۲۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۱۳۸۶۸۶
نماینده ولی فقیه در امارات:

پرورش مجتهد ضروری‌ترین نیاز جامعه است

خبرگزار رسا ـ نماینده ولی فقیه در کشور امارات گفت: گاهی طلبه‌ها تصور می‌کنند که با توجه به این حجم گرفتاری‌های جهان اسلام و پیشرفت دشمنان آن، هنوز حوزه‌های علمیه روی متن دروسی مثل کفایه مانده است و فکر می کنند این دروس دیگر ضرورت ندارند.
حضور حجت الاسلام سيد محمود مدني در مرکز فقهي ائمه اطهار مشهد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی، نماینده مقام معظم رهبری در کشور امارات، صبح امروز 25 شهریور در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید مرکز فقهی ائمه اطهار واحد مشهد گفت: آنچه یک فاضل و دانش‌پژوه حوزه علمیه در آغاز سال تحصیلی لازم دارد، همان آیه شریفه «نفر» (هجرت برای تحصیل علم دین) است.
وی افزود: طلبه علوم دینی، هجرت فقاهتی را انجام داده است و آنچه طلاب حوزه‌های علمیه امروز تحصیل می‌کنند، یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین کارهای درجه اول حوزه علمیه است.
وی تصریح کرد: گاهی طلبه‌ها تصور می‌کنند که با توجه به این حجم گرفتاری‌های جهان اسلام و پیشرفت دشمنان آن، هنوز حوزه‌های علمیه روی متن دروسی مثل کفایه مانده است و این دروس دیگر ضرورت ندارند که تصور غلطی است.
نماینده ولی فقیه در امارات، توضیح داد: بحث فقاهت و پرورش مجتهد یکی از نیازهای ضروری و اولیه جامعه اسلامی است، فعالیت‌های ارزشمند تبلیغی و سایر فعالیت‌های حوزوی نیز ضروری است؛ اما پرورش فقیهی که با فتوا و نوشته او، معضلات فقهی جامعه حل شود، یکی از ضروری‌ترین نیازها است.
وی افزود: عصر کنونی، عصر انفجار اطلاعات است و مجموعه اطلاعاتی که ظرف یک سال در فضاهای مجازی مبادله می‌شود، مساوی است با اطلاعاتی که از آغاز بشر تا کنون مبادله شده است؛ اخیرا یک دانشگاه آمریکایی اعلام کرد که حجم مبادلات اینترنت به 57/9 زتابایت (یک میلیون میلیون گیگابایت)، رسیده است.
وی با اشاره به این‌که در هر ثانیه یک سایت متولد می‌شود و هر سایت خوانندگانی دارد، گفت: امروز بر خلاف گذشته، حجم اختراعات بسیار بالا رفته و اختراعات زیادی ثبت می‌شود، هر اختراع به تناسب خود، مسائل و احکام جدیدی خلق کرده و پاسخ تخصصی لازم دارد که نیاز به مجتهدی توانمند دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی خاطرنشان کرد: همچنین در شرایط امروز، دشمنان حوزه علمیه نیز جدی‌تر شده‌اند؛ در سفری که بنده به واتیکان داشتم که گزارشات آن نیز موجود است، مشاهده کردم تمام نمایندگان واتیکان حداقل به سه زبان زنده دنیا مسلط هستند و دورس عرفان اسلامی و تاریخ اسلام در آنجا خوانده می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به پیش‌نیاز ورود به مسیر فقاهت پرداخت و گفت: مسیر مقدس فقاهت و اجتهاد، قوه، قدرت و عزمی راسخ می‌خواهد، یعنی باید هر طلبه عمر خود را برای کاری گذاشته و در آن راه عزم لازم را داشته باشد که این کار سیره بزرگان نیز بوده و بسیاری از ایشان در حالی که عزیزی را از دست داده بودند نیز درس خود را تعطیل نمی‌کردند.
وی در پایان اشاره کوتاهی به بحث کسبی یا کشفی بودن فقه کرد و گفت: با استفاده از قرآن کریم، معلوم می‌شود که علم فقه افزون بر کسب و تحصیل علم، باید «کشف» نیز داشته باشد، یعنی خداوند متعال باید درهای حکمت را به روی فرد بگشاید و انسان تنها با خواندن علوم به اجتهاد نخواهد رسید./932/پ202/س
ارسال نظرات