی بر این که « خذلوا الحق و لم ینصروا الباطل »، ابراز داشت: آنها حق را ضایع کردند و باطل را یاری نکردند، تیغی که بر بدن امیرالمؤمنین(ع) در خانه نشینی و سکوت خواص در جنگ صفین و دوران آن حضرت کشیده شد برجسته نبود اما اثر عمیقی در وجود امام علی(ع) گذاشت.اهل سکوت بنیان حکومت امیرالمؤمنین(ع) در صدر اسلام و انقلاب اسلامی در جامعه امروزی را سست کردند.

وی ترویج دین داری آسان، استفاده از سپر احتیاط دینی، ارائه چهره ای خیر خواه و انسان دوست و تئوریزه کردن اسلام بی خطر برای استکبار از جمله شاخصه های خطر جریان اعتزال خواص دانست و بیان داشت: خواص تأثیر بسزایی در میان مردم دارند چرا که پیشینه درخشان، قابلیّت های ویژه و توجیه عقلانی و ارزشی (عوام پسند) انحرافات را در جامعه دارند.

تعریف خواص و نقش آنان در تغییرات اجتماعی جامعه از نگاه جامعه شناسان غربی

وی به تعریف خواص جامعه اشاره کرد و افزود: خواص، نخبگان سیاسی اجتماعی و گروه مرجع عوام بوده و دارای قوه تحلیل، نفوذ و پایگاه اجتماعی می باشند؛ آنان را در همه اقشار از جمله علمای دینی، تحصیل کرده های دانشگاهی، بازاریان، صنعتگران، کارمندان، کشاورزان، و صاحبان مشاغل و حرفه های خرد و کلان و حتی افراد بی سواد می توان یافت.

حجت الاسلام سلیمانی حرکت تاریخ را تحت تأثیر منافع و ایدههای گروه نخبگان بر سریر قدرت دانست و گفت: نخبگان افرادی اند که در زمینه رشد، برنامه ریزی و توسعه در اجتماع، ‌بیشترین نفوذ را اعمال می کنند که از این رو تصمیم گیری های مهم بدون راهنمایی و حمایت این گروه مهم محال است.

وی با بیان این که تعریف خواص و نقش نخبگان در تغییرات اجتماعی جامعه، نظرهای برخی از جامعه شناسان غربی است، اظهار داشت: در جامعه دینی امدادهای غیبی وجود دارد که می توان در موفقیت پیامبراکرم(ص) در اجرای حاکمیت الهی در جزیره العرب علی رغم مخالفت خواص جامعه و نجات انقلاب در فتنه 88 آنرا مشاهد کرد.

پیامدهای آشکار لغزش خواص صدر اسلام

وی با بیان این که پس از رحلت پیامبراکرم(ص) آزمونی در بین خواص انجام شد، اظهار داشت: آزمون ولایت پذیری، توسعه جامعه اسلامی و توزیع عادلانه درآمد بیت المال در صدر اسلام از جمله آزمون های خواص صدر اسلام بود که همه خواص لغزشی در آن مردود شدند.

حجت الاسلام سلیمانی دنیاگرایی، پیدایش ثروت هاى بادآورده، تساهل قضایی، هم گرایی با غیرخودی‌ها و پیدایش اسلام التقاطی از جمله پیامدهای آشکار لغزش خواص صدر اسلام برشمرد و افزود: عنصر آزمایش کردن در برابر راحتی ها از آزمون های سخت جامعه امروزی است./9463/پ201/ص
ارسال نظرات