۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۱۵۰۴۸۰
حجت الاسلام پناهیان مطرح کرد:

رابطه شرکت در هیئات با تربیت و خانواده اسلامی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پناهیان اظهار داشت:‌ اولین مشخصه یک محب اهل بیت این است که با شرکت در مجالس عزداری امام حسین(ع) رفتارش با خانواده‌اش بهبود پیدا کند و بهتر شود.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان صبح امروز در همایش سه‌ساله‌های حسینی که در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار شد پس از گفت‌وگوی شیرین و کودکانه خود با ده هزار کودک حاضر در این همایش در 15 دقیقه آغازین سخنرانی خود و ذکر چند حدیث از ائمه معصومین(ع) درباره شان و منزلت دختر و فرزند در اسلام، ‌بخش دوم سخنرانی خود را با مادران آغاز کرد.

‌جامعه ما از لحاظ محبت خانوادگی از خیلی جوامع جلوتر است

حجت الاسلام پناهیان عنوان داشت:جامعه ما از لحاظ محبت خانوادگی از خیلی جوامع جلوتر است و همین که صاحب فرزند شدن یک امتیاز است و دختردار شدن نعمت دانسته شده است،‌امتیازی برای جامعه ما نسبت به سایر جوامع است.

وی با بیان این‌که در جوامع غربی به دلیل داشتن فرهنگ خودخواهانه افراد حاضر به بچه‌دار شدن نمی‌شوند اظهار داشت:‌ با این حال این دلیل نمی‌شود که ما ضعف‌های خود را نبینیم و در رفع آن تلاش نکنیم.

وی در توصیه به مادران گفت:‌ وقتی از مجالس حضرت  علی اصغر به خانه برمی‌گردید با کودکانتان مهربان‌تر شوید و وقتی روضه وداع با امام حسین(ع) می‌شنوید کودکان‌تان را با محبت بیشتری در آغوش بگیرید.

تاثیر هیئت بر خانواده اولین مشخصه یک محب اهل بیت است

حجت الاسلام پناهیان در ادامه عنوان داشت:‌ اولین مشخصه یک محب اهل بیت این است که با شرکت در مجالس عزداری امام حسین(ع) رفتارش با خانواده‌اش بهبود پیدا کند و بهتر شود.

وی افزود: ‌وقتی خانم‌ها ببینند از وقتی آقای خانه اهل هیئت شده،‌ اخلاقش بهتر شده است و وقتی آقا ببیند که از وقتی خانم اهل روضه شده است اخلاق بهتری دارد، ‌رابطه مهربانانه‌تری بین این دو شکل می‌گیرد و در مورد سایر اعضای خانواده نیز همین‌طور است.

این محقق حوزوی با بیان این‌که در این تردیدی نیست که باید درجه مهربانی را در خانواده‌ها بالاتر ببریم اظهار داشت:‌ تردیدی نیست که از ما هیئتی‌ها انتظار می‌رود که اخلاق و محبت خانوادگی‌مان بیشتر از خانواده‌های غیرهیئتی باشد و اگر فاصله بین ما و غیرهیئتی‌ها زیاد نباشد، ‌هیئت رفتن ما فایده‌ای نداشته و هیئتی‌ها قدر هیئتی بودن خودشان را ندانسته و اثر هیئت را در تربیت خانواده‌شان وارد نکرده‌اند.

حجت الاسلام پناهیان با بیان این‌که برخی روضه‌ها مانند روضه حضرت رباب کمتر در مجالس روایت می‌شود گفت: ‌در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که مصیبت مرگ یک مرد بیش از همه برای همسر او سخت است و ما باید روضه خوانی حضرت رباب را بیشتر ترویج کنیم.

وی افزود: اگر بخواهیم به صورت طبیعی هم نگاه کنیم، حضرت رباب بیشترین رنج و سختی را از شهادت امام حسین(ع) متحمل شدند و در روایت نیز آمده است که ایشان یک سال در فراق حضرت گریستند و بعد در واقع به شهادت رسیدند.

این واعظ برجسته ادامه داد: ‌وقتی روضه حضرت رباب را در مجالس بگوییم و آن روایت از امام صادق(ع) را نیز بیان کنیم، ‌محبت بین زنان و شوهران خیلی بیشتر خواهد شد. 

حجت الاسلام پناهیان یکی از نتایج مهمی که باید به عنوان اثر تربیتی از روضه‌ها گرفته شود را  محبت در خانواده دانست و ابراز داشت:‌اساسا دین ما پروژه‌ای است که یک خانواده آن را برپا کرده است و اهل بیت به صورت خانوادگی دین را به پا کرده‌اند.

مادران باید شب ها قصه حدیث کسا را برای کودکانشان تعریف کنند

حجت الاسلام پناهیان با بیان این‌که داستان حدیث کسا باید در خانه‌های ما نهادینه و زیاد ذکر شود گفت: ‌مادران باید شب‌ها،‌قصه‌های حدیث کسا را با با زبان خودشان و زبانی که اهل قلم باید زیبایی‌اش را به کام کودکان شیرین کنند، ‌برای کودکانشان تعریف کنند.

وی ادامه داد:‌ اگر ما قصه حدیث کسا را به بچه‌ها که دوست دارند قصه‌های تکراری بشنوند،‌ تعریف کنیم قطعاً تاثیر بسزایی در تربیت کودکان خواهد داشت.

این واعظ برجسته طی پیشنهادی عنوان داشت:‌ اگر هیئت رزمندگان اسلام، ‌ترجمه‌ای لطیف و بسیار زیبا از حدیث کسا کند و به خانواده‌ها و مادران ارائه دهد،‌ حتما ‌تاثیر بسیار پربرکتی خواهد داشت.

حجت الاسلام پناهیان در فرازی دیگر از سخنرانی‌اش عنوان داشت:‌ در آیه مباهله هم آمده است که پیامبر(ص) از ابتدا با اهل بیتش به میدان آمده است و بزرگان مسیحی گفتند اگر این مرد با خانواده‌اش آمد مطمئن باشید که حق می‌گوید و نروید و حضرت با اهل بیتش به میدان رفت و آن‌ها هم به میدان نیامدند.

وی ادامه داد: ‌در کربلا نیز ‌آخرین باقی مانده‌‌های اهل بیت پیامبر در مصاف با دشمن به میدان آمدند و مظلومانه به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام پناهیان در پایان اظهار داشت:‌ این که امام حسین(ع) کودکان و دخترکان مظلوم خویش را به همراه خود به کربلا  آورد،‌ سری از اسرار الهی بود و آیا راه دیگری برای اثبات مظلومیت و حقانیت غیر از این وجود داشت؟/959/پ202/ص

ارسال نظرات