۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۱۴۱۹۲۸
در قم؛

نشست تخصصی گفتمان عقاید و اندیشه‌ها برگزار شد

خبرگزاری رسا - پنجاه و هفتمین نشست تخصصی گفتمان عقاید و اندیشه‌ها در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم برگزار شد.
گفتمان عقايد و انديشه ها در قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدمسعود پورموسوی، سه‌شنبه شب در پنجاه و هفتمین نشست تخصصی با عنوان «گفتمان عقاید و اندیشه‌ها» که در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد، با ارائه تعریفی از مشورت، گفت: هدف از مشاوره، شناخت توانایی و استعدادهای مختلف مانند ویژگی‌های خوب و بد و همچنین توانایی‌های روحی،‌ و در نهایت حل مشکل مشورت‌کننده است.
این مشاور و کارشناس مسائل دینی، تصریح کرد: مشاوره گفتن از تجربیات زندگی خود برای دیگران نیست،‌ میان مشاوره و راهنمایی تفاوت وجود دارد.
وی ادامه داد: کسی که هدایت می‌کند از تجربیات زندگی خود می‌تواند بگوید، اما باید دانست که آن در قالب راهنمایی است، اما فرد مشاور باید ساعت‌ها درس بخواند و پس از گذراندن دوره کارشناسی، 500 ساعت در کنار استاد خود، تجربه کسب کند.
حجت‌الاسلام پورموسوی به تفاوت مشاوره و راهنمایی اشاره کرد و گفت: در مشاوره پیشگیری وجود دارد،‌ اما در بیشتر موارد راهنمایی، این گونه نیست.
وی افزود: در مشاوره مخاطبان و مراجعان از افراد بهنجار هستند، اما اگر شخص نابهنجار شود نیاز به روان‌درمان‌گری دارد و مشکل آن‌ها نیز پس از یک هفته برطرف خواهد شد.
مشاور دانشگاه علوم پزشکی تهران به بیان معنای شخصیت پرداخت و گفت: شیوه‌های رفتاری و کیفیت سازگاری هر فرد و هر انسان در شیوه‌های زندگی خودش که سبب تفاوت او با فرد دیگری می‌شود را شخصیت می‌گویند.
وی ادامه داد:‌ هر انسانی در دنیای درونش سه بعد شناختی، احساسی و روانی و رفتاری را دارا است؛ اکثر روانشناسان و روانکاوان و برخی از فلاسفه جدید، این سه بخش را تأیید کرده‌اند، و البته در احادیث هم این نکته را می‌توان یافت.
حجت‌الاسلام پورموسوی خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که باورهای دینی در خانواده‌های طلبه و مذهبی کم شد،‌ به بعد شناختی و احساسی برنمی‌گردد، بلکه باورها در بخش رفتار نیاز به تثبیت هم دارند.
وی اضافه کرد: برخی وقت‌ها،‌ در خانواده‌های مذهبی، دلیل از بی‌تقوایی، یا کم شدن باورها نیست، بلکه این است که اثر و آثار دینی ما در رفتار، کلام و چهره‌ نمایان نیست.
مشاور و کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه تصریح کرد: در گذشته مشاوره نبوده است، اما انسان نسل به نسل، نیازهای ویژه خودش را با توجه به بروز مسائل جدید و متنوع در مسائل به وجود آورده است.
وی ابراز داشت: بحث مشاوره بحث به روزی است و مشاور نباید اکتفا کند به آنچه که از مدارک تحصیلی دست یافته‌ است، بلکه باید به روز بوده و همواره با مطالعه و روش‌های دیگر به علم خود بیافزاید.
حجت‌الاسلام پورموسوی افزود: متأسفانه روانشناسی ریشه سکولاری دارد و از غرب شروع شده است؛ اما امروزه مبانی اسلامی روانشناسی را درآورده‌اند و حتی افرادی جزییات روانشناسی غربی را با مبانی اسلامی مقایسه کرده‌اند.
وی تصریح کرد: مؤسسه‌ای که روانشناسی اسلامی را به طور جدی پی‌گیری کند وجود ندارد، اما مؤسسه امام خمینی(ره) نیز در این زمینه کارهایی کرده است.
مشاور دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه خاطرنشان کرد: مشاور باید در زمینه‌های مختلف مطالعه کند و هر چه قدر در علومی مانند اخلاق و جامعه‌شناسی پیش برود، بهتر می‌تواند کار خود را انجام دهد./914/پ202/ی
ارسال نظرات