۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۶۸۰

سلسله همایش‌های پیشوایان هدایت در مشهد آغاز به کار کرد

خبرگزاری رسا ـ سلسله همایش‌های پیشوایان هدایت با حضور اساتید تاریخ اسلام، طلاب، پژوهشگران و محققین، به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در مشهد آغاز شد.
پيشوايان هدايت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نخستین همایش از سلسله همایش‌های پیشوایان هدایت با موضوع بررسی نقش حضرت رضا(ع) در تاریخ جهان اسلام، عصر روز گذشته با حضور دکتر حشمت‌الله قنبری همدانی، استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام و جمعی از طلاب، پژوهشگران و محققین در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

 

دکتر قنبری در ابتدا گفت: تمام زندگانی حضرت رضا(ع) در عصر خلافت خاندان عباسی سپری شد، ولی بازخوانی نقش آن حضرت باید از ابتدای تاریخ اسلام صورت پذیرد؛ نام مبارک امام هشتم و پیشوای دهم مسلمانان، علی و معروف‌ترین لقب ایشان رضا است، به این معنی که خداوند از وجود ایشان راضی است، همچنین دوران زندگی آن حضرت در مدینه آغاز می‌شود، نام پدر ایشان، موسی‌بن‌جعفر(ع) و نام مادر ایشان، نجمه خاتون است.

 

وی، ضمن تحلیل دوران امامت حضرت رضا(ع)، گفت: در واقع امام هشتم را می‌توان موسی خاندان پیامبر(ص) دانست که در عصر یکی از بدترین فرعون‌های آل عباس زندگی می‌کردند، ایشان در طول زندگی با ایمان به خدا، عبادت‌های مالامال و مؤثر، فرمایش‌های هدایت بخش، درک صحیح از انحراف‌ها و وقایع و مناظره‌های اثربخش توانستند نقش ممتازی در وقایع تاریخ اسلام ایفا نمایند.

 

وی افزود: خلفای بنی عباس بی‌تردید دشمنان درجه اول ائمه اطهار بودند که آزار و اذیت‌ها، شکنجه‌ها و تعدی آنها در برخی موارد از اعمال بنی امیه بیشتر و متوحش‌تر بوده است؛ تفکیک فرزندان بنی عباس و بنی امیه عاملی است برای پوشاندن دست‌های پشت پرده که نمی‌گذارد جنایت‌های بنی عباس نمایان شود.

 

این استاد تاریخ اسلام با مساوی دانستن دشمنی‌های بنی عباس و بنی امیه در جهت تضعیف موقعیت ائمه اطهار، گفت: همان طور که بین امام علی(ع) و امام حسن(ع) و امام رضا(ع) هیچ اختلافی نیست و همه آنها در جهت روشنگری و هدایت بشر در پرتو قرآن کریم حرکت نموده‌اند، میان خاندان بنی امیه و بنی عباس نیز هیچ اختلافی نیست و آنها در جهت ظلم و از بین بردن اسلام ناب حرکت کرده‌اند که این طرف نور واحد و آن طرف ظلمت واحد است.

 

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسأله‌ای که در طول تاریخ ذهن حکومت‌های جائر را مشغول کرده و بزرگ‌ترین بحران برای طاغوتیان بوده است، مسأله مشروعیت داشتن و مشروعیت بخشیدن است که بنی امیه، بنی عباس و همه حاکمین ظالم و جائر در طول تاریخ همواره به دنبال مشروعیت بخشیدن بوده‌اند.

 

وی، ضمن بیان کارهای ائمه اطهار(ع) در جهت رد مشروعیت حکومت خلفای بنی عباس و بنی امیه، گفت: اقدامات ائمه معصومین از زمان حضرت علی(ع) تا زمان حضرت رضا(ع)، همگی دلالت بر این دارد که ایشان تمام تلاش خود را بر این داشته‌اند که از انحراف دین رسول اکرم(ص) جلوگیری نمایند و در این راه تا پای جان ایستاده‌اند.

 

دکتر قنبری در پایان گفت: ائمه معصومین، در طول تاریخ تنها کانون مقابله با فتنه‌های بزرگ بوده‌اند، به گونه‌ای که اگر آنها نبودند، امروز هیچ نشانی از اسلام وجود نداشت./932/پ202/ب

ارسال نظرات