۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۱۴۸۳۷۴

بداهه گویی آفت مداحی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام واضحی بداهه گویی را آفت کار مداحی دانست و گفت: بداهه گویی در اشعار از سوی مداح سبب تخریب و انزوای ذهن مخاطب می شود.
حجت الاسلام واضحي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام جعفر واضحی، سخنران و مداح برجسته قم، روز گذشته در کارگاه تخصصی روضه خوانی ویژه طلاب درس خارج حوزه علمیه امام خمینی(ره) اهواز، با بیان این که لحن و صدای زیبا به روضه خوان کمک می کند تا تصویری از واقعه را در تفکر مخاطب قرار دهد، بیان داشت: محتوای مداحی و روضه باید متناسب با روحیه مخاطب تنظیم شود؛ چرا که مخاطب مطالب سخنران را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد.

وی تصریح کرد: استفاده از سبک های مختلف در روضه خوانی موجب می شود، سخنران رشته کلام خود را مطابق با واقعه برای مخاطب تبیین کند.

حجت الاسلام واضحی به قالب های روضه خوانی اشاره کرد و اظهار داشت: یاد گرفتن سبک های شعر خوانی در روضه  سبب می شود تا سخنران قالبی جدید برای خود ابداع کند.

خطیب و مداح برجسته قم همچنین با اشاره به کسانی که می خواهند روضه خوان شوند خاطرنشان کرد: چگونگی خواندن شعر نخستین گامی است که باید در روضه خوانی برداشته شود.

حجت الاسلام واضحی به منابع آموزشی در موضوع اتصال در روضه خوانی اشاره کرد و ابراز داشت: کتاب های همچون «کامل الزیارات» و «البکاء علی الحسین» از مهم ترین منابع اتصال در روضه خوانی به شمار می روند.

وی با بیان این که در برخی از اشعار مداحی ها افراط دیده می شود، تأکید کرد: بداهه گویی از سوی مداح سبب تخریب و انزوای ذهن مخاطب می شود.

خطیب و مداح برجسته قم افزود: حلقه اتصال، سلام به اهل بیت(ع)، بیان روایت، حدیث و تبیین آن، خواندن شعر و نوحه از سرفصل های ابتدایی روضه خوانی هستند.

حجت الاسلام واضحی خاظرنشان کرد: در روضه خوانی هیچ گاه از اعمالی که وجود خارجی ندارند سخن به میان آورده نشود و به جای آن به تبیین مسایل مربوط به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) پرداخته شود./9458/پ203/ب

ارسال نظرات