۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۱۲۷۷۸۰
آیت‌الله اشرفی شاهروی؛

بدون اخلاص نمی توان قلوب را تسخیر کرد

خبرگزاری رسا- آیت‌الله اشرفی شاهرودی از علمای مشهد با تاکید بر اینکه انسان بدون داشتن اخلاص موفق به تسخیر قلوب نمی شود،‌ گفت: علمای شیعه در همه دوران‌ها از پول و مقام و منزلت چشم پوشیدند تا این جریان زنده بماند.
ديدار مسؤولان دفتر تبليغات خراسان با آيت الله اشرفي شاهرودي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی رسالات، آیت‌الله اشرفی شاهرودی در دیدارمعاون فرهنگی‌تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و جمعی از دست اندرکاران جشنواره تبلیغ مطهر، گفت: بهترین راه برای مبلغان این است که به تاریخ شیعه نگاهی بیندازند و تأمل کنند که در طول 14 قرن چه کسی و چه جریانی توانسته شیعه را نگه دارد.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد افزود: مبلغان باید به دوران ائمه علیهم‌السلام نگاه دقیق‌تری بیندازند. دورانی که تقیه شدت داشت و سلاطین جلوی خمس را گرفته بودند و اگر شیعه‌ای را می‌شناختند، بیت‌المال و زکات را هم دریغ می‌کردند و این روشن است که چه رفتاری با اولاد حضرت علی علیه‌السلام داشتند و چه شرایط سختی را برایشان روا داشتند.

وی ادامه داد: تفکر اینکه چه جریانی در چنین شرایطی تشیع را زنده نگه داشت، برای ما نتایج بسیار ارزشمندی را به ارمغان خواهد آورد. روحانیت و حوزه‌های علمیه‌ در تمامی این دوران‌ تاریخی و حساس، بار حفظ امانت ائمه علیهم‌السلام را به دوش کشیدند بنابراین ضمن استفاده از ابزارهای نوین تبلیغ در ترویج معارف اسلامی و تشیع، نباید از حوزه‌ها غافل ماند.

آیت‌الله اشرفی شاهرودی ضمن تقدیر از فعالیت‌های تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به ویژه جشنواره تبلیغ مطهر، گفت: با نگاه به تاریخ تشیع متوجه خواهیم شد که دو چیز مهم در وجود مبلغان شیعه باعث ماندگار شدن این جریان اصیل شده‌است. یکی از آن موارد اخلاص است. اگر در رفتار یک مبلغ اسلام و معارف شیعی اخلاص وجود نداشته باشد، تأثیری که ما به واسطه آن حرکت کرده است، ایجاد نخواهد شد. بدون اخلاص، نمی‌توان قلبی را تسخیر کرد. ائمه علیهم‌السلام همگی مخلصانه و خالصانه دین را تبلیغ می‌کردند. شاگردان ایشان در حوزه‌های علمیه نیز همین‌طور بودند. علمای شیعه در همه دوران‌ها از پول و مقام و منزلت چشم پوشیدند تا این جریان زنده بماند.

آیت‌الله اشرفی شاهرودی دومین مورد با اهمیت را سوخته‌دلی عنوان کرد و افزود: تا دل نسوزد، تا سوز در باطن نباشد، این تشریفات و کلاس‌ها و همایش‌ها، کاری را از پیش نخواهد برد. در تاریخ، امثال قمی‌ها با سوخته‌دلی و فداکاری شبانه‌روزی توانستند مفاتیح‌الجنان و مانند آن را ایجاد کنند.

وی با بیان خاطراتی از زندگی پدیدآورنده کتاب ارجمند مفاتیح‌الجنان، گفت: این بزرگان بدون تلاش و پشتکار نمی‌توانستند چنین آثار فاخری که هنوز هم زنده است را تولید کنند. بدون فداکاری محال است بشود در طول عمر 65 یا 70 ساله این دنیا، این همه کتاب نوشت.

آیت‌الله اشرفی شاهرودی در این خصوص افزود: هم‌اکنون که به حول و قوه الهی و به برکت تلاش ارزنده امام راحل(ره)، شما زیر سایه نظام جمهوری اسلامی ایران به این امکانات و این فرصت دست یافته‌اید، باید تلاش و اخلاصتان را دوچندان کنید که البته هست و با گزارشی که ارائه کردید، الحمدالله کارهای ارزشمندی در مجموعه شما دوستان در حال انجام است.

آیت‌الله اشرفی شاهرودی با تاکید بر اینکه در هر نقطه‌ای از جهان، مردم با فرهنگ‌های متفاوت تشنه نهج‌البلاغه و احکام اسلام هستند، ابراز داشت: همه دنیا خواهان احکام شیعه و نهج‌البلاغه حضرت علی علیه‌السلام هستند؛ به طوری که با سفر به اروپا و کشورهای آفریقا دیده‌ام که چگونه به این احکام و اسلام، تشنه‌اند و خواهان پذیرش آن هستند.

وی تصریح کرد: هیچ مکتبی به اندازه آیین اسلام و احکام شیعه در جهان خواهان ندارد و هیچ معارفی بلندتر از نهج‌البلاغه نیست.

آیت‌الله اشرفی در پایان ضمن اشاره به جشنواره تبلیغ مطهر گفت: در جشنواره تبلیغ مطهر باید برنامه‌هایی انجام شود که نهایت بهره‌مندی را داشته باشد و بدانیم که اگر می‌خواهیم نام‌مان در تارک دنیا باقی بماند، باید به کارها به طور عمقی بپردازیم./931/د102/ج
ارسال نظرات