۲۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۲۰:۴۲
کد خبر: ۱۲۶۱۵۷

گزارشی از سفر مدیر حوزه های علمیه کشور به خوزستان

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مرتضی مقتدایی برای بازدید از مناطق عملیاتی که به دعوت از مسؤولان قرارگاه راهیان نور صورت گرفته است و همچنین دیدار با طلاب، اساتید و علمای استان و بررسی وضعیت حوزه‌ علمیه خوزستان، به مدت سه روز از 27 تا 29 اسفندماه سال 90، سفری به خطه شهیدپرور خوزستان داشته است.
آيت الله مرتضي مقتدايي آيين استقبال از آيت الله مقتدايي به خوزستان آيت الله مقتدايي نشست مديران مدارس علميه استان خوزستان با آيت الله مقتدايي اهداء قمقمه به آيت الله مقتدايي از سوي سردار باقر زاده حضور آيت الله مقتدايي در مناطق عملياتي حضور آيت الله مقتدايي در مناطق عملياتي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوزستان، آیت الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه کشور، برای بازدید از مناطق عملیاتی که به دعوت از مسؤولان قرارگاه راهیان نور صورت گرفته است و همچنین دیدار با طلاب، اساتید و علمای استان و بررسی وضعیت حوزه‌ علمیه خوزستان، به مدت سه روز از 27 تا 29 اسفندماه سال 90، سفری به خطه شهیدپرور خوزستان داشته است.

جلسه با مدیران مدارس علمیه استان، نشست صمیمی با طلاب مدارس علمیه اهواز، دیدار با اعضای شورای عالی حوزه علمیه خوزستان، بازدید از مرکز تخصصی امیرالمؤمنین(ع)، افتتاح فاز دوم ساختمان دارالعلم آیت الله بهبهانی و سخنرانی در آیین اختتامیه نهمین جشنواره فرهنگی هنری ره آورد سرزمین نور و همچنین در جمع کاروان های راهیان نور و بازدید از مناطق عملیاتی از جمله برنامه های سفر سه روزه آیت الله مقتدایی به خوزستان بود.

مدیر حوزه های علمیه کشور و هیئت همراه در بدو ورود به استان، با استقبال نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، مسؤولان استانی و مدیران و فضلای حوزه های علمیه رو به رو شد.

حجت الاسلام عبدالکریم فرحانی، معاون امور حوزه های علمیه کشور و حجت الاسلام مجید کافی، مسؤول ستاد مرکزی راهیان نور حوزه های علمیه کشور از جمله همراهان آیت الله مقتدایی بودند.

دیدار با مدیران مدارس علمیه استان/ شکل گیری شخصیت طلاب با الگوی سازی برای آنان میسر است

براساس این گزارش، نخستین برنامه مدیر حوزه های علمیه کشور در خوزستان، جلسه با مدیران مدارس علمیه استان است که با حضور بیش از 35 نفر از مدیران در سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خوزستان برگزار شد.

آیت الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه کشور، در این نشست، با اشاره به دشواری اداره مدارس علمیه، اظهار داشت: همه مدیران باید با هدف تربیت سربازان امام زمان(عج) به فعالیت در حوزه های علمیه بپردازند، چرا که به یقین آن حضرت عنایات ویژه ای نسبت به حوزه های علمیه دارند.

وی با تأکید بر افزایش اهتمام مدیران مدارس علمیه بر جنبه علمی و اخلاقی طلاب گفت: طلاب باید به گونه ای تربیت شوند که از نظر علم و اخلاق شایستگی سربازی امام زمان(عج) را داشته باشند.

آیت الله مقتدایی با بیان این که تمام آموزش در حوزه های علمیه از روی کتاب نیست، گفت: ساخته شدن و شکل گیری شخصیت یک طلبه با الگو سازی برای او صورت می گیرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به حضور علما در مدارس علمیه در زمان گذشته گفت: نگاه به عمل و کردار علما از سوی طلاب در مدارس علمیه در زندگی روزمره آنها بسیار تأثیر گذار بود.

وی به سفر مقام معظم رهبری به استان قم در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: رهبری نیز در دیدار های خود همواره بر تربیت اخلاقی طلاب تأکید بسیار داشتند.

مدیرحوزه های علمیه کشور با بیان این که، به برکت وجود آیت الله موسوی جزایری و تلاش تمامی همکاران در حوزه علمیه خوزستان، شاهد حوزه ای با نشاط و پیشرو هستیم گفت: امیدورایم در آینده نیز شاهد پیشرفت روز افزون در حوزه های علمیه خوزستان باشیم.

جایگاه مناسب حوزه علمیه خوزستان با 41 مدرسه و مرکز تخصصی

در این دیدار، حجت الاسلام احمدرضا حاجتی، مدیر حوزه علمیه خوزستان، با اشاره به رتبه اول استان در پذیرش طلاب جدید، گفت: خوشبختانه استان خوزستان با 41 مدرسه علمیه و مرکز تخصصی توانسته جایگاه مناسبی را در کشور به خود اختصاص دهد.

وی بر ارتقای رشد تهذیبی طلاب از سوی مدیران مدارس علمیه استان تأکید کرد و با اشاره به تلاش مدیران مدارس علمیه سراسر استان در راستای پیشبرد اهداف مد نظر، اظهار داشت: تمامی مدیران با جدیت تمام در حال اجرای طرح های ابلاغی هستند.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام عبدالکریم فرحانی، معاون امور حوزه های علمیه کشور به واگذاری اختیارات آموزشی در سطح کشور و پیشتازی خوزستان پس از قم در بین حوزه های علمیه سراسر کشور اشاره کرد و افزود: بحث واگذاری مدارک علمی فقه و اصول به استان خوزستان، به عنوان استان پیشرو در این زمینه آغاز شده است.

نشست صمیمی با طلاب/ گلایه از عدم حمایت کافی دولت از حوزه های علمیه

آیت الله مقتدایی پس از پایان جلسه خود با مدیران مدارس علمیه استان خوزستان، برای نشست صمیمی با طلاب و اساتید و سخنرانی در جمع آنان و همچنین اقامه نماز جماعت ظهر و عصر رهسپار مسجد اعظم اهواز شد.

آیت الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه کشور، در این نشست با بیان این که خوشبختانه استقبال نسل جوانان حزب الهی از تحصیل در حوزه های علمیه بیش از ظرفیت موجود است، گفت: در برخی شهرستان ها به دلیل نبود مکان کافی برای آموزش علی رغم قبولی ثبت نام کنندگان در آزمون حوزه اما مجبور به رد کردن آنان در مصاحبه علمی است.

وی با تأکید بر این که این رد کردن قبولی های ثبت نام کنندگان در آزمون حوزوی نه به معنای فاضل نبودن و یا عدم داشتن شرایط لازم برای تحصیل در حوزه علمیه است، گفت: بلکه این به جهت کم بودن فضای آموزشی مدارس علمیه است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با انتقاد از عدم حمایت کافی دولت از توسعه حوزه های علمیه است، گفت: بنا به گفته رهبری در جمع طلاب و اساتید قم در سال 89 انتظار ما حمایت بیشتر دولت از کارهای عمرانی مدارس علمیه است.

وی در بخش دیگری از سخنانش توصیه های به طلاب تذکر داد و عنوان داشت: جدیت در تحصیل، غنیمت شمردن لحظات عمر زندگی و تحصیل همراه با اخلاص و تقوا از جمله انتظاراتی است که از یک طلبه فاظل و مهذب می رود.

بازدید از مرکز تخصصی امیرالمؤمنین(ع)

سومین برنامه نخستین روز سفر مدیر حوزه های علمیه کشور، بازدید از مرکز تخصصی امیرالمؤمنین(ع) شیعه شناسی حوزه علمیه خوزستان، آیت الله مقتدایی پس از حضور در ساختمان نوساز این مرکز، به صورت نمادین این ساختمان را افتتاح و در روند فعالیت این مرکز قرار گرفت.

گزارشی از وضعیت کنونی حوزه علمیه خوزستان/ در سال 91 تحولات حوزه علمیه خوزستان دو برابر شود

دیدار با اعضای شورای عالی حوزه علمیه و کمیته مدارج سطح عالی حوزه خوزستان چهارمین برنامه حضور آیت الله مقتدایی در استان خوزستان است.

آیات سید محمدعلی موسوی جزایری،‌ سیدعلی شفیعی و محسن حیدری، حجج الاسلام و المسلمین سید محمد امام، سید ابوالحسن حسن زاده، سید علی موسوی جزایری، سید جواد مرعشی فر، عبدالله محمدی اصفهانی، علیرضا مالکی و میراحمدرضا حاجتی از حاضران در این نشست بودند.

آیت الله موسوی جزایری، رییس شورای عالی حوزه علمیه خوزستان، با بیان این که بیش از 80 درصد طلاب مدارس علمیه خوزستان مستعد، با هوش و ولایی هستند، گفت: در خوزستان طرحی بر قرار است که بر اساس آن طلاب از طریق مساجد و اماکن مذهبی وارد مدارس علمیه خوزستان می شوند.

همچنین آیت الله محسن حیدری، عضو مدارج عالی حوزه علمیه خوزستان اظهار داشت: بنا به حکم صادر شده از سوی حوزه علمیه کشور مبنی بر تشکیل مدارج سطح عالی حوزه های علمیه، تا کنون بیش از 6 تا 7 جلسه در خوزستان تشکیل شده و در آن که با حضور مستمر علمای برجسته خوزستانی همراه بوده، مطالب قابل توجه و مهمی به تصویب رسیده است.

بنا بر این گزارش حجت الاسلام میراحمدرضا حاجتی، ‌مدیر حوزه علمیه خوزستان، در بخش دیگری از این نشست به ارائه گزارشی از حوزه علمیه خوزستان پرداخت و اظهار داشت: هم اکنون تعداد طلاب سطح یک استان دو هزار و 317 نفر، سطح دو 361 نفر، سطح سه 381 نفر و سطح چهار نیز 242 نفر هستند.

استاد حوزه علمیه خوزستان با بیان این که بیش از چهارصد استاد در خوزستان تدریس می کنند، افزود: جمعیت طلاب مدارس علمیه خوزستان سه هزار و 59 نفر بوده که از این تعداد یک هزار 286 نفر در قالب 15 مدرسه در اهواز مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به این که تا کنون بیش از 80 مرحله امتحان نهایی پایه 10 برگزار شده، ‌بیان داشت: پس از رایزنی های انجام شده با معاونت آموزش حوزه های علمیه کشور معین شد که امتحانات شفاهی پایه 10 را از طریق ویدئوکنفرانس به صورت اشتراکی برگزار کنیم.

در آخر این دیدار، آیت الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه کشور، سخنان جالبی پیرامون ارتقای سطح علمی طلاب حوزه علمیه خوزستان بیان کرد و در بخشی از آن اظهار داشت: خوشبختانه حوزه علمیه خوزستان به برکت زحمات و تلاش های چشمگیر آیت الله موسوی جزایری رشد قابل توجهی نسبت به سال های قبل داشته است.

وی با بیان این که تعداد نشست های کمیته مدارج سطح عالی حوزه علمیه خوزستان کم است، تأکید کرد:‌ این مسأله شاید به دلیل عدم نیاز مسؤولان حوزه علمیه خوزستان باشد،‌ اما به هر حال این گونه نشست ها باید برای حل مشکلات و ارتقاء سطح علمی طلاب شکل گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که تحولات چشم گیر حوزه علمیه خوزستان در سال 91 باید دو برابر شود، گفت: ما خواستار ارتقای بیش از پیش حوزه علمیه خوزستان هستیم و انشاءالله در سال 91 این پیشرفت های چشم گیر باید دو برابر شوند.

آیت الله مقتدایی برگزاری نشست های کمیته مدارج سطح عالی حوزه علمیه خوزستان را سبب دلگرمی طلاب و اساتید مدارس علمیه خوزستان دانست و بیان داشت: برگزاری این گونه جلسات سبب دلگرمی طلاب و اساتید شده و علاوه بر آن اگر مطلب مفیدی که برگرفته از دل این نشست باشد به طلاب و اساتید مدارس علمیه منتقل شود، به یقین کارایی زیادی می تواند داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان سخنانش افزود: در این گونه جلسات باید مطالبی به تصویب رسیده و رویکردهایی هم برای رفع معضلات و مشکلات برخی از مدارس علمیه استان اتخاذ شود و من نیز قول می دهم کلیه مطالبی را که در این جلسه به تصویب رساندیم را پیگیری و استراتژی های برای رفع آنها اتخاذ خواهیم کرد.

افتتاح فاز دوم دارالعلم آیت الله بهبهانی در اهواز

فاز دوم ساختمان دارالعلم آیت الله بهبهانی، با حضور آیات مرتضی مقتدایی مدیر حوزه های علمیه کشور، سید محمد علی موسوی جزایری، رییس شورای عالی حوزه علمیه استان، سید علی شفیعی، عضو مجلس خبرگان رهبری و حجج اسلام عبدالمجید زکی پور، مدیر دار العلم آیت الله بهبهانی و سایر مسؤولان در محل فاز دوم ساختمان دارالعلم آیت الله بهبهانی واقع در بلوار آیت الله بهبهانی افتتاح شد.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام عبدالمجید زکی پور، مدیر دارالعلم آیت الله بهبهانی، به بیان فعالیت های این مدرسه در طول چهار دهه پرداخت و افزود: این حوزه از سال 46 تأسیس شده است و تاکنون نیز توانسته اقدامات فراوانی را در راستای اعتلای نام مقدس شیعه انجام دهد.

وی با اشاره به این که این مدرسه از سال 78 با عنایت های آیت الله موسوی جزایری زعیم حوزه های علمیه خوزستان زیر پوشش مرکز مدیریت قم قرار گرفت، ابراز داشت: بنده از سال 81 به عنوان مدیر این مدرسه منصوب شدم و بحمدالله تا کنون این دارالعلم توانسته جوانان مستعد را جذب و پس از تقویت بینش عقیدتی، سیاسی و معرفتی به اجتماع تحویل دهد.

در ادامه، آیت الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه کشور، تحصیل طلاب در حوزه را نعمتی از سوی پروردگار برشمرد و عنوان کرد: به یقین شما طلاب کار و یا عمل پسندیده ای انجام داده اید و همان عمل مورد قبول پروردگار و سبب ورود شما به حوزه علمیه شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: طلبه موفق باید هر ساعت از شبانه روز خود را به برنامه ای خاص اختصاص دهد؛ چرا که عدم برنامه منظم در زندگی عقب ماندگی او از پیشرفت و ترقی را به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه سخنانش به تأسیس شورای عالی حوزه های علمیه در هر استان اشاره کرد و گفت: حل مشکلات موجود در مدارس علمیه، رفع نیازها و کمبودهای حوزه های علمیه استان و برگزاری نشست هم اندیشی از مهم ترین فعالیت های این شورا محسوب می شود.

حضور مدیر حوزه های علمیه در جشنواره فرهنگی هنری ره آورد سرزمین نور

آخرین برنامه روز نخست سفر مدیر حوزه های علمیه کشور با حضور و سخنرانی در آیین اختتامیه نهمین جشنواره فرهنگی هنری ره آورد سرزمین نور، در پادگان شهید مسعودیان اهواز به پایان رسید.

آیت الله مقتدایی، در این مراسم به مقام والای شهیدان هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: عشق به شهادت در جوانان اوایل انقلاب موج می زد، جوانان امروز نیز باید با درک هدف آنان که همان حمایت از نظام و رهبری است دنباله رو راهشان باشند.

مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان سخنانش به استقبال حوزه های علمیه از کاروان های راهیان نور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از پنج هزار طلبه و روحانی در کاروان های راهیان نور در حال فعالیت و تبلیغ هستند.

در ابتدای این مراسم، سردار محمد رضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین، به تاثیر راهیان نور در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: زائران سرزمین‌های نور احیاگران اصلی فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت در جامعه هستند.

وی با بیان این که این جشنواره از بزرگترین جشنواره‌های هنری است، گفت: باید با تلاش بیشتر، علاوه بر تقویت کاروان‌های راهیان نور، سعی کنیم این گونه جشنواره ها را متمایز تر در سال های آینده برگزار کنیم .

گفتنی است، موضوعات دفاع مقدس و حماسه حسینی، جوانان و ولایت مداری، معنویت در سرزمین نور و بیداری اسلامی ثمره جهانی از موضوعات نهمین جشنواره فرهنگی هنری ره آورد سرزمین نور بود که در پایان از 160 تن از نفرات برتر با اهدای جایزه و تندیس یابود جشنواره تجلیل شد.

حضور در مناطق عملیاتی

حضور در پادگان شهید محمودوند اهواز و در محل معراج شهدای تازه تفحص شده و اقامه نماز زیارت شهدا از نخستین برنامه دومین روز سفر آیت الله مقتدایی و هیئت همراه به خوزستان است.

آیت الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه کشور، حجت الاسلام عبدالکریم فرحانی، سرپرست معاونت آموزش و حجت الاسلام مجید کافی، رییس ستاد مرکزی راهیان نور حوزه های علمیه، در بدو حضور در پادگان شهید محمودوند مورد استقبال سردار سید محمد باقرزاده رییس ستاد راهیان نور کشور و جواد تاجیک دبیرستاد مرکزی راهیان نور قرار گرفتند.

براساس این گزارش، طی حضور این مسؤولان حوزوی در این مکان یکی از مداحان به مداحی و نیز خواندن زیارتنامه شهدا پرداخت، سپس مدیر حوزه های علمیه کشور برای توفیق امت اسلام در پیروی از آرمان های شهدا دعا کرد.

سپس آیت الله مقتدایی و حجت الاسلام مجید کافی، رییس ستاد مرکزی راهیان نور حوزه های علمیه با سردار سید محمد باقرزاده، رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و جواد تاجیک دبیرستاد مرکزی راهیان نور نشست مشترکی داشتند.

در این نشست، مسؤولان ستاد مرکزی راهیان نور به ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده به مدیر حوزه های علمیه کشور پرداختند.

تقدیم یادگار یک شهید تازه تفحص شده به مدیر حوزه های علمیه

پس از پایان این نشست، سردار سید محمد باقر زاده، قمقمه ای را که همراه یکی از شهدای جنگ تحمیلی به تازگی تفحص شده بود را برای نگهداری در حوزه علمیه به مدیر حوزه های علمیه کشور اهدا کرد.

آیت الله مقتدایی در هنگام دریافت این هدیه با اشاره به روحیه شهدا و تلاش آنها تا پیروزی نهایی اسلام تاکید کرد: ان شاء الله ما نیز بتوانیم ادامه دهنده راه و مسیر مقدس آنان باشیم.

سردار باقرزاده هنگام اهدای این قمقمه به آیت الله مقتدایی گفت: این قمقمه یکی از 5 شهیدی است که چند روز پیش در جزیره مجنون تفحص شده و همراه پیکر ایشان به دست آمده است.

وی در ادامه تصریح کرد: این شهید عزیز از خط شکنان لشگر 31 عاشورا و سالها در جزیره مجنون مفقود بوده است. این قمقمه نشانگر مظلومیت و مقاومت رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس است و هنوز درون آن آب وجود دارد.

سپس نماز جماعت ظهر و عصر در معراج شهدای پادگان شهید محمودوند به امامت آیت الله مقتدایی اقامه شد.

بنابراین گزارش، سومین برنامه حضور مدیر حوزه های علمیه کشور در استان، بازدید و زیارت از یادمان مزار 8 شهید گمنام عملیات فتح المبین شهرستان شوش است.

آیت الله مقتدایی، پس از این زیارت معنوی برای زیارت حرم حضرت دانیال نبی(ع) و اقامه نماز مغرب و عشاء در آستانه این پیامبر، رهسپار این حرم شد.

این گزارش حاکی است، وی و هیئت همراه با حضور در سرداب مطهر حرم حضرت دانیال نبی(ع)، به سابقه تاریخی و روایی این آستان از زبان حجت الاسلام و المسلمین سید محمد امام، مسؤول تولیت این آستان گوش فرا دادند.

وی همچنین برای اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در حرم حضرت دانیال نبی(ع) و ایراد سخنرانی در جمع کاروان های راهیان نور حوزوی مستقر در حوزه علمیه امام باقر(ع) شوش حضور یافت.

به همین ترتیب دومین روز از سفر مدیر حوزه های علمیه کشور به خوزستان به پایان رسید.

روز سوم هم برای بازدید و زیارت یادمان شهدای شلمچه و مناطق جنوبی استان و همچنین سخنرانی در جمع کاروان های راهیان نور از شوش عازم شهر خرمشهر و آبادان شد.

ما دفاع از خاک جمهوری اسلامی را دفاع از اسلام می دانیم
 
آیت الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه کشور، در جمع کاروان های راهیان نور با اشاره به جنگ ناعادلانه و ناجوانمردانه دشمن با جمهوری اسلامی ایران، گفت: ما این جنگ تحمیلی و حضور جوانان و نوجوانان در دفاع از خاک جمهوری اسلامی را دفاع از کل اسلام می دانیم.

وی با اشاره به سخنانی از امام خمینی(ره) مبنی بر این که «اگر جمهوری اسلامی ساقط شود اسلام برای دویست سال به عقب می افتد»، افزود: بی تردید تحمیل 8 سال جنگ علیه یک انقلاب اسلامی تازه پیروز شده، جز با هدف از بین بردن اسلام ناب محمدی، هیچ چیز دیگری نبود.

آیت الله مقتدایی در بخش دیگری از سخنانش، با بیان این که شهدای دفاع مقدس همانند اصحاب امام حسین(ع) هستند، عنوان کرد: رزمندگان در شب عملیات همانند شب عاشورا شاد و خوشحال بودند چرا که با امید رهسپاری به سوی بهشت ابدی به جبهه های جنگ می آمدند.

جنگ تحمیلی نظام دفاعی جمهوری اسلامی را ساخت

وی در ادامه با توصیه های به جوانان و نوجوانان حاضر در این مراسم، تصریح کرد: جوانان ما باید بدانند با چه عشقی، جمهوری اسلامی برقرار است، جنگ تحمیلی، انقلاب اسلامی را ساخت و در آن نظام دفاعی ما نظم گرفت و تزریق بسیج مردمی به آن روح داد.

تاکید آیت الله مقتدایی بر تقویت حوزه های علمیه استان ها

آیت الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه کشور، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در حاشیه سفر خود به خوزستان، با بیان این که سیاست ما تقویت تمامی حوزه های علمیه کشور است، گفت: تشکیل شورای عالی استانی حوزه های علمیه و ساماندهی مدارس علمیه شهرستان ها توسط این شورا در همین راستا است.

وی با بیان این که با توجه به مطالبات رهبری مبنی بر این که « حوزه علمیه باید سند چشم انداز بیست سال آینده داشته باشد»، افزود: بنابه پیش بینی هایی که شده، جمعیت کشور به 100 میلیون نفر خواهد رسید که باید برای این جمعیت از همین امروز، روحانی و مبلغ تربیت کنیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور با تأکید بر این که از امروز باید به فکر تربیت اساتید و فضلا جهت اداره حوزه های علمیه برای ارائه مبلغانی در 20 سال آینده باشیم، ابراز داشت: بالا بردن ظرفیت حوزه های علمیه و توسعه امکانات موجود، از جمله کارهایی است که در راستای پیاده کردن مطالبات رهبری باید انجام گیرد.

برنامه ریزی مسؤولان حوزوی برای تقویت حوزه های استانی

وی ادامه داد: نتیجه توسعه ها و ساماندهی حوزه های علمیه استان ها، ایجاد حوزه علمیه جامع در حد تدریس درس خارج است تا طلاب هر استانی پس از تحصیل علوم ابتدایی حوزوی در شهرستان ها، جهت تکمیل دروس حوزوی به مرکز همان استان مراجعه کنند.

آیت الله مقتدایی با بیان این که این امر دو نتیجه مثبت برای نظام حوزه های علمیه خواهد داشت، اظهار کرد: نخست کم کردن تراکم جمعیت حوزه علمیه قم و دوم تقویت جنبه علمی حوزه های علمیه و همچنین مبلغان استانی است.

مدیر حوزه های علمیه کشور اضافه کرد: کم کم داریم به آن نتایج مورد نظر نسبت به کم کردن تراکم جمعیتی در حوزه علمیه قم نزدیک می شویم.

توانمندی حوزه علمیه خوزستان

وی در بخش پایانی سخنانش به توانمندی حوزه علمیه خوزستان اشاره کرد و افزود: در خوزستان ساماندهی حوزه های علمیه با عنایت آیت الله موسوی جزایری از پیش انجام شده است که می توانیم در ارزیابی این استان نسبت به سایر استان ها پیشرفت های خوب و امتیازهای بالاتری مشاهده کنیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور با تشکر از زحمات حجت الاسلام و المسلمین حاجتی، مدیر حوزه علمیه خوزستان جهت اشراف به مدارس علمیه شهرستان ها، گفت: تأسیس مرکز آموزش عالی حوزوی در اهواز و راه اندازی رشته های تخصصی شیعه شناسی و امامت و سایر رشته ها از جمله خدماتی است که به استان داده شده است./9463/پ201/س
ارسال نظرات