۱۷ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۰۱۳
معاون پژوهشی جامعه الزهرا:

زندگی حضرت فاطمه تکلیف مدارانه بود

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی جامعه الزهرا با بیان این که بشر امروز آن قدر که به حق خودش فکر می کند متوجه تکلیف خودش نیست، گفت: زندگی حضرت فاطمه(س) در همه جوانب تکلیف مدارانه بود.
حضرت زهرا / 1


 زهرا تاجیک استاد حوزه و دانشگاه و معاون پ‍‍‍ژوهشی جامعه الزهرای قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با انتقاد از این که برخی حضرت صدیقه(س) را یک الگوی دست نیافتنی مطرح می کنند، گفت: به نظر می‌رسد این یک توجیه برای فرار از تاسی و الگو گیری از زندگی ایشان در امور مختلف زندگی خودمان است. از این گذشته دین اسلام یک دین واقع‌گرا و واقع‌بین است یعنی مسائلی را مطرح نمی‌کند که در عالم خیال است، بلکه هر آنچه در اسلام مطرح می شود، از جمله الگوهایی که در آن معرفی می شود همه برای ما کاربردی است.

وی افزود: مشکل بشر امروز در دنیای جدید این است که آنقدر که به حق خودش فکر می کند متوجه تکلیف خود نیست، یعنی بیشتر حق‌گرا است تا تکلیف‌گرا، در حالی که ما می‌دانیم در کنار هر حقی، تکلیفی وجود دارد و موازنه بین این دو در زندگی انسان بر قرار است.

تاجیک در ادامه افزود: این که برخی نمی‌خواهند تاسی از حضرت زهرا(س) داشته باشند شاید به خاطر فرار از تکلیف است زیرا در زندگی حضرت فاطمه(س) در همه جوانب آن تکلیف مداری موج می‌زند و بر اساس وظیفه و شان انسانی خودشان رفتار می‌کردند چه در شئون اجتماعی و چه در شئون فردی و خانوادگی.

وی اظهار داشت: جنبه دیگری که باید مطرح شود این است که در زندگی خانوادگی حضرت در نقش مادری، همسری و دختر بودنشان برای پیامبر اکرم(ص) نکات پر اهمیتی وجود دارد که جا دارد مبلغان و مداحان این نقاط را جلوه داده و پر رنگ سازند و هر چه بیشتر این جوانب را تجزیه و تحلیل کنند تا به مسائل جزئی و کاربردی بیشتری دست یابیم، برای مثال رابطه صمیمی که بین ایشان و پیامبر اکرم(ص) وجود داشته است از همان سنین کم و درکی که نسبت به موقعیت پدر داشتند، کمکهایی که به پدر بزرگوارشان می‌کردند و دلجویی‌هایی که نسبت به پیغمبر داشتند مسائل کمی نیست، امروزه دختران جامعه ما نسبت به پدرانشان با سختی‌ها و موقعیت‌های دشواری که دارند با همان روحیه حق گرایی برخورد می‌کنند و حقی برای پدرانشان قائل نیستند.

معاون پژوهشی جامعه الزهرا به رابطه رفاقت و صمیمیت بین حضرت فاطمه(ره) و امیرمومنان(ع) اشاره کرد و گفت: این رابطه زیبا غیر از جنبه‌های ولایتمداری است و این الگوی تمام و کمالی برای زنان امروز است تا ببینند چقدر به این الگو نزدیک هستند. /925/ت302/ع

ارسال نظرات