۰۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۱۲۹۳۰۲
روایت آیت‌الله امینی از جنبه‌های اخلاقی امام خمینی؛

جنبه‌های اخلاقی امام تحت‌الشعاع بعد سیاسی ایشان قرار گرفته است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ‌با بیان این‌که یکی از ویژگی های بارز اخلاقی امام‌خمینی(ره) اخلاص ایشان بود، از مهجور ماندن جنبه های اخلاقی ایشان در جامعه ابراز تاسف کرد و گفت: امام با الگوگیری از ائمه تنها برای خدا کار می کرد و از هیچ کس واهمه نداشت.
آيت الله اميني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله ابراهیم امینی در همایش امام‌خمینی(ره) حوزه و اخلاق که امروز صبح برگزار شد، با اشاره به این‌که امام‌خمینی(ره) شخصیتی جامع بود، عنوان کرد: حضرت امام(ره) یک فقیه متبحر، اصولی زبردست، فیلسوف، عارف و از همه مهم‌تر یک استاد اخلاق کامل بود، ایشان هم خود به اخلاق و هم دیگران را به اخلاق دعوت می‌کرد.

وی درس اخلاق امام‌خمینی(ره) را بسیار مؤثر عنوان کرد و افزود: سخنرانی امام(ره) یک موعظه عادی بود و روضه نداشت، ولی چنان دلنشین و شیوا بود که بیشتر مستمعین را تحت تأثیر قرار می داد و به گریه می‌انداخت و تحول عجیبی در روحیه انسان ایجاد می‌کرد، به گونه‌ای که انسان تا یک هفته یا بیشتر تحت تأثیر کلام امام(ره) بود.

آیت‌الله امینی با اشاره به این‌که در آثار عملی، رفتاری، کرداری و اجتماعی امام‌خمینی(ره) صفات بارز اخلاق نمایان بود خاطرنشان کرد: امام(ره) به عنوان یک مراد بود نه صرفا استاد اخلاق و هر کس پای درس او می‌نشست مرید و مطیع اخلاقیات ایشان می شد، تمام این ویژگی‌های بارز در وجود امام، نشأت گرفته از اخلاص و حضور قلب امام(ره) بود.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از پیامبراکرم(ص) مبنی بر این‌که با اخلاص مراتب مؤمنین روشن می‌شود، افزود: حضرت امام‌خمینی(ره) نیز این گونه بود،‌ امام به علت کارهای زیاد نمی‌توانست عبادات زیادی انجام دهد، از این رو عبادات ایشان کم اما با حضور قلب و اخلاص بود و همین امر موجب رشد و تعالی امام(ره)شد.

آیت‌الله امینی گفت: در انجام اعمال باید دو نکته را رعایت کنیم، نخست اینکه سعی کنیم اعمال را فقط برای خداوند انجام دهیم نه برای غیر خدا و دوم اینکه بتوانیم اعمال خود را حفظ کنیم تا اخلاص آن از بین نرود، چراکه نیت افضل از عمل است، عمل حرکتی ظاهری است که نیت و اخلاص به آن جان می‌بخشد و اعمال را ماندگار و مایه مباهات در نزد خداوند می‌کند.

عضو جامعه مدرسین درجات اخلاص را متفاوت عنوان کرد و یادآور شد: درجات اخلاص بستگی به حضور قلب و نحوه نیت هر فرد دارد که تا چه حد نزدیک به خداست، همان‌گونه که حضرت‌علی(ع) فرمود من فقط برای خدا عبادت می‌کنم و برای رسیدن به ثواب و ترس از آتش دوزخ عبادت نمی‌کنم و همین امر باعث می‌شود وقتی حضرت علی(ع) در نماز انگشتر خود را به مسکین می‌دهد از جانب خداوند هم آیه‌ای در شأن و منزلت حضرت نازل می‌شود، این نوع اخلاص و بندگی بالاترین و برترین نوع عبودیت است.

آیت‌الله امینی رمز موفقیت امام‌خمینی(ره) را اخلاص ایشان عنوان کرد و گفت: امام(ره) با الگوگیری از ائمه فقط برای خداوند عملی را انجام می‌داد و از هیچ‌کس هم واهمه‌ای نداشت و در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کرد و وارد می‌شد فقط از روی اخلاص و برای رضایت خداوند آن کار را انجام می‌داد.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه تفاوت شاگردان امام(ره) با دیگران در این بود که آنان شیفته و مخلص امام(ره) بودند و ایشان را به طور کامل و جامع قبول داشتند، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین امر در جامعه امروز ما معرفی الگو و سیره عملی به مردم به ویژه جوانان است، مردم به دنبال الگو و سیره عملی امروزی هستند که مثل حضرت امام(ره) راه اهل‌بیت(ع) را ادامه دهد و ما باید برای این امر تلاش بسیار انجام دهیم چراکه جامعه امروز به شدت نیازمند الگو و اخلاق ناب اسلامی است.

آیت‌الله امینی در ادامه افزود: امام‌خمینی(ره) چنان اخلاصی داشت که حتی برای شرکت در مراسم هم به تنهایی می‌رفت و آرام در گوشه‌ای می‌نشست تا جلب توجه نکند و کسی از وجود ایشان مطلع نشود و جلسه روال عادی خود را ادامه دهد و این یکی از صفات بارز امام(ره) بود.

وی با اشاره به اینکه امام‌خمینی(ره) در تمام دیدارها، سخنرانی‌ها و جلسات از اخلاق صحبت می‌کرد و جنبه اخلاق را مورد نظر قرار می‌داد، اظهار داشت: مسایل زیادی از امام(ره) مطرح می شود که بیشتر جنبه‌های سیاسی امام(ره) را در برمی‌گیرد. جای تأسف دارد که جنبه‌های سیاسی امام‌خمینی(ره) بر جنبه‌های اخلاقی ایشان غلبه پیدا کرده است و این دید و نگرش باید تصحیح شود چراکه تمام کارهای سیاسی، اجتماعی و رفتاری امام(ره) برگرفته از جنبه‌های اخلاقی و اخلاص ایشان بود.

آیت‌الله امینی در پایان تأکید کرد: باید در زمینه جنبه‌های اخلاقی و اخلاص قلبی امام‌خمینی(ره) در تمام زمینه‌ها کار شود و اگر می‌خواهیم فردی مؤفق و با اخلاص باشیم بایستی از ایشان در تمام موارد اجتماعی و خانوادگی درس بگیریم./907/پ202/ج
ارسال نظرات