۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۱۴۵۸۷۷

کنگره شعر عاشورایی در تبریز برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ کنگره شعر عاشورایی در آستانه فرا رسیدن ماه محرم به همت اداره‌ کل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی در تبریز برگزار شد.
کنگره شعر عاشورايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، کنگره یک روزه شعر عاشورایی امروز با حضور شعرا، مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در تالار اجتماعات مصلای امام خمینی(ره) تبریز برگزار شد.

 

حجت الاسلام میکائیل اسکندری، معاون فرهنگی و پژوهشی تبلیغات اسلامی استان به ارائه گزارشی از فعالیت دبیرخانه این کنگره پرداخت و اظهار داشت: پس از انتشار فراخوان اثر از ابتدای سال جاری تا بیستم مهر 306 اثر از سوی شعرای استانی رسید که امروز به دو زبان آذری و فارسی سروده های خود را ارائه می کنند.

 

وی با بیان این‌که هیأت داوران 7 شعر و سه مقاله را شایسته تقدیر شناخته است، خاطرنشان کرد: 24 محقق، 27 مقاله به دبیرخانه ارسال کرده بودند که هر یک از این آثار به تبیین و واکاوی آسیب‌های عزاداری و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در خصوص شیوه صحیح عزاداری پرداخته‌اند.

 

حجت الاسلام اسکندری آسیب شناسی اشعار عاشورایی، نقش شاعران اهل بیت در انتقال پیام کربلا درتاریخ، بررسی تاریخی و ریشه‌های شمایل نگاری در اسلام و به‌ویژه نهضت عاشورا، بررسی مستندات تاریخی و شرعی ابزار آلات مورد استفاده در برخی عزاداری ها، فرصت‌ها و تهدیدهای جلسات خانگی بانوان در خصوص سوگواری حضرت سیدالشهدا علیه اسلام، تحلیل فرصت ها و تهدیدهای واقعه عاشورا در فضاهای مجازی از جمله موضوعات مقالات دریافتی است.

 

همچنین حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه تبریز در سخنانی به تبیین جایگاه سوگواری و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پرداخت و اظهار داشت: اشعار تخیلی عقلانیت جامعه را دفن می کند و در نتیجه حقیقت دفن می شود، این در صورتی است که واقعه عاشورا با خیال فاصله دارد.

 

وی با تأکید بر این‌که خصوصیت شاعر عاشورایی، جوشیدن شعر به وسیله ارتباط معنوی و حاکمیت عقل بر تخیل است، خاطرنشان کرد: شعر با زبان، قلم و بیان خود حقیقت را متجلی می کند و حقیقت تصنعی امکان پذیر نیست، اگر نفس شاعر از عالم معنی و ملکوت بجوشد، الفاظ و اشعار وی جاویدان می ماند.

 

گفتنی است، در پایان این کنگره یک روزه از سه برگزیده بخش مقاله حسین حاجی علیلو،مجید حمید ثلث و عسگر آرمون تقدیر شد و از شعرای پیشکسوت حجت الاسلام عباسعلی رسولی، اکبر اکبرزاده زکی متخلص به مجاهد تبریز و عبدالله اصل تجلیل بعمل ‌آمد./935/پ202/ب

ارسال نظرات