۱۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۱۳۸۰۲۷
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

اقدام دولت کانادا با هدف تحت الشعاع قرار دادن دستاورد اجلاس تهران صورت گرفت

خبرگزاری رسا ـ عضو فراکسیون روحانیان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدام خصمانه دولت کانادا در قطع روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران، گفت: دولت‌های غربی از جمله کانادا از موفقیت ایران در برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد راضی نبوده‌اند و این توفیق برای آنها بسیار سنگین است.
اقدام دولت کانادا با هدف تحت الشعاع قرار دادن دستاورد اجلاس تهران صورت گرفت

حجت الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو فراکسیون روحانیان مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اقدام دولت کانادا در قطع روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران، گفت: دولت‌های غربی از جمله کانادا از موفقیت ایران در برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد راضی نبوده‌اند و این توفیق برای آنها بسیار سنگین است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با توجه به این موفقیت، آنها در صدد هستند با طرح مسائل و موضوعات مختلف تأثیرات این اجلاس را کمرنگ جلوه داده و به نحوی خبرسازی کنند تا بتوانند آثار این اجلاس و تبعات مثبت آن برای کشورمان را تحت الشعاع قرار دهند.

وی افزود: دشمنان با بیان مسائلی از قبیل بحث انرژی هسته‌ای، تشدید تحریم‌ها، حاشیه سازی برای اجلاس و اظهارات آقای بان کی مون و آقای مرسی و دیگر موارد انحرافی می‌خواهند به نحوی خبرسازی‌ کنند تا بتوانند مسائل و توفیقات جمهوری اسلامی را کم‌ اثر جلوه دهند.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه با بیان این که یکی دیگر از اقدامات آنها عمل کانادا در قطع یک‌ جانبه روابطه بود، اظهار داشت: این کشور تحت تأثیر انگلیس قرار دارد و فرماندار کل کانادا با حکم ملکه انگلیس انتخاب می‌شود، از طرفی موضع انگلیس نیز همیشه در قبال جمهوری اسلامی مشخص بوده است، در نتیجه آنها این حرکت را با انگیزه خبرسازی و ایجاد فضای تبلیغاتی در عرصه بین المللی در رابطه با ایران اسلامی انجام داده‌اند. 

حجت الاسلام سبحانی‌نیا در ادامه با اشاره به این که بهانه‌هایی همچون حمایت ایران از سوریه یا مخالفت با رژیم صهیونیستی و یا عدم تمکین مقررات انرژی هسته‌ای و مسائلی از این قبیل برای این گونه تصمیمات عجولانه در عرف دیپلماتیک جایگاهی ندارد، بیان داشت: آنها باید سنجیده‌تر عمل می‌کردند، ضمن اینکه کشور ایران نیز به کانادا وابسته نبوده است.

این نماینده روحانی مجلس شورای اسلامی افزود: در حدود چهار ماه اخیر این سفارتخانه حالت نیمه تعطیل داشته و فعالیت خاصی نداشته‌است و تنها به انجام کارهای کنسولی پرداخته و از سویی دیگر دولت ایران نیز روابطه چندانی با این دفتر نداشته است. 

وی ابراز داشت: این قطع رابطه بیشتر به ضرر کانادا است، هرچند وزارت خارجه ایران نیز باید اقدامات جدی‌تری را در خصوص این تصمیم نسبت به سفارت کانادا و عناصر آن در ایران در پیش گیرد و با برنامه‌های تبلیغاتی و حضور در صحنه بین الملللی این شیوه‌ غربی‌ها را خنثی کند تا آنها نتوانند در ذهن و افکار عمومی ملت‌ها اثر گذاری کنند.  

عضو فراکسیون روحانیان مجلس در پایان با بیان این که در گذشته نیز مواضع کانادا چندان مثبت نبوده و از طرفی مشاهده می‌شود در بسیاری از موارد کانادا موضع منفی نسبت به مسائل ایران اتخاذ کرده است، ابراز داشت: یکی از بانیان بحث و طرح قطعنامه حقوق بشر در سازمان ملل همیشه کانادا و انگلیس بوده‌اند که باید هرچه زودتر نسبت به مواضع اینها اقدامات جدی صورت گیرد و زمینه‌ اخراج عناصر سفارت خانه تحت عنوان عنصر نامطلوب نظام فراهم شود./908/ت302/ج

ارسال نظرات