۰۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۱۲۳۷۴۴
معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی العالمیه:

نیازمند احیای سنت های حوزوی و اخلاقی در جامعه المصطفی هستیم

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی العالمیه گفت: از سنت های گذشته حوزه این بوده است که استادان و عالمان در هر رشته ای به تربیت اخلاقی طلابشان توجه داشته و بخشی از هر درس را به بیان آموزه های اخلاقی اختصاص داده اند، این موضوع باید در جامعه المصطفی العالمیه مورد توجه قرار گیرد.
حجت‌الاسلام محمدرضا صالح


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا صالح، معاون فرهنگی و تربیتی جامعه المصطفی العالمیه(ص) صبح امروز در اجلاس تربیتی استادان جامعه المصطفی العالمیه(ص) که در سالن همایش مجتمع آموزش عالی امام خمینی برگزار شد، گفت: در طول سال بیش از 30 جلسه تربیتی درمراکز المصطفی با حضور استادان برگزار می شود.

وی در ادامه افزود: امروز مجموعه استادان جامعه گنجینه معنوی فوق العاده و بی نظیری هستند که به برکت علمای صاحب نفس به عنوان میراث گرانبها به جامعه المصطفی رسیده و برای نقش آفرینی در دوره حساس کنونی تربیت شده اند.

حجت الاسلام صالح اظهار داشت: در دوره کنونی اقبال بی نظیری به مکتب اهل بیت(ع) و معارف و آموزه های زیبای مکتب اهل بیت(ع) شده است و می توان عصر حاضر را عصر اهل بیت(ع) است.

وی با اشاره به این ظرفیت پیش رو و روآوردن جهان به معنویت و اخلاق خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ما از راه نظامی صادر نمی شود، بلکه با نشر معارف اسلامی، اخلاق و تربیت از سوی طلاب آموخته شده و به سراسر دنیا منتقل می شود.

حجت الاسلام صالح یادآور شد: این فرصت بی نظیر تاریخی در دوران کنونی پیش روی جامعه المصطفی العالمیه قرار دارد و این فرصت تاکنون پیش روی هیچ نهاد شیعی نبوده است. و همه این ثمرات به برکت خون شهدا است.

معاون فرهنگی و تربیتی جامعة المصطفی العالمیه تأکید کرد: امروز بیش از 20 هزار نفر در داخل و خارج کشور در محضر استادان جامعه المصطفی العالمیه(ص) کسب علم و معنویت می کنند و باید به سوی کمال، معنویت سوق پیدا کنند.

وی تصریح کرد: در بدنه طلاب به شدت نیازمند احیای سنت های اخلاقی و حوزوی هستیم زیرا امروز جامعه المصطفی به عنوان یک حوزه علمیه بین المللی مدرن مطرح است، از این رو باید متناسب با جهان امروز شاگرد تربیت کرده و در میان طلاب انگیزه الهی ایجاد کنیم.

این فعال عرصه فرهنگی بیان داشت: ایجاد مناعت طبع، بزرگ منشی، آزاداندیشی از ویژگی های مهم حوزه های علمیه بوده است و علما در مقاطع حساس تاریخی بدون مصلحت اندیشی رسالت تاریخی خود را ایفا کرده و وامدار جایی نبوده اند؛ روحیه تملق گویی و چشم‌داشت به منابع قدرت و ثروت از آفت های بسیار خطرناکی است که نباید در طلاب ما رشد کند.

وی ادامه داد: اجتناب از دنیازدگی از نیازهای جدی طلاب جامعه المصطفی است و رفتن به سمت زندگی های لوکس و اشرافی از آفت های مهلکی است که بین طلاب و توده مردم جدایی می اندازد.

حجت الاسلام صالح خاطر نشان کرد: دوری از اختلاف و نزاع و رقابت جویی در میان طلاب از دیگر کارهایی است که باید بیشتر مورد توجه گیرد؛ بی رغبتی به دنیا و گریزان بودن از مناصب که از سنت های حوزوی بوده است باید دائما در جامعه المصطفی ترویج شود مگر اینکه ضرورت شرعی و تکلیف باشد.

معاون فرهنگی و تربیتی جامعة المصطفی العالمیه تأکید کرد: ارتباط مستقیم روحی و عاطفی با طلاب و مراقبت معنوی از آنان، از دیگر مواردی است که باید از سوی استادان مورد توجه قرار گیرد؛ از سنت های گذشته حوزه این بوده است که استادان و عالمان در هر رشته ای به تربیت اخلاقی طلابشان توجه داشته و بخشی از هر درس را به بیان آموزه های اخلاقی اختصاص داده اند و به این موضوع باید در المصطفی العالمیه پرداخته شود.

حجت الاسلام صالح تصریح کرد: ارتباط عاطفی خارج از کلاس و سر کشی به منازل طلاب از دیگر اموری است که استادان باید به آن توجه داشته باشند زیرا مؤانست و مجالست استاد با طلاب در جذب آنان بسیار موثر است.

وی ادامه داد: علم زدگی و درس محوری در عین اینکه علم و دانش از ارکان حوزه است از آفت های پیشروی طلاب است و می تواند طلاب را از توجه به دعا و معنویات بازدارد.

معاون فرهنگی و تربیتی جامعة المصطفی العالمیه اظهار داشت: معاونت فرهنگی و تربیتی جامعه المصطفی برنامه هایی را در عرصه تربیتی در دستور کار دارد؛ برای اینکه در تعریف تربیت دینی به اتحاد نظر برشد نظامنامه تربیتی را به عنوان منشور و قانون اساسی جامعه المصطفی تدوین و ابلاغ کرده است.

وی ابراز داشت: بازخوانی و تکمیل این نظامنامه که در 11 ساحت تدوین شده است از جمله نخستین کارهایی است که مد نظر این منشور است و باید ساحت های دیگری هم مانند تربیت ولایی و زی طلبگی به آن افزوده شود و این معارف بازتعریف و در نظامنامه گنجانده شود.

این فعال عرصه فرهنگی در پایان گفت: مستندسازی نظامنامه به عنوان سند تربیتی و عملیاتی کردن آن از دیگر نیازمندی های عرصه تربیتی و اخلاقی در جامعه المصطفی العالمیه است./919/پ202/ع

ارسال نظرات