۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۱۴۴۹۶۸
حجت الاسلام والمسلمین طائب:

اسرائیلیات در قالب داستان‌گویی وارد مباحث اسلامی شده است

خبرگزاری رسا ـ استاد خارج فقه حوزه علمیه با بیان این که اسرائیلیات از زمان ظهور داستان‌گوهای صدر اسلام به وجود آمده است، گفت: داستان‌سراهای آن زمان در قالب دین، در دین اعوجاج ایجاد می‌کردند و سبب فراموش شدن قرآن می‌شدند که امیر مؤمنان(ع) برخورد شدیدی با این انحراف کردند.
حجت الاسلام مهدي طائب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی طائب، استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، امروز دهم آبان در پنجمین جلسه خارج فقه خبر و خبرگزاری که چهارشنبه هر هفته در محل خبرگزاری رسا برگزار می‌شود، در ادامه بیان ادله حرمت نگهداری کتب ضلال ابراز داشت: بر حرمت ترویج، نشر و نگهداری کتب ضلال اقامه کردند اولین و جامع ترین دلیل روایت تحف العقول بود که فرمود«و ما یکون منه و فیه الفساد محضاً و لا یکون منه و لا فیه شی ء من وجوه الصلاح، فحرام تعلیمه و تعلّمه و العمل به و أخذ الأُجرة علیه و جمیع التقلّب فیه من جمیع وجوه الحرکات کلها» اما این روایت فاقد سند مورد اعتماد است صاحب تحف که مرسلا نقل کرده و سندی ارائه نداده؛ اما مرحوم سید مرتضی در کتاب محکم و متشابه این روایت را نقل کرده ایشان سند داده اما سند او هم مجاهیل دارد افرادی در آن هستند که در رجال برای آنها مطلبی ذکر نشده است.  

 

وی به بیان چگونگی روایات رسیده از علی بن ابی حمزه بطائنی پرداخت و گفت: وی از اصحاب امام صادق(ع) بوده(البته پسرش حسن، واقفی معاندی بود) برخی روایات قبل از وقف و بعد از وقف علی بن حمزه را تفصیل دادند؛ برخی‌ها هم گفتند فسق مانع است و واقفی‌شدن فسق محسوب می‌شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که افرادی همچون آل فضال منحرف شدند، بیان داشت: از ناحیه مقدسه سؤال شده که خانه‌های ما از کتاب‌های این گونه افراد پر شده؛ چه کار باید کرد که پاسخ شنیدند«خذوا ما رووا و دعوا ما رأوا» روایاتش را عمل کنید اما نظریات (آل فضال) را رد کنید و کنار بگذارید؛ بنابر این تفصیل دادند که روایاتی که آل فضال در باب اعتقادات بیان کنند مقبول نیست اما روایاتی که درباب احکام است قبول کنید.

 

وی با بیان این که باید به حرمت رضایت به باطل  هم نگاه کرد، تصریح کرد: تطبیق این نکته بر کتب ضلال چگونه می‌شود؛ چون وقتی کتاب را فروختید حاکی از آن است که راضی به آن هستید، اول این که صرف رضایت به باطل حرام است و دوم تطبیق است آیا واقعا نگهداری، فروختن و انتشار کتاب باطل حاکی از رضایت است.

 

حجت الاسلام والمسلمین طائب با اشاره به روایتی از اصول کافی مرحوم کلینی در عرصه مشارکت در ظلم خاطرنشان کرد: این کتاب در باب ظلم از امام صادق نقل می‌کند «اَلعامِلُ بِالظُّلمِ وَ المُعِینُ عَلَیهِ وَ الرَّاضِی بِهِ شُرَکاءٌ ثَلاثَةٌ؛ ستمگر و یارى دهنده او و راضى به ستم، هر سه شریکند.» بنابر این کتابی که ظلالت ایجاد می کند، ظلم است.

 

استاد حوزه علمیه گفت: طبع و نشر و فروش می شود قضیه شرطیه، بنابر این اگر یک جایی حکایت از رضایت نداشت، مشمول حرمت رضا نمی شود، شما در کتابخانه خود کتب ضلال را نگه داشتید تا ردش کنید، بلکه این نگهداری حاکی از نارضایتی و مخالفت بر کتاب است و درصدد پاسخ به آن هستید.

 

وی ابراز داشت: دلیل بعدی که بر حرمت اقامه کردند، لزوم اجتناب از «قول زور» است آیه  30  سوره حج کتاب ضلال مصداق قول زور است برخی گفتند مراد از قول زور، دروغ است. قول زور چه ارتباطی با کتب ضلال دارد کتاب ضلال مطلبی است که موجب گمراهی است مطلبی که حق را وارونه نشان دهد دروغ است.

 

حجت الاسلام والمسلمین طائب ادامه داد: حرف راست آیا ضلال است؛ تشبیه برخی کلام‌ها درست است؛ اما گفتن برخی مطالب حتی درست برای مخاطب ضرورت ندارد.

 

وی با بیان دلیل دیگری در این مسأله تصریح کرد: الزاما مطالب ضلال آور لازم نیست دروغ باشد، برخی مطالب به دلیل عدم طی مقدمات از جانب سامع(شنونده) برای او ایجاد گمراهی می کند گرچه اصل مطلب حق است بعضی استادان وقتی کتب عرفانی را تدریس می‌کردند، از طلبه می پرسیدند که برخی کتاب ها را خواندید یا نه؛ به سبب این که خواندن آن کتاب‌ها مقدمه شنیدن مباحث عرفانی بوده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه همچنین با قول زور و نسبت آن با غنا و موسیقی اشاره کرد و بیان داشت: اگر مراد از قول زور، غنا باشد، ربطی به کتب ضلال ندارد مگر این که کتاب موسیقی باشد که آن هم از بحث ما خارج است.

 

وی ادامه داد: بعضی ها گفتند حتی اگر مراد از قول زور کتب هم باشد نمی توان برای کتب ضلال استدلال آورد اصلا می توان کتابی آورد که مشتمل بر دروغ نباشد الا قرآن، اگر «واجتبوا قول الزور» دال بر کتابی باشد که در آن دروغ نباشد، این دلیل را اینجا نمی‌توان استفاده کرد. با این حال تمام کتاب‌های تاریخی را باید دور بریزیم و از نشر همه آنها جلوگیری کنیم که این خلاف سیره است.

 

داستان گویی‌های عصر پیامبر ایجاد انحراف می‌کرد

 

حجت الاسلام والمسلمین طائب در ادامه با بیان این که یکی از ابزارهای ایجاد انحراف در عصر پیامبر(ص) و امیر مؤمنان(ع) داستان گوییها بوده است، اظهار داشت: اسرائیلیات از چه زمانی ورود پیدا کرده از زمانی که داستان‌گویی‌ها ورود پیدا کرده است؛ بنابر این در جایی داریم که امیر مؤمنان دستور برخورد با گونه داستان سراها را دادند.

 

وی در توضیح این مطلب ابراز داشت: چرا حضرت با داستان سرایی مبارزه کرد و چرا رواج پیدا کرده بود؟ داستان گوها در آن زمان می‌گفتند اصحاب رسول الله کاری به تجارت ندارند در حالی که پیامبر بارها بر تجارت و هم غافل نشدن از مسجد و معنویت تأکید کرده بودند؛ از این رو داستان سرای آن زمان در قالب دین، در دین اعوجاج ایجاد می‌کردند و سبب فراموش شدن قرآن می‌شدند که امیر مؤمنان(ع) برخورد شدیدی با این انحراف می کردند.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که برخی بالاترین اضلال مردم را نشر کتاب‌های دروغین دانستند که در تاریخ درج شده است، تبیین کرد: شاید روایت ظهور مبنی بر این که اگر امام زمان(عج) ظهور کنند بسیاری از کتاب‌ها را به دریا می ریزند، اشاره به دروغ بودن و ضاله بودن بیشتر کتاب‌ها دارد؛ از این رو رجوع به حتی برخی کتاب‌های جامع حدیثی و روایی از سوی عوام شایسته نیست و حق متخصص است که به آنها در جهت استنباط حکم شرعی استفاده کند.

 

رییس قرارگاه عماریون در پایان با توصیه به مبلغان و مروجان فرهنگ عاشورا با اشاره به نزیک شدن به ماه محرم و ضرورت ترویج صحیح فرهنگ عاشورا ابراز داشت: مبلغان در نقل مطالب باید دقت داشته باشند و با سخت‌گیری در بیان نکات و بهره‌گیری از روایات مستند در ترویج صحیح فرهنگ عاشورا اثرگذار باشند./918/پ202/س

ارسال نظرات