۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۱۲۷۴۰۵
مدیر موسسه فرهنگی انتشاراتی جمال مطرح کرد؛

انتشار بدون کارشناسی کتاب بزرگترین معضل ناشران مذهبی

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه فرهنگی انتشاراتی جمال، انتشار بدون کارشناسی کتاب و استفاده از نویسندگان غیر متخصص را از مهم‌ترین مشکلات نشر کتب دینی دانست.
نشر جمال


حجت الاسلام علیرضا سبحانی نسب، مدیر مؤسسه فرهنگی انتشاراتی جمال در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بزرگترین معضل در نشر کتب مذهبی را روی آوردن ناشران به نویسندگان غیر متخصص به دلیل بالا بودن هزینه ها دانست و اظهار داشت: تا این مشکل حل نشود نباید انتظار ارتقاء کیفیت کتاب‌ها را داشته باشیم.

وی مهم ترین مشکل تخصصی در حوزه کتاب‌های مذهبی را نبود کارشناسی درست در مطالب ارائه شده دانست و افزود: متأسفانه برخی ناشران به‌خاطر نپرداختن حق التالیف بیشتر به سراغ نویسندگان غیر متخصص می روند.

حجت الاسلام سبحانی اظهار داشت: به همین دلیل برخی از ناشران، نزدیکان خود را تشویق می کنند که در زمینه‌های مختلف مطلب بنویسند و کلکسیون نویسندگان خانوادگی درست می کنند.

وی خاطر نشان کرد: این افراد نیز با جست‌وجو در اینترنت و استفاده از دیگرکتاب‌ها به تالیف کتاب های مختلف می پردازند که بخشی از آنها نیز دینی است.

مدیر مؤسسه فرهنگی انتشاراتی جمال یادآور شد: ناشران به دنبال این هستند که با هزینه کم کل امتیاز کتاب را از مؤلف بخرند تا مجبور نباشند برای هر نوبت چاپ هزینه ای جداگانه بپردازند، تا این معضل برطرف نشود اوضاع کتاب دینی درست نمی شود.

وی با بیان اینکه مردم در انتخاب کتاب های مذهبی سرگردانند، گفت: گاهی مردم دست از مطالعه این کتاب‌ها برمی دارند چون نمی دانند چیزی که می خوانند درست است یا نه و روشی برای ارزیابی آن ندارند؛ کتابهای مذهبی کارشناسی شده آمار فروششان بسیار کمتر از آنهایی است که نویسندگانش تخصص لازم را ندارند، اخیرا این دست کتاب‌ها به دلیل خلاء بازار یا تلاش نویسنده و ناشر زیاد شده است.

حجت الاسلام سبحانی بزرگترین مشکل عمومی برای ناشران کتاب را فرآیند توزیع دانست و اظهارداشت: به ازای هر 10 ناشر یک فروشگاه کتاب وجود دارد که کتابفروشی نیز جزو شغل اصلی بسیاری از آنها نیست و در کنار لوازم التحریر کتاب نیز می فروشند.

وی ادمه داد:  به همین دلیل ناشران مجبورند خودشان به فروش کتاب روی بیاورند و این یعنی دیگر فرصت نخواهند داشت کیفیت کار خود را بالا ببرند؛ تعداد انتشاراتی که تمام توزیع تولیدات خود را به پخش ها واگذار کرده اند بسیار کم است.

وی افزود: اگر ناشران ما به صورت تخصصی به تولید آثار فاخر بپردازند آنگاه شاهد ارتقاء کیفی کتاب‌ها خواهیم بود؛ حذف یارانه ها کمک کرد تا ناشران ضعیف از رده خارج شوند این خیلی خوب است ولی گام‌های دیگری باید برداشت تا ناشران به طور کلی از توزیع فاصله بگیرند.

مدیر مؤسسه فرهنگی انتشاراتی جمال در بخش دیگر سخنان خود تعداد عناوین کتاب‌های این مؤسسه در نمایشگاه کتاب را 600 عنوان اعلام کرد و گفت: برای گروه سنی کودک و نوجوان در حدود 400 عنوان کتاب داریم و به دلیل کمبود فضا در غرفه بزرگسالان 200 عنوان کتاب در معرض نمایش گذاشته ایم.

حجت الاسلام سبحانی از ارائه سه عنوان کتاب مخصوص نمایشگاه امسال خبر داد و افزود: آشنایی با قرآن به شیوه سرگرمی برای گروه سنی کودک جدید‌ترین اثر این انتشارات است که ویژه نمایشگاه کتاب آماده شده است، در مجموع حدود 30 تا 40 عنوان کتاب جدید داریم که بیشتر آنها در بخش کودک و نوجوان است.

وی با بیان اینکه شخصا به طور مداوم در غرفه کودک حضور خواهد داشت، گفت: سعی داریم با مولفان و تصویرگران علاقه‌مند به همکاری درحوزه کودک ارتباط بگیریم./928/ت303/ن

ارسال نظرات