۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۱۵۰۸۱۳
مدیر حوزه های علمیه خبر داد؛

آمادگی حوزه برای ایفای نقش در دیپلماسی وحدت

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور از آمادگی حوزه برای ایفای نقش در عرصه دیپلماسی وحدت و تقریب مذاهب اسلامی خبر داد و گفت: مناظره و گفت و گوهای علمی می‌تواند تقریب بین مذاهب اسلامی را ایجاد کند.
مراسم توديع و معارفه رياست پژوهشگاه مطالعات تقريبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه علمیه سراسر کشور، روز یکشنبه در آیین تودیع و معارفه رییس پژوهشگاه تقریب مذاهب اسلامی که در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با اشاره به پیشینه فرهنگی مقوله تقریب، گفت: نگاه اهل بیت(ع) به یک جامعه دینی این بوده است که فضای زندگی مسلمان فضایی آرام و بی تنش باشد و جبهه ای متحد علیه دشمنان ایجاد شود. 

 

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به حدیثی که در جلد دو کافی آمده است، ابراز داشت: معاویه بن وهب از امام صادق (ع) می پرسد ما با غیر شیعیان چگونه رفتار کنیم که امام در پاسخ به او می گوید، همان گونه که امامان شما با آنان بر خورد می کنند شما هم آن گونه برخورد کنید، بعد از آن امام صادق(ع) سوگند یاد می کنند و می فرماید، امامان شما از مریضان آنها عیادت می کنند، بر جنازه های آنها حاضر می شوند، در میان آنها به حق گواهی می دهند و امانات آنها را به آنها بر می گردانند. 

آیت الله بوشهری در ادامه با تاکید بر الگو بودن برخورد اهل بیت(ع) با اهل سنت، اظهار داشت: با این که قدرت در زمان امام علی(ع) در دست ایشان بود، اما ایشان در مقابل نماز جماعت تراویح اهل سنت موضع گیری نکردند.

وی در ادامه گفت: نگاه اهل بیت(ع) در رابطه با جامعه دینی و اسلامی با وجود همه اختلافاتی که در صدر اسلام وجود داشت بر این بوده که فضای جامعه اسلامی و دینی فضایی توام با آرامش، زندگی مسالمت آمیز و تشکیل جبهه متحد در برابر دشمنان باشد.  
نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که فضای جامعه اسلامی برای ائمه(ع) اهمیت زیادی داشت، ابراز داشت: اهل بیت(ع) از هر اقدامی برای ایجاد وحدت در جامعه فروگذار نمی‌کردند و مهم ترین دغدغه بسیاری از علما هم چون مرحوم آیت‌لله العظمی بروجردی نیز تقریب بین مذاهب اسلامی بود.
وی تاکید کرد: رفتار و حرکات شیعه باید حساب شده باشد تا اهل سنت در برابر هجمه‌های دشمنان برای ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی بصیرت داشته باشند و دشمنان اسلام را ناکام بگذارند.
این نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: فلسطینی‌ها مصداق کامل مجاهد مومن فی سبیل الله را شیعیان می‌دانند و رفتار سید حسن نصرالله گویای این واقعیت است. 
وی با اشاره به فعالیت‌های پیش روی پژوهشی برای تقریب مذاهب اسلامی، اظهار کرد: نگاه حوزویان باید به نگاه‌های گذشتگان حوزه در بحث تقریب معطوف باشد، این در حالی است که تا فتاوای اهل سنت در مباحث فقهی را نشناسیم نمی‌توانیم به صورت روشن مبنای فقهی شیعه در یک مساله را در مقایسه با اهل سنت بررسی کنیم.  
آیت‌الله حسینی بوشهری گفت: نخستین گامی که باید در زمینه مطالعات تقریبی برداشته شود این است که طلاب و فضلا شیعه را خوب بشناسند و در گام دوم هم ما و هم اهل سنت باید با منابع یکدیگر آشنا شویم.  
وی ادامه داد: در طول فعالیت حجت‌الاسلام مبلغی بیست و پنج جلد مجموع روایات شیعه و اهل سنت که اتفاق در لفظ و مضمون دارند جمع‌آوری شده و ممکن است این مجموعه تا پنجاه جلد افزایش یابد.
آیت الله بوشهری با بیان توصیه هایی به مسؤولان پژوهشگاه مطالعات تقریبی، بیان داشت: باید به بحث رجال روایات شیعه و سنی نیز در پژوهشگاه مطالعات تقریب مذاهب اسلامی پرداخته شود.
وی با اشاره به تاثیرات شگفت مناظره های علمی در تبیین مساله، گفت: مناظره و گفت و گوهای علمی می‌تواند تقریب بین مذاهب اسلامی را ایجاد کند و این مناظره‌ها بر کنفرانس‌های وحدت اسلامی نیز ترجیح دارد و می‌تواند جلوی بسیاری از ابهامات را بگیرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: مقام معظم رهبری نسبت به دیپلماسی وحدت تاکید دارند و اگر تنها کار کتابخانه‌ای انجام دهیم و در عرصه عمل حضور پیدا نکنیم دشمن عرصه را از دست ما خواهد ربود.  
وی ادامه داد: این امر تاثیر بسیار زیادی در جهان اسلام دارد و حوزه این آمادگی را دارد که در این مباحث شرکت کند.
آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به فضای تکفیری بوجود آمده و عدم رعایت شؤون بزرگان جامعه اسلامی پیشنهاد داد: همایشی با هدف معرفی ویژگی‌های مسلمان در جامعه اسلامی برگزار شود./929/پ202/ج

ارسال نظرات