۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۱۲۶۸۹۶
سلیمی نمین:

کسانی که مانع نقد هاشمی می‌شدند الان خواستار حذف او هستند

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در جمع طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم گفت: اگر قضیه آقای منتظری را مطالعه می کردیم، آقای هاشمی به آنجا کشیده نمی‌شد و اگر آقای هاشمی را مطالعه می کردیم احمدی‌نژاد به خانه نشینی کشیده نمی‌شد و اگر در مورد احمدی‌نژاد مطالعه کنیم، درباره نفر بعدی اشتباه نمی کنیم.
عباس سليمي نمين، رئيس دفتر مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عباس سلیمی نمین، رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در نشست شخصیت شناسی خواص انقلاب که سوم اردبیهشت ماه از سوی بسیج مدرسه علمیه معصومیه در قم برگزار شد ضمن واکاوی شخصیت بعضی از خواص انقلاب گفت: نیروی انسانی ارزشمندترین سرمایه هر نظام است برای همین شناخت درست نیروها لازمه مدیریت آنها است.

وی مدیریت یک نظام را دوسویه خواند که در آن خواص توانمند جامعه، فرهنگ و سیاست و اقتصاد و دیگر بخش‌های جامعه را مدیریت می کنند و مردم نیز خواص خود را مدیریت می کنند و افزود: از این رو دشمنان یک نظام نیز برای آسیب زدن به جامعه روی مدیریت خواص جامعه حساب ویژه ای باز می کنند.

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با تاکید بر قدرت شناخت امام راحل(ره) درباره نیروهای انقلاب گفت: حضرت امام(ره) می‌خواستند همه، حتی آقای منتظری بیشترین کارکرد را برای انقلاب داشته باشند که لازمه آن شناخت دقیق در مورد نیروهاست. هنوز هم بعضی حساسیت امام را درباره انجمن حجتیه درک نمی کنند. نگاه امام به انجمن حجتیه، یک اسلام اشرافی است که هیچ اصطکاکی با قدرتهای حاکم بر جهان ندارد و این مدل قبل از انقلاب سالها در ایران حاکم بود.

وی ادامه داد: همچنین حضرت امام خمینی(ره) نسبت به مهدی هاشمی که نزدیکی او به شخصیتهای خاص بسیار حساس است بسیار توجه داشت و تا بساطش را جمع نکرد از پا نمی‌نشینند. این جریان، باعث رواج حذف فیزیکی مخالف و غیر همفکر یا منتقد در اشخاص انقلاب می شد که در بسیاری از انقلاب‌ها و نهضت‌ها به وجود آمده است.
 
سلیمی نمین اظهار داشت: حضرت امام خمینی(ره) از هر شخصیت در ذهنشان یک ارزیابی داشتند. ایشان آقای منتظری را از قبل از انقلاب به خوبی می شناسند و تجربه مدیریت ایشان را حداقل در مجلس خبرگان دیده بودند برای همین وقتی زمزمه انتخاب آقای منتظری را شنیدند واکنش نشان داد و به نزدیکان و خواص هشدار داد ولی آنها توجه لازم را نکردند.

وی همچنین به موارد تلاش دشمنان برای تاثیرگذاری بر خواص و مدیریت امام و رهبری بر نیروهای انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: در سالهای ابتدایی انقلاب دشمنان روی آیت الله طالقانی سرمایه گذاری کردند تا مدیریت امام(ره) را در زمینه ای تضعیف کنند و شخصیتی در مقابل ایشان بسازند که بخاطر تقوای آیت الله طالقانی موفق نشدند، البته در قضیه آقای منتظری نیز سرمایه گذاری کردند و نتیجه گرفتند که به خاطر شخصیت خاص ایشان بود.

مدیر مسؤول سابق کیهان هوایی در ادامه گفت: بعضی از شاگردان امام خمینی(ره) درباره صبر و حوصله امام(ره) برای ایجاد تشخیص در جامعه دچار مشکل شدند و بر اقدام با استفاده از ابزار قدرت تاکید داشتند. درباره آقای هاشمی چیزی که به درد می خورد مطالعه مجموع خاطرات ایشان است که بوسیله آن می توان به خیلی از خصوصیات ایشان پی برد و آنها را نقد کرد.

وی افزود: ایشان شخصیت بسیار مهمی هستند به شکلی که امام بارها گفتند اگر شما و حضرت آیت الله خامنه‌ای با هم باشید این انقلاب بیمه است. مدیریت ایشان بسیار سخت است و حتی در زمان امام هم کار ساده‌ای نبود. نسبت آقای هاشمی با امام نسبت شاگرد و استادی است، ولی نسبت ایشان با رهبری نسبت همرزمی است و حتی دست ایشان در مواردی بسیار بازتر از رهبری بوده و همزمان با قوه قضاییه و قوه مجریه و مجلس ارتباط داشتند و بیشتر از طریق ارتباطات غیر رسمی این کار را انجام می دادند.
 
سلیمی نمین خاطر نشان کرد: تاکید امام در مورد این دو شخصیت بسیار عالمانه است چون انقلاب‌ها بیشتر از همه از سوی بنیانگذاران خود در خطرند. اینها کسانی هستند که اهداف و روش‌ها را تفسیر می‌کنند. کسانی که در این حال، اصرار بر حذف هاشمی دارند یا از روی جهالت این حرف را می زنند و یا به خاطر مطامع سیاسی. امروز ما با بازگشت به تاریخ انقلاب باید جلو این تجربه ها را برای بار دیگر بگیریم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نقد دولت هاشمی ابراز داشت: زمانی مذهبی‌ها و متدینین مانع نقد آقای هاشمی شدند، اگر این کار را نمی کردند، شاید کار به اینجا نمی کشید. چنانکه یکی از مسؤولان موسسات تاریخی، بنده را به خاطر نقد خاطرات آقای هاشمی مورد عتاب قرار داد و البته بعدا تغییر موضع داد و این بار فقط به نبود ایشان راضی می شد. الان هم برخی به همین صورت هستند و اجازه انتقاد از آنها داده نمی شود که باعث افتادن آنها در همان ورطه نابودی است. اگر این افراد خودشان را به موقع نقد می کردند چه بسا کار به آنجا نمی کشید. برای اینکه مدیریت افراد را آموخت و دوباره دچار اشتباه نشد باید در مورد افراد شناخت کامل و همه جانبه پیدا کرد. اگر قضیه آقای منتظری را مطالعه می کردیم، آقای هاشمی به آنجا کشیده نمی‌شد و اگر آقای هاشمی را مطالعه می کردیم احمدی‌نژاد به خانه نشینی کشیده نمی‌شد و اگر در مورد احمدی‌نژاد مطالعه کنیم، درباره نفر بعدی اشتباه نمی کنیم./908/پ201/ع

ارسال نظرات