۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۱۵۳۴۵۴
کارشناس رادیو معارف:

سبک زندگی اسلامی برای همه سنین الگوی مناسب دارد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس تربیتی گفت: غرب در رسانه‌هایش شخصیت‌های خارج از چارچوب‌های انسانی را نشان دهد، دلیلش این است که آن‌ها در ارائه الگوهای مناسب خلأ دارند، ازاین‌رو با تخیلاتشان الگو می‌سازند.
حجت الاسلام عليرضا تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علی‌رضا تراشیون کارشناس رادیو معارف در برنامه پرسمان کودک و نوجوان، به ارائه بحث شیوه‌های افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان پرداخت و گفت: اعتماد به نفس مادر همه موفقیت‌ها است و یکی از نیازهای دوران نوجوانی، دست یافتن به موفقیت است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم نوجوانانمان در عرصه های مختلف موفقیت‌هایی را کسب کنند باید سطح اعتماد به نفس آن‌ها را افزایش دهیم و خود این افزایش اعتماد به نفس زمینه ای را فراهم می‌کند که عزم و اراده در نوجوان قوی شود و در برابر مشکلات کمر خم نکند.

حجت‌الاسلام تراشیون اظهار داشت: حضرت امیرالمؤمنین فرمودند«اگر کوه‌ها به لرزه آمد تو استوار باش، این استواری نیازمند آن است که انسان ویژگی‌هایی داشته باشد، یکی از این ویژگی‌ها می‌تواند اعتماد به نفس باشد».

وی افزود: یکی از بزرگان می‌گوید« به من نقطه اتکایی بدهید کره زمین را جابجا می‌کنم. یعنی انسانی که اعتماد به نفس دارد می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد».

راهکارهایی برای دستیابی نوجوان به موفقیت

این کارشناس رادیویی ابراز داشت: باید به نوجوان کمک کنیم تا با افزایش اعتماد به نفس، موفقیت‌هایی را به دست بیاورد.

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که باید توجه کنیم این است که امکانات افراطی به فرزندانمان ندهیم، فکر نکنیم اگر بچه‌ها امکانات زیادی داشتند اعتماد به نفسشان بالا می‌رود، امکاناتی که در اختیار نوجوان قرار می‌دهیم باید منطقی و متناسب با سن او باشد.

وی افزود: دوم اینکه به فرزندانمان به ویژه نوجوانان برچسب نزنیم، یعنی القاب نامناسب مثل تنبل، بی عرضه و غیره را برای آن‌ها استفاده نکنیم.

این کارشناس حوزوی ادامه داد: سعی کنیم فرزندانمان را در کنار کسانی قرار دهیم که اعتماد به نفس خوبی دارند نوجوانان دوست دارند که در گروه‌های همسالان خود قرار بگیرند و ویژگی‌های دوستان همسال خود را دریافت ‌کنند. اگر همسالان او در مسیر انحراف باشد سریع منعکس می‌شود و اگر همسالان او خیلی بالاتر از خود نوجوان باشد خوب نیست و او فکر می‌کند که نمی‌تواند مانند آن‌ها باشد و اعتماد به نفسش را از دست می‌دهد.

وی افزود: نکته مهم دیگر این است که فرزندان را به سمت خرافات نبریم، ما گاهی اوقات نوجوان را از یک چیزهایی می‌ترسانیم که واقعیت ندارد، مثلاً به خصوص در اوایل نوجوانی که ده یا دوازده سالشان است ما آن‌ها را در معرض بعضی فیلم‌ها و کارتون‌هایی قرار می‌دهیم که غول و دیو و پری دارد. نوجوان فکر می‌کند که اگر کسی بخواهد به جایی برسد باید حتماً مثل این غول و دیو باشد. ما همان الگوهای انسانی را به او معرفی کنیم که در آموزه های اسلامی خود از این الگوها زیاد داریم.

وی ابراز داشت: غرب در رسانه‌هایش شخصیت‌های خارج از چارچوب‌های انسانی را نشان دهد، دلیلش این است که آن‌ها در ارائه الگوهای مناسب خلأ دارند، از این‌رو با تخیلاتشان الگو می‌سازند.

سبک زندگی اسلامی برای همه سنین الگوی مناسب دارد

حجت الاسلام تراشیون گفت: ما برای همه سنین الگو داریم، اگر شخص نوجوان است قاسم ابن حسن را داریم، بزرگ‌تر می‌شود حضرت ابوالفضل(ع) را داریم، ما در هر سنی الگوهایی داریم که به واقعیت نزدیک است و نیازی به خرافات نداریم. /919/پ202/ن

ارسال نظرات