۱۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۱۳۰۳۴۳
رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

دستورات رهبر معظم انقلاب درباره محیط زیست اجرایی شود

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اهتمام رهبر معظم انقلاب بر توجه و فرهنگ‌سازی درباره محیط زیست، ادای وظیفه نسبت به فرمایشان ایشان را ضروری دانست.
محيط زيست


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدجواد محمدی زاده، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با ارائه گزارشی به مناسبت هفته محیط زیست، 16 تا 22 خردادماه، گفت: در همه ادیان توحیدی و اعتقادات دینی بر تکریم طبیعت تأکید شده است.

وی با اشاره به اهمیت محیط زیست در اسلام و دستورات الهی درباره تکریم محیط شامل هوا، آب، خاک، گونه‌های زیستی اعم از جانوار و گیاهان، افزود:‌ تأکید بر حفظ محیط ز یست در سوره‌های بقره، رعد، نحل، نمل، نور، عنکبوت، دخان، نجم و شمس نشان از اهمیت این موضوع در قرآن کریم دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز داشت: سوگندهای قرآن مانند «والتین و الزیتون» که مکرر تکرار شده و اهتمام اولیای الهی و ائمه اطهار‌(ع) به طبیعت مانند ضمانت امام رضا‌(ع) درباره آهو، به سبب جایگاه و اهمیت طبیعت است.

وی با بیان این‌که در هیچ قانونی مانند اسلام، حقوق حیوانات و گیاهان بر انسان با قوت مطرح نشده است، تفکر در طبیعت و تعمق در آیه‌های الهی را ضروری دانست و گفت: قرآن کریم بر اندیشه و تدبر در مظاهر طبیعت و بهره گرفتن از آن به عنوان آیه‌های حیات برای خداشناسی و خودشناسی تأکید کرده است.

محمدی زاده همچنین خواستار همکاری حوزه‌های علمیه و همه نهادهایی که در حوزه فرهنگ نقش دارند با سازمان محیط زیست، برگزاری نشست‌های علمی و اطلاع‌رسانی دقیق در دروس رسمی دانشگاهی، دبستانی و دبیرستانی و برنامه‌‌های صدا و سیما در قالب فیلم، سریال و انیمیشن در این‌باره شد.

وی با بیان این‌که توفیق توجه به محیط زیست تنها در گرو همکاری صمیمانه آحاد مردم است، بر همکاری مردم با دولت در توسعه فضای سبز و مراقبت در صیانت از مؤلفه‌های اصلی حیات تأکید کرد و افزود:‌ مردم برای صیانت و حفاظت از سلامت خود و فرزندان خود، نسبت به محیط اطراف احساس مسؤولیت کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به توصیه‌ها و دستورات رهبر معظم انقلاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر نهادها در اهمیت دادن به محیط زیست و فرهنگ‌سازی درباره آن، ادای وظیفه نسبت به فرمایشان ایشان را ضروری دانست.

وی با اشاره به افزایش پدیده گرد و غبار در کشور، از توافق با کشورهای عراق، سوریه و عربستان در برطرف شدن این معضل خبر داد و گفت: بیشترین گرد و غبار از عراق به داخل کشور می‌آید، اما آنان به سبب ناامنی بسیار، نمی‌توانند برای این کار هزینه‌ کنند که با فعالیت‌های در حال انجام، امیدواریم این مشکل حل شود. /920/پ202/ع

ارسال نظرات