۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۱۳۵۳۶۴
نگاهی به دعای روز بیست و چهارم ماه رمضان؛

مفاهیم والای دعا انسان را به سوی معیارهای اصیل اسلامی هدایت می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علیه قم، توفیق اطاعت و ترک معصیت را سبب رستگاری دانست و گفت: شرط توفیق اطاعت و ترک معصیت، عمل به وظایف شرعی است.
حجت الاسلام والمسلمين فقيه يزدي / 1

 
دعای روز بیست و چهارم ماه رمضان: «اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ فیهِ ما یُرْضیکَ وَاَعُوذُبِکَ مِمّا یُؤْذیکَ وَاَسْئَلُکَ التَّوْفیقَ فیهِ لاِنْ اُطیعَکَ وَلا اَعْصِیَکَ یا جَوادَ السّاَّئِلینَ؛ خدایا از تو خواهم در این ماه آنچه تو را خوشنود سازد و پناه برم به تو از آنچه تو را بیازارد و از تو خواهم در آن توفیق براى اینکه پیرویت کنم.»
 
آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شرح دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان، تسلیم شدن انسان در برابر خداوند متعال و انجام هر عملی که سبب خشنودی او ‌شود را اصلی‌ترین نکته این دعا عنوان کرد.

 وی با بیان این‌که مفاهیم والای دعا، ما را به سوی ملاک‌ها و معیارهای اصیل اسلامی هدایت می‌کند، گفت:‌ در فراز نخست این دعا از خداوند متعال، رضایت و آنچه سبب خشنودی او می‌شود را می‌طلبیم و از خشم و غضب او دوری می‌جوییم.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: رسیدن به رضای پروردگار و دور شدن از خشم او، رتبه بندگان خداجو و حق‌طلب است، کسانی که تنها خوشنودی حق را می‌بینند و برای دور ماندن از خشم و غضب الهی تلاش می‌کنند.
 
وی با اشاره به فراز دوم دعای روز بیست و چهارم ماه رمضان که از خداوند متعال توفیق اطاعت و ترک معصیت را طلب می‌کنیم، گفت:‌ توفیق اطاعت و ترک معصیت سبب نجات و رستگاری انسان می‌شود، چراکه خلقت عالم برای انسان و خلقت انسان برای اطاعت و پرهیز از عصیان است.

 آیت‌الله احمدی فقیه یزدی با بیان این‌که شرط توفیق اطاعت و ترک معصیت، عمل به وظایف و تکالیف تبیین شده از سوی قوانین شرع مقدس اسلام است، افزود: عزّت انسان در گرو عمل به تکالیف الهی و دوری از عصیان است که انسان نافرمان در ذلت و پستی فرو می‌رود.

 استاد خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد:‌ توفیق فرمانبرداری و دوری از گناه و سرکشی را از خداوند متعال می‌خواهیم که بدون توفیق او، نه تنها انجام هیچ کاری برای ما میسر نخواهد بود، بلکه هر کاری که بدون هماهنگی و فراهم شدن شرایط لازم انجام شود، ابتر می‌ماند.

 وی ابراز داشت: در پایان دعای امروز، خداوند را به یکی از نام‌های دیگرش که «جَوادَ السّاَّئِلینَ» یعنی عطا کننده سؤال کنندگان است می‌خوانیم، یعنی تنها اطاعت، فرمانبرداری و دوری از معصیت را از خود او بخواهیم و در فشارهای زندگی از هدف خود که همانا رستگاری است، دست برنداریم.

 وی با بیان این‌که خداوند متعال صاحب کرم است و کرامت او شامل دعا کنندگان می‌شود، گفت: دامنه فضل و بخشش خداوند هیچ محدودیتی ندارد، وقتی او را به این اسم ندا می‌دهیم، توفیق آن را هم می‌دهد و آن قدر می‌بخشد که انسان تصور ان را هم نمی‌کند.

 آیت‌الله احمدی فقیه یزدی اظهار داشت: ابتدا باید رضایت خداوند متعال را به دست آورده و از او بخواهیم که منحرف نشویم، این خود زمینه‌های اطاعت و دوری از معصیت را فراهم می‌سازد؛ در توفیق این راه را هم باید از خداوند متعال خواست و از او کمک گرفت که او کریم و بخشنده است. /920/ت302/ن

ارسال نظرات