نیازمند احیای سنت های حوزوی و اخلاقی در جامعه المصطفی هستیم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا صالح، معاون فرهنگی و تربیتی جامعه المصطفی العالمیه(ص) صبح امروز در اجلاس تربیتی استادان جامعه المصطفی العالمیه(ص) که در سالن همایش مجتمع آموزش عالی امام خمینی برگزار شد، گفت: در طول سال بیش از 30 جلسه تربیتی درمراکز المصطفی با حضور استادان برگزار می شود.
وی در ادامه افزود: امروز مجموعه استادان جامعه گنجینه معنوی فوق العاده و بی نظیری هستند که به برکت علمای صاحب نفس به عنوان میراث گرانبها به جامعه المصطفی رسیده و برای نقش آفرینی در دوره حساس کنونی تربیت شده اند.
حجت الاسلام صالح اظهار داشت: در دوره کنونی اقبال بی نظیری به مکتب اهل بیت(ع) و معارف و آموزه های زیبای مکتب اهل بیت(ع) شده است و می توان عصر حاضر را عصر اهل بیت(ع) است.
وی با اشاره به این ظرفیت پیش رو و روآوردن جهان به معنویت و اخلاق خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ما از راه نظامی صادر نمی شود، بلکه با نشر معارف اسلامی، اخلاق و تربیت از سوی طلاب آموخته شده و به سراسر دنیا منتقل می شود.
حجت الاسلام صالح یادآور شد: این فرصت بی نظیر تاریخی در دوران کنونی پیش روی جامعه المصطفی العالمیه قرار دارد و این فرصت تاکنون پیش روی هیچ نهاد شیعی نبوده است. و همه این ثمرات به برکت خون شهدا است.
معاون فرهنگی و تربیتی جامعة المصطفی العالمیه تأکید کرد: امروز بیش از 20 هزار نفر در داخل و خارج کشور در محضر استادان جامعه المصطفی العالمیه(ص) کسب علم و معنویت می کنند و باید به سوی کمال، معنویت سوق پیدا کنند.
وی تصریح کرد: در بدنه طلاب به شدت نیازمند احیای سنت های اخلاقی و حوزوی هستیم زیرا امروز جامعه المصطفی به عنوان یک حوزه علمیه بین المللی مدرن مطرح است، از این رو باید متناسب با جهان امروز شاگرد تربیت کرده و در میان طلاب انگیزه الهی ایجاد کنیم.
این فعال عرصه فرهنگی بیان داشت: ایجاد مناعت طبع، بزرگ منشی، آزاداندیشی از ویژگی های مهم حوزه های علمیه بوده است و علما در مقاطع حساس تاریخی بدون مصلحت اندیشی رسالت تاریخی خود را ایفا کرده و وامدار جایی نبوده اند؛ روحیه تملق گویی و چشمداشت به منابع قدرت و ثروت از آفت های بسیار خطرناکی است که نباید در طلاب ما رشد کند.
وی ادامه داد: اجتناب از دنیازدگی از نیازهای جدی طلاب جامعه المصطفی است و رفتن به سمت زندگی های لوکس و اشرافی از آفت های مهلکی است که بین طلاب و توده مردم جدایی می اندازد.
حجت الاسلام صالح خاطر نشان کرد: دوری از اختلاف و نزاع و رقابت جویی در میان طلاب از دیگر کارهایی است که باید بیشتر مورد توجه گیرد؛ بی رغبتی به دنیا و گریزان بودن از مناصب که از سنت های حوزوی بوده است باید دائما در جامعه المصطفی ترویج شود مگر اینکه ضرورت شرعی و تکلیف باشد.
معاون فرهنگی و تربیتی جامعة المصطفی العالمیه تأکید کرد: ارتباط مستقیم روحی و عاطفی با طلاب و مراقبت معنوی از آنان، از دیگر مواردی است که باید از سوی استادان مورد توجه قرار گیرد؛ از سنت های گذشته حوزه این بوده است که استادان و عالمان در هر رشته ای به تربیت اخلاقی طلابشان توجه داشته و بخشی از هر درس را به بیان آموزه های اخلاقی اختصاص داده اند و به این موضوع باید در المصطفی العالمیه پرداخته شود.
حجت الاسلام صالح تصریح کرد: ارتباط عاطفی خارج از کلاس و سر کشی به منازل طلاب از دیگر اموری است که استادان باید به آن توجه داشته باشند زیرا مؤانست و مجالست استاد با طلاب در جذب آنان بسیار موثر است.
وی ادامه داد: علم زدگی و درس محوری در عین اینکه علم و دانش از ارکان حوزه است از آفت های پیشروی طلاب است و می تواند طلاب را از توجه به دعا و معنویات بازدارد.
معاون فرهنگی و تربیتی جامعة المصطفی العالمیه اظهار داشت: معاونت فرهنگی و تربیتی جامعه المصطفی برنامه هایی را در عرصه تربیتی در دستور کار دارد؛ برای اینکه در تعریف تربیت دینی به اتحاد نظر برشد نظامنامه تربیتی را به عنوان منشور و قانون اساسی جامعه المصطفی تدوین و ابلاغ کرده است.
وی ابراز داشت: بازخوانی و تکمیل این نظامنامه که در 11 ساحت تدوین شده است از جمله نخستین کارهایی است که مد نظر این منشور است و باید ساحت های دیگری هم مانند تربیت ولایی و زی طلبگی به آن افزوده شود و این معارف بازتعریف و در نظامنامه گنجانده شود.
این فعال عرصه فرهنگی در پایان گفت: مستندسازی نظامنامه به عنوان سند تربیتی و عملیاتی کردن آن از دیگر نیازمندی های عرصه تربیتی و اخلاقی در جامعه المصطفی العالمیه است./919/پ202/ع