۱۶ تير ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۱۳۲۲۵۰
آیت الله سبحانی در بازدید از بقعه خواجه اباصلت:

مسند احادیث اباصلت برای معرفی هرچه بهتر این محدث بزرگ منتشر شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر این که خواجه اباصلت از محدثان بزرگ جهان اسلام و تشیع است، گفت: روایات بسیاری از این محدث معتبر در کتاب های حدیث شیعه و سنی آمده است که اگر همه آن ها در موضوعات مختلف گردآوری و به نام «مسند اباصلت» منتشر شود، گامی موثر در معرفی این شخصیت بزرگ خواهد بود.
اباصلت اباصلت
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله سبحانی از مراجع تقلید صبح امروز در بازدید از مرقد خواجه اباصلت که با همراهی مدیرکل اوقاف و امور خیریه و مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی همراه بود، در جریان روند بازسازی و فعالیت های فرهنگی و دینی این آستانه قرار گرفت.
حضرت آیت الله سبحانی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: همانطور که خواجه ربیع برای زائران به خوبی شناخته شده و مورد استقبال است، این مزار شریف نیز که صاحب آن مقامی به مراتب ارجمندتر دارد، باید هرچه بیشتر معرفی شده و مورد زیارت واقع شود.
اباصلت، محدث بزرگ جهان اسلام و رازدار امام هشتم بوده است
وی در پاسخ به سوال خبرنگار رسا در خصوص بی مهری به مرقد خواجه اباصلت در مقایسه با سایر بقاع متبرکه مشهد، اظهار داشت: عبدالسلام ابن صالح معروف به «اباصلت» محدث بزرگ جهان اسلام و تشیع است و در کتاب هایی که مربوط به ترجمه محدثان بزرگ است نام مبارک او آمده و آن ها که با تشیع رابطه خوبی دارند، وی را ستوده اند، افزون بر این، اباصلت مقام رازداری امام علی بن موسی الرضا(ع) را دارد که هیچ کس در آن زمان چنین جایگاهی نداشته است.
این مرجع تقلید ادامه داد: از سوی دیگر، روایات بسیاری از این محدث بزرگ در کتاب های حدیث اعم از شیعه و سنی آمده است که اگر همه آن ها در موضوعات مختلف گردآوری و به نام «مسند اباصلت» منتشر شود، گامی موثر در معرفی این شخصیت بزرگ است.
حضرت آیت الله سبحانی ابراز داشت: از سوی دیگر باید توجه داشت که حفظ این آثار نشانه اصالت های دینی ماست اگر این اصالت ها را حفظ نکنیم در آینده ممکن است اصل مسأله مورد شک و تردید قرار گیرد که اصولا امام رضا(ع) وجود داشته اند که خادمی به نام خواجه اباصلت داشته باشند؟
امامزاده ها نشانه های اهل بیت(ع) و اصالت اسلام هستند
وی در ادامه در خصوص امامزادگانی که سند معتبری در انتسابشان به معصوم وجود ندارد ولی مورد اعتماد و زیارت متدینان منطقه قرار دارند، خاطرنشان کرد: امامزاده ها نشانه های اهل بیت(ع) هستند هرچند که سند معتبری در انتسابشان به اهل بیت وجود نداشته باشد، صرف احتمال کفایت می کند، بنابراین می توانند همچنان به عنوان یک مسلمان، محل زیارت مومنان باشند و برایشان نماز و سلام دهند.
وی، حفظ بقاع متبرک را حفظ تشیع و اهل بیت(ع) دانست و افزود: امامزداگان در ایران دو گروه هستند؛ گروهی که نسب آن ها در کتاب های انساب آمده و کمال احترام را دارند و نشان اصالت اسلام هستند خصوصا امامزاده هایی که در خراسان، مازندران و گیلان مدفون هستند، در اثر فشار حکومت اموری و عباسی از دیار خود مهاجرت کرده و در نقاط دوردست به صورت گمنام زندگی می کردند اما در عین حال برخی از مردم از نسب ایشان آگاه بوده و پس از رحلت یا شهادتشان مرقدی ساخته اندو جایگاهشان مشخص است.
حضرت آیت الله سبحانی ادامه داد: گروهی دیگر این گونه نیستند و در نسب آن ها تردید وجود دارد اما این ها هم باید همچون گروه اول جایگاهشان حفظ شده و به عنوان مسلمان مورد زیارت مردم واقع شوند.
 زیارت قبور بزرگان دستور صریح قرآن کریم است
این مرجع تقلید در پاسخ به سوالی در خصوص  شبهات موجود در زمینه  زیارت قبور تصریح کرد: اینکه خداوند در قرآن کریم به پیامبر(ص) دستور می دهد به زیارت قبر منافق نروید، بیانگر این نکته است که زیارت مسلمان باید رفت و عملی مستحب است. همچنین رسول گرامی اسلام(ص) در آخرین روزهای زندگی نیمه های شب به زیارت قبور بقیع می رفتند و بر آن ها سلام و درود می فرستادند.
وی با بیان این که زیارت قبور بزرگان، نوعی تجدید پیمان با آن ها است، یادآور شد : حجرالاسود نمونه ای دیگر در این زمینه است که با اینکه به ظاهر قطعه سنگی بیش نیست اما مورد زیارت و توجه زائران و حج گزاران قرار دارد، این بدان معناست که همان طورکه حضرت ابراهیم(ع) در راه توحید به آتش افکنده ومشقات بسیاری تحمل کرد امروز نیز ما با زیارت این سنگ که به هنگام بنای کعبه زیر پای ایشان قرار داشته است، از زحمات این پیامبر الهی قدردانی کرده و برای ادامه راه توحید با او پیمان می بندیم. با این اوصاف، چگونه می شود زیارت قبور را خرافات محسوب کرد؟
حضرت آیت الله سبحانی در پایان با اشاره به این که مشهد پایتخت معنوی ایران اسلامی خوانده می شود، افزود: پایتخت معنوی به معنای ولایت و روح شناخت انبیا و اولیای الهی و استمرار حضور معنوی آن ها در این شهر مقدس است. من هنگام اذان صبح که به حرم مشرف می شوم سیل جوانان مشتاق را می بینم که با شتاب برای اقامه نماز وارد حرم می شوند در حالی که در شهرهای خود ممکن است یا مقید به نماز اول وقت نباشند. این ها از برکات حضور روح ولایت در این شهر است.
 گفتنی است، خواجه اباصلت از محدثان، متکلمان و مؤلفان بزرگ شیعه و یاران خاص امام رضا(ع) است که در 17 شوال سال 207 هجری قمری در خراسان درگذشت و آرامگاه وی اکنون در 12 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع شده است./930/پ201/س
ارسال نظرات