۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۲
کد خبر: ۱۵۲۶۵۴
جمال شورجه:

حوزه در عرصه فقه سینما وارد شود/ سریال آیت‌الله جهانگیرخان قشقایی تولید می‌شود

خبرگزاری رسا ـ شورجه با تاکید بر این که حوزه های علمیه باید به طور جدی وارد عرصه سینما، تصویر و فیلم سازی شوند، گفت: حوزه های علمیه باید وارد عرصه‌ فیلم سازی شوند و نه تنها در عرصه کارگردانی و تهیه‌کنندگی، بلکه در عرصه های نویسندگی و برنامه نویسی به طور جدی ورود پیدا کنند و مفاهیم زلال اسلام را از این طریق به جهانیان ارائه دهند.
جمال شورجه

جمال شورجه، گارگردان سینما در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا  با اشاره به این که هیچ چیز نمی‌تواند جای منبر را بگیرد، گفت: الان می توان با ابزار سینما و تصویر، مفاهیم عالی اسلام و قرآن را به گوش تمام دنیا رساند.

وی با تاکید بر این که حوزه های علمیه باید به طور جدی وارد عرصه سینما، تصویر و فیلم سازی شوند، اظهار داشت: حوزه های علمیه باید از ابزار تصویر و سینما استفاده کنند و دپارتمانهای بصری راه اندازی کنند.

این کارگردان متعهد سینما با تاکید بر فعالیت طلاب دارای ذوق هنری در حوزه سینما و تصویر سازی، خاطر نشان ساخت: باید از وسیله های پرمخاطب تصویری برای رساندن مفاهیم دینی به گوش جهانیان و رفع شبهه های دینی از ذهن ها استفاده کرد.

وی با اشاره به این که با یک برنامه تلویزیونی می‌توان مفاهیم دینی را به میلیون ها نفر رساند، ابراز داشت: اطلاع کامل فیلم سازان از مفاهیم دینی در حوزه علمیه میسر است و هر چه فیلم‌ساز ما با بصیرت تر نسبت به تاریخ دین و مفاهیم دینی باشد مفاهیم صحیح تر دینی را به تصویر خواهد کشید.

وی ادامه داد: به طور قطع و یقین اگر حوزویان و بزرگان دین به عرصه تصویر وارد شوند، شفاف‌تر و زلال تر مفاهیم دینی را به مخاطبان ارائه خواهند داد.

این کارگردان سینما و تلویزیون تاکید کرد: حوزه های علمیه باید وارد این عرصه شوند و نه تنها در عرصه کارگردانی و تهیه‌کنندگی، بلکه در عرصه های نویسندگی و برنامه نویسی به طور جدی وارد شوند و مفاهیم زلال اسلام را به جهانیان ارائه دهند.

وی با اشاره به این که دغدغه‌ دانشگاه های هنری ما تنها فیلم سازی و هنر است، ابراز داشت: حوزه های علمیه هستند که باید نقش هدایت‌گری داشته باشند و هنرمندان ما را به سمت تولیدات دینی سوق دهند.

شورجه با اشاره به این که ارتباط تنگاتنگی بین کارگردان ها و فیلم سازان با حوزه های علمیه وجود ندارد، اظهار داشت: باید این ظرفیت ارتباط فیلم سازان با حوزویان را فراهم کرد تا حوزویان راه فیلم سازی اسلامی را تدوین و به فیلم سازان ارائه دهند.

وی با اشاره به این که در حوزه سینما کمبود فقه سینما و تصویر مشهود است، ابراز داشت: در فقه سینما باید تدوین شود که یک کارگردان بداند چگونه و تاچه اندازه می تواند به چهره آرایش کرده زلیخا، رابطه یک زن و شوهر، جزئیات مسائل خصوصی زندگی ها، مسائل تربیتی و سلوک پدر و مادر ها بپردازد.

این کارگردان سینما با اشاره به ضرورت اخلاق در سینما، ابراز داشت: اخلاق و میزان متخلق بودن اهالی سینما از مباحثی فراموش شده است که در فقه سینما باید به آن پرداخته شود.

وی با اشاره به روایتی که نگاه متعادل به دنیا را تبیین می کند، ادامه داد: در فقه سینما باید تدوین شود یک فیلم ساز تا چه اندازه و چگونه می تواند به موضوع مواهب دنیایی بپردازد.

وی با اشاره به این که در دنیای سینما شهرت وجود دارد، اظهار داشت: اگر اهالی سینمای ما متخلق به اخلاق حسنه باشند از شهرت خود برای تقویت باورهای دینی‌اسلامی در بین مردم استفاده می کنند و اگر این گونه نباشد از شهرت خود در زمینه نفسانیات خود استفاده خواهند کرد.

شورجه با اشاره به این که باید برای تربیت دینی فیلم سازان سرمایه گذاری کرد، خاطر نشان ساخت: لازم است در کنار سرمایه گذاری برای آموزش ابزارهای فیلم سازی در دانشگاه ها، برای تربیت دینی اخلاقی دانشجویان عرصه هنر کاری صورت بگیرد.

وی با اشاره به این که هالیوود در حال ساخت فیلم زندگی پیامبر اسلام(ص) است، گفت: این ما هستیم که باید با نگاه زلال و صحیح خود زندگی حضرت محمد(ص) را به تصویر بکشیم و به دنیا عرضه کنیم.

شورجه در بخش پایانی سخنان خود ابراز داشت: فیلم زندگی آقا شیخ احمد قمی را در برنامه خود داشتیم که به علت مشکلات مالی موجود فعلا این پروژه را متوقف کرده ایم.

وی افزود: فیلم زندگی نامه آیت الله جهانگیر خان قشقایی را در برنامه کاری خود داریم که ان شاء الله در آینده شاهد این سریال ارزشمند از رسانه ملی خواهیم بود. /929/ت302/ع

ارسال نظرات