۰۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۱۴۴۸۵۳
سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه:

ریشه علوم انسانی را باید در قرآن جست‌وجو کرد

خبرگزاری رسا ـ سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در زمینه علوم انسانی اسلامی، گفت: ریشه و اساس علوم انسانی را باید در قرآن جست‌وجو کرد.
حجت الاسلام علي محمدي، رييس سازمان اوقاف و امور خيريه کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی محمدی، نماینده مقام معظم رهبری و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم تودیع و معارفه رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در قم با اشاره به در پیش بودن عید غدیر خم، این عید را یکی از اعیاد و حوادث بزرگ اسلامی دانست و گفت: بر اساس روایتی از امام محمد باقر(ع) جبرئیل بر حضرت رسول اکرم(ص) نازل شد و پس از سلام و تحیت دو تکلیف بسیار مهم انجام فریضه حج و ابلاغ خلافت را از جانب خداوند متعال بر عهده ایشان گذارد.

وی افزود: پس از این فرمان، پیغمبر اسلام(ص) دستور داد تا مردم در مسجد جامع جمع شوند و اعلام فرمودند که به حج مشرف می‌شوند و اگر شخصی می‌خواهد با ایشان مشرف شود آماده سفر شود، که پس از اعلام در مدینه و شهرها و روستاهای اطراف مدینه جمعیتی بین 70  تا 90 هزار نفر برای همراهی با پیامبر(ص) آمدند.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه، فریضه حج را مقدمه‌ای برای ابلاغ مأموریت نهایی، یعنی ابلاغ ولایت و خلافت خواند و اظهار داشت: حضرت محمد(ص) با نهایت دقت و کاملا جامع این مأموریت را مدیریت کردند، هرچند عده‌ای نیت داشتند تا مانع انجام این دو مأموریت مهم شوند و از قبل نیز در شهر مدینه با برگزاری جلساتی درباره نحوه انجام کار برنامه‌ ریزی کرده‌ بودند.

وی اضافه کرد: با توجه به این که منافقان تا جایی پیش رفته بودند که پیمان‌نامه خود را نیز در داخل کعبه زیر خاک پنهان کرده و عهد بسته بودند تا مانع رسیدن خلافت به بنی هاشم شوند، پیغمبر(ص) با مدیریت خود جریان را هدایت کرده و کسانی را که جلوتر از همه به سمت مدینه در حال حرکت بودند فراخواندند تا همگی در محلی به نام غدیر خم جمع شوند.

نماینده مقام معظم رهبری در سازمان اوقاف، اهمیت این ابلاغ را بسیار مهم خواند، تا جایی که پیامبر(ص) مردم را در آن هوای سوزان که برخی از مردم از شدت گرمای زمین عبای خود را به زیر پا گذاشته بودند، و ابراز داشت: سپس آن حضرت خطبه‌ای قرائت کردند که روح و جان این خطبه و تمام آن چیزی که از اصل و اساس رسالت رسول خدا فهمیده می‌شود، بحث امامت و ولایت است.

وی بیان داشت: در تفسیر صافی تصریح شده است که پیغمبر(ص) 37 مرتبه نام علی(ع) را بدون به کار بردن القاب دیگر همچون امیرالمومنان تکرار کردند، همچنین در فرازهای دیگری از خطبه خود 3 مرتبه نام امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و حضرت ولی عصر(عج) را تکرار کردند و اشاره کردند او آخرین حجت و وصی خدا است و هر بار  با احترام و تجلیل از او نام بردند و خط امامت را از ابتدا تا انتها مشخص کردند.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه حج، فریضه‌ای است که هیچ شخصی نسبت به انجام آن اعتراض و دشمنی ندارد، تصریح کرد: مسأله‌ای که حساس بوده و ممکن است مخالفت افراد را به دنبال داشته باشد بحث ولایت است که حضرت هم در خطبه به آن اشاره کردند و در جواب برخی معترضان نسبت به صبر کردن در غدیر خم فرمودند«لقله المومنین و کثره المنافقین».

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که پیغمبر(ص) رسالت خود را  به خوبی انجام دادند به سخنانی از امام خمینی(ره) در این باره اشاره کرد و گفت: ایشان در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند«بزرگداشت غدیر به چراغانی و شربت و شیرینی نیست بلکه اصل آن این است که غدیر را در همه اعصار زنده نگه داریم و فلسفه غدیر جعل حکومت است که پیامبر اکرم(ص) پس از خود امام و خلیفه را معلوم کرد» پس آنچنان که در زمان رسول الله(ص) تبعیت لازم بود، در این زمان نیز واجب است.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه، نبود فاصله بین قرآن و اهل بیت را درس غدیر دانست و اظهار داشت: بعضی از مسلمانان ناآگاه با شعار«حسبنا کتاب الله» همه اینها را فراموش کردند، و باید گفت این شعار نیز دروغی بیش نبود، زیرا چنانچه تفکر می‌کردند متوجه می‌شدند نمی توانند بدون عترت کلام خدا را متوجه شوند، همچنین با توجه به تفاسیر قرآن متوجه می شویم کسانی که به آیات خدا اعتقاد دارند نمی‌توانند به اهل بیت کافر باشند.

وی با اشاره به فرازی از خطبه غدیر که بیان می‌دارد «معاشر الناس تدبروا القرآن»،‌ آن را خطاب به دانشگاه علوم و معارف قرآن دانست و بیان داشت: با توجه به اینکه رسول خدا(ص) فرمودند «به خدا قسم شخصی که می تواند آیات قران را برای شما تبیین و تفسیر کند، شخصی نیست مگر فردی که من دست او را گرفتم و به شما معرفی می‌کنم»، دانشجویان این دانشگاه نیز باید با استعانت از امیرالمومنین و ائمه(ع) بتوانند حقایق قرآن را استخراج کنند.

حجت الاسلام محمدی در ادامه از زحمات حجت الاسلام راغبی در مدت 6 سال مدیریت و همچنین قبول ریاست دانشگاه از سوی حجت الاسلام و المسلمین عابدی تشکر کرد و ابراز داشت: حجت الاسلام والمسلمین عابدی افزون بر دارا بودن فضل و کمال حوزوی و دانشگاهی، بسیجی و جانباز نیز هستند که معمولا کمتر به این مورد اشاره می‌شود و امام خمینی(ره) نیز با تمام عظمتی که داشتند می‌فرمود«من بسیجی هستم و به بسیجی بودنم افتخار می‌کنم».

وی با اشاره به اینکه آخرین پیام امام راحل(ره) خطاب به بسیجیان است، شناخت و عمل به اسلام ناب محمدی(ص) را یکی از مهم‌ترین نکات این پیام دانست و گفت: اسلام مورد اشاره امام(ره) در برابر اسلام آمریکایی است که دو تیغه دارد، تیغه‌ای از آن مربوط به روشنفکران است که با نگاه مادی و غربی اسلام را تفسیر می‌کنند و تیغه دیگر دیدگاه متحجران نسبت به اسلام است که آن را با نگاه خود تفسیر می‌کنند، اما نتیجه هر دو تفکیک دین از سیاست است.

حجت الاسلام محمدی در ادامه با بیان فرمایشات دیگری از امام خمینی(ره) درباره بسیج تصریح کرد: ایشان فرمودند« ملتی که در خط اسلام ناب محمدی و مخالف با استکبار و پول پرستی و مقدس نمایی است، باید همه افرادش بسیجی باشد»، با توجه به اینکه این پیام بعد از جنگ بود می‌توان گفت الزاما مربوط به شرایط جنگ نیست و در بیان دیگری می‌فرماید« طلاب علوم دینی و دانشجویان باید با تمام قوا در مراکز خود از اسلام دفاع کنند و فرزندان بسیج نیز پاسدار اصول نه شرقی و نه غربی باشند».

وی با اشاره به قسمتی دیگر از پیام امام خمینی(ره)‌ به بسیجیان مبنی بر اینکه «امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به یگانگی و اتحاد احتیاج دارند، فرزندان انقلاب هرگز نگذارند ایادی دشمنان در این مراکز حساس نفوذ کنند»، اظهار داشت: بنابر این فرموده امام راحل(ره)  از برادر عزیز جناب حجت الاسلام و المسلمین عابدی خواستاریم تا نسبت به حفظ این روحیه در سراسر علوم معارف و قران و اسلام کوشا باشند.

نماینده مقام معظم رهبری در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در زمینه علوم انسانی اسلامی گفت: با توجه به اینکه حضرت آیت الله خامنه‌ای می‌فرمایند «علوم انسانی را باید از قرآن بگیریم» و همچنین بارها نسبت به فاصله علوم انسانی با علوم قرآنی اعتراض کرده اند، باید ریشه و اساس علوم انسانی را از قران پیدا کرد و مبانی آن را در قرآن جستجو کرد.

وی همچنین دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم را تنها دانشگاه با این عنوان در سطح کشور دانست و با تأکید بر اینکه نباید در فضای دانشگاه‌های دیگر حل شود، بیان داشت: نباید خود را باخت و تحت تاثیر قرار گرفت، بلکه باید با استفاده از فضای حوزوی قم و اساتید مطرح در این زمینه در قرآن پیشتاز بود.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه اصل در قرآن راهنمایی و هدایت بشر است، اظهار داشت: قرآن نیاز به مجری و عامل دارد که بر این اساس بحث امامت و حاکمیت ولایت مدار مطرح می‌شود، رهبر معظم انقلاب نیز در این‌باره فرمودند« ما اولین پرچمدار در زمینه عمل به علوم اسلامی هستیم و به آن افتخار میکنیم و پای آن ایستاده‌ایم»./908/پ202/ی

ارسال نظرات