۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۱۴۵۶۲۱
نکوداشت فقیه متأله(21)؛

عارفی که مخاطب اول توصیه‌های خود بود

خبرگزاری رسا ـ صاحب مقاله برگزیده با عنوان «سنت دعا و مناجات در سیره عملی آیت الله قاضی» گفت: آن عارف بالله پیش از آن‌که توصیه‌ای اخلاقی و یا عرفانی داشته باشند، خود عامل به آن بودند.
دعا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علیرضا رحیمی‌نژاد، صاحب مقاله برگزیده با عنوان «سنت دعا و مناجات در سیره عملی آیت الله قاضی» که با همکاری حجت الاسلام غلامرضا حسام به نگارش این اثر پرداخته است، امروز در کنگره نکوداشت آیت الله سیدعلی‌آقا قاضی در تبریز اظهار داشت: عرفای بزرگ همواره بر تعالیم دینی آدمی را به تهذیب در کنار تحصیل ترغیب کرده اند.

 

وی خاطرنشان کرد: سیر و سلوک آیت الله قاضی به‌گونه‌ای بود که تمام لحظات زندگی خود را قرب الی الله قرار داده بود و در این مسیر هیچگاه از دعا و مناجات برای تعالی در مدارج عالی عرفانی و کسب حلوه‌های جلال و جبروت حضرت حق غافل نشد.

 

این محقق حوزوی با بیان این‌که مرحوم آیت الله قاضی عالمی عامل، فقیهی عابد و عارفی وارسته بود، تصریح کرد: آن عارف بالله پیش از آن‌که توصیه‌ای اخلاقی و یا عرفانی داشته باشند، خود عامل به آن بودند و همین امر موجب تأثیر انفاس قدسی آن فقیه متأله بوده است.

 

حجت الاسلام رحیمی‌نژاد افزود: مسیر زندگانی و سیره عملی آیت الله قاضی خود درسی برای رهپویان راه حق و حقیقت است، نگاهی به منش، گفتار و آداب آن بزرگوار نشان می دهد که ایشان اعمالی جز توصیه‌های قرآنی و اهل بیت(ع) برای تعالی و تقرب به درگاه حضرت حق نداشته است.

 

وی با اشاره به این‌که درویشی‌گری و ازلت‌گزینی در عرفان اسلامی جایی ندارد، خاطرنشان کرد: روش عرفانی مرحوم قاضی بر تزهد منفی و دنیا گریزی نیست. او جامعیتی می طلبد که آدمی هم در جمع زندگی کند و هم خلوت خوش خویش را داشته باشد. و هنر این است که انسان بتواند همه چیز را با هم جمع کند و دیندار باشد.

 

این محقق حوزوی با اشاره به اهمیت تهذیب و مراقبت از نفس برای نیل به کرامات عرفانی از دیدگاه آیت الله قاضی گفت: هدف از خلقت انسان رسیدن به قرب الهی است و این هدف جز با تزکیه و تهذیب نفس به دست نمی‏آید، خداوند متعال در فرازهای اول سوره شمس به تبیین ضرورت و اهمیت تزکیه و تهذیب نفس پرداخته و بعد از سوگندهای پی در پی و محکم می‏فرماید«قد افلح من زکیها و قد خاب من دسیها».

 

وی با اشاره به این‌که تهذیب نفس جایگاه والایی در زندگی الهی انسان دارد، افزود: سخن آیت الله قاضی این بود که اگر انسان بخواهد رستگار شود، باید خود را تزکیه کند و گرنه از سعادت و رستگاری محروم می‏شود، از سوی دیگر تزکیه بدون داشتن استاد و برنامه و دستورالعمل مشخص، امکان‏پذیر نیست./935/پ202/س

ارسال نظرات