۱۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۱۳۵۰۳۷
امام جمعه جلفا:

حقیقت شب های قدر شناخت امام و ولایت است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه جلفا با بیان این‌که ولایت مداری شرط قبولی اعمال است، تاکید کرد: شب های قدر شناخت امام و ولایت است.
شب قدر

 

حجت الاسلام علی انتظاری، عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به فرا رسیدن شب های قدر، اظهار داشت: بزرگ‌ترین فلسفه شب قدر شناخت حق از باطل و تمیز مرز درستی از نادرستی است به طوری که در این شب انسان به نقطه اوج و مدار اصلی شناخت حقیقت‌ها دست می‌یابد.

 

امام جمعه جلفا پیش‌نیاز حضور در شب قدر و رسیدن به نقطه اوج معرفت انسانی را متوسل شدن به توبه و استغفار اعلام کرد و گفت: ‌مؤمن حقیقی می‌کوشد در این شب بین خود و خداوند اصلاح امور انجام داده و با یگانه معبود خود هم‌پیمان شود تا گناه و خطایی را مرتکب نشود.

 

عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی شب قدر را از فرصت های کم نظیر زندگی انسان برای خداشناسی و بهره گیری از برکات فراوان و رحمت بی کران الهی دانست و گفت: استغفار در شب قدر نجات دهنده انسان از آتش جهنم است، کسانی که می خواهند از قرب الهی بهره مند شوند باید قدر شب قدر را بدانند و از فرصت های معنوی به بهترین نحو استفاده کنند.

 

حجت الاسلام انتظاری ادامه داد: اهمیت شب قدر به حدی است که بسیاری از امامان دین بر احیای این شب حتی در حال بیماری نیز سفارش کرده اند؛ چنانکه امام صادق(ع) به ابو بصیر می فرماید؛ در هر یک از دو شب بیست و یکم و بیست و سوم صد رکعت نماز بخوان، تا می توانی دو شب را تا سپیده شب زنده داری کن، در آن دو شب غسل کن. ابو بصیر عرض کرد: اگر نتوانستیم ایستاده نماز بخوانیم؟ فرمودند: نشسته بخوان.اگر بازهم نتوانستم؟ خوابیده بخوان.

 

وی افزود: از این حدیث بر می آید که انسان در این شب باید به هر شکل ممکن عبادت و راز و نیاز با خالق را از دست ندهد، زیرا در این شب شیاطین در بند هستند، هیچ واسطه ای بین بنده و خالق نیست. از امام باقر (ع) نیز درباره به وجود آمدن شب قدر نقل شده است که اگر خداوند کارهای مومنان را چند برابر نکند به سر حد کمال نمی رسند، اما از راه لطف کارهای نیکوی آنان را چند برابر می فرماید تا کاستی هایشان جبران شود.

 

امام جمعه جلفا با تاکید بر این‌که امشب فرصتی برای شناخت فضائل اخلاقی امام علی (ع) است، اظهار داشت: شخصیت علی(ع) تبلور واقعی از توحید، عدالت، شهامت، شجاعت و اخلاق نیکو است که بشریت می‌تواند از تک‌تک این ابعاد برای خود و خانواده، زندگی اخلاقی و مورد رضایت اهل بیت ترسیم کند.

 

وی با بیان اینکه ولایت مداری شرط قبولی اعمال است، خاطر نشان کرد: هر کس به دین اسلام و ابعاد زندگی ائمه اطهار به ویژه امام علی(ع) معرفت پیدا نکند، عشق و محبت علی(ع) را درک نخواهد کرد، چراکه عاشق واقعی کسی است که در اوج معرفت و شناخت باشد، حقیقت شب های قدر شناخت امام و ولایت است.

 

حجت الاسلام انتظاری الگوپذیری از سیره مولای متقیان علی(ع) را لازمه تحقق جامعه اسلامی و آرمانی دانست و گفت: حضرت علی(ع) بهترین نوع سیاست و حکومت را نوع مبتنی بر عدل دانسته اند و انتظام امور نظام سیاسی و مردم را به عدالت منوط کرده اند.

 

امام جمعه جلفا با تاکید بر اینکه از دیدگاه علی(ع) عدالت ظهور محبت مردم را به دنبال دارد، ادامه داد: حضرت علی(ع) زمانی که به اصرار مردم حکومت را پذیرفتند، بر این عقیده بودند که نظام سیاسی، اجتماعی بر اساس عدالت تنظیم نشده و هر چیزی در جای واقعی خودش قرار نگرفته از این رو تصمیم گرفتند تمام این سیستم را به هم بریزند و مجموعه ای جدید مبتنی بر عدالت را فراهم آورند./935/ت302/ب

ارسال نظرات