۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۱۵۶۲۵۳
با برگزاری همایش سبک زندگی غربی؛

تلاش برای عدم تحقق رهنمود‌های رهبر انقلاب

خبرگزاری رسا ـ با وجود این‌که رهبر عزیزمان هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامى را ایجاد یک تمدن نوین اسلامى بیان کردند، اما برخی با برگزاری همایش‌هایی در قالب ترویج سبک زندگی و مدیریت غربی، برای عدم تحقق رهنمود‌های مقام معظم رهبری تلاش می‌کنند.
دمارتيني2
چند ماه پیش در استان خراسان شاهد سخنان مقام معظم رهبری پیرامون سبک زندگی اسلامی و اهمیت آن بودیم که در آن سخنرانی ایشان از عدم فعالیت مناسب در این حوزه، گله‌مند بودند. این مطالب با عنوان سبک زندگی سر تیتر اخبار شد؛ به شکلی که مراکز فرهنگی، پژوهشی، به دنبال فرمایشات و دغدغه‌های رهبری، سبک زندگی اسلامی را یکی از اولویت‌های کاری خود قرار دادند، تا کمبودهای گذشته در این راستا را جبران کنند. از برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی تا چاپ مقالات، نوشتن کتاب، تولید نرم افزار و...
اما در این میان شاهد پاسخ‌های صددرصد متفاوت هم بودیم. برنامه‌ها و مؤسساتی که با پول بیت‌المال و حمایت برخی از نهادهای دولتی مستقیم به واردات سبک زندگی غربی ادامه می‌دهند و...
برای روشن شدن موضوع و یادآوری فرمایشات رهبری، لازم است بخشی از آن فرمایشات در مورد سبک زندگی اسلامی را، با هم مرور کنیم:
هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامى، ایجاد یک تمدن نوین اسلامى است؛ این محاسبه‌ درستى است، این تمدن نوین دو بخش دارد: یک بخش، بخش ابزارى است. یک بخش دیگر، بخش متنى و اصلى و اساسى است. به هر دو بخش باید رسید.
آن بخش ابزارى چیست؟ بخش ابزارى عبارت است از همین ارزش‌هایى که ما امروز به عنوان پیشرفت کشور مطرح می‌کنیم: علم، اختراع، صنعت، سیاست، اقتصاد، اقتدار سیاسى و نظامى، اعتبار بین‌المللى، تبلیغ و ابزارهاى تبلیغ؛ این‌ها همه بخش ابزارى تمدن است؛ وسیله است.
اما بخش حقیقى، آن چیزهائى است که متن زندگى ما را تشکیل می‌دهند؛ همان سبک زندگى است که عرض کردیم. این بخش حقیقى و اصلى تمدن است؛ مثل مساله‌ خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوى مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزى، تفریحات، مساله‌ خط، مساله‌ زبان، مسئله‌ کسب و کار، رفتار ما در محل کار، در دانشگاه، مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسى، در ورزش، حتی رسانه‌اى که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، همسر، فرزند، رئیس، مرئوس، رفتار ما با مأمور دولت، نظافت و طهارت، رفتار ما با دشمن و بیگانه؛ این‌ها بخش‌هاى اصلى تمدن است، که متن زندگى انسان را تشکیل می‌دهند.
اگر در این بخشى که متن زندگى است، پیشرفت نکنیم، همه‌ پیشرفت‌هایى که در بخش اول کردیم، نمی‌تواند ما را رستگار کند، نمی‌تواند به ما امنیت و آرامش روانى ببخشد؛ هم‌چنان که مى‌بینید در دنیاى غرب نتوانسته.
در آن‌جا افسردگى و ناامیدى، از درون به هم ریختن هست. عدم امنیت انسان‌ها در اجتماع و در خانواده مشهود است. بى‌هدفى و پوچى دیده می‌شود؛ با این‌که ثروت، بمب اتم، پیشرفت‌هاى گوناگون علمى و قدرت نظامى هست.
اصل قضیه این است که ما بتوانیم متن زندگى را، این بخش اصلى تمدن را اصلاح کنیم. البته بعد از انقلاب، در این بخش، پیشرفت ما چشم‌گیر نیست؛ در این زمینه، ما مثل بخش اول حرکت نکردیم، پیشرفت نکردیم. خب، باید آسیب‌شناسى کنیم؛ چرا ما در این بخش پیشرفت نکردیم!
... اگر آن تمدن به وجود آمد، آن وقت ملت ایران در اوج عزت است؛ ثروت هم دنبالش هست، رفاه هم دنبالش هست، امنیت هم دنبالش هست، عزت بین‌المللى هم دنبالش هست؛ همه چیز با او خواهد بود، همراه با معنویت.(23/7/91)
در این بخش از فرمایشات مقام معظم رهبری به وضوح روشن شده است که منظور و هدف از سبک زندگی اسلامی چیست.
اما متأسفانه پس از این سخنان روشن هنوز شاهد برگزاری سمینارهایی با موضوعات پیرامون سبک زندگی در کشور بوده‌ایم که به جای ترویج و بررسی تمدن و سبک اسلامی، به دنبال ترویج سبک زندگی غرب و آمریکایی در کشور هستند، آن هم بدون بررسی علمی توسط کارشناسان اسلامی!
در دهه مبارک فجر و در ایام سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، سمیناری برگزار شد که ارائه دهنده آن یک مبلغ سبک زندگی آمریکایی در جهان است. کسی که در کنار صدها نفر از هم فکرانش می‌کوشد تا ابرفرهنگ آمریکا را با شعار تغییر و تحول در جهان غالب کنند و سلطه فرهنگی آمریکا را بر ملت‌ها محقق سازند.
"جان دمارتینی" که توسط مؤسسه همایش فرازان به ایران دعوت شده است، در سمیناری با عنوان «تغییر و تحول» به ارائه سخنرانی پرداخت. اگر چه ممکن است در این سمینارها همه چیز گفته نشود، اما وقتی یک چهره فرهنگ آمریکایی به مردم معرفی شد، آنگاه آثار او مخاطبان بیشتری از سمینارهایش خواهد داشت.
دمارتینی در آثارش به وضوح فرهنگ ضد خانواده و ضد اخلاق را ترویج می‌کند. پذیرش آزادی روابط جنسی افراد متأهل، تأکید بر فرزند آوری کمتر و معرفی خانواده‌های کم تعداد و بی‌بندوبار به عنوان خانواده‌های فرهیخته و مرفه و ده‌ها مسأله دیگر، اگر اهانت به انقلاب مردم ایران و ارزش‌های معنوی و انسانی این ملت عزیز نیست، چه معنای دیگری می تواند داشته باشد؟!
بدتر از همه این است که دیکتاتوری فرهنگی که روح فرهنگ آمریکایی است، از سوی مؤسسه همایش فرازان که میزبان جان دمارتینی بود، اعمال شد. با وجود تسامح سازمان‌های گوناگون، این سمینار به طور عمومی برگزار شد. اما برگزار کنندگان حاضر نشدند که با محققان و منتقدان فرهنگ آمریکایی به گفت‌وگو و مناظره بپردازند.
آنها ترجیح می‌دهند که هیچ نظر مخالفی را نشنوند و مردم را به عنوان شنوندگان محضی تصور می‌کنند که حق نقد و نظر ندارند. از این رو دعوت به مناظره را با فریب‌کاری رد کردند. در حالی که در سبک زندگی اسلامی ارزش‌های اخلاقی نظیر صداقت، شرط اصلی تحقق تمدن اسلامی و شکل گیری سبک زندگی در جامعه مسلمین است.
فرهنگ آمریکایی این است که هر دستی به سوی‌شان دراز شود، به آن خیانت می‌کنند. مؤسسه همایش فرازان با اعلام این‌که همایش از سوی نهادهای نظارتی لغو شده است، از هر گونه پاسخ روشن به دعوت کنندگان به مناظره پاسخ نداد و روز پیش از همایش اعلام کرد که سخنرانی جان دمارتینی برگزار می‌شود!
این فرهنگ غلط آمریکایی در تبلغات این همایش نیز مشهود بود. آن‌گاه که در تبلیغات اعلام شده جان دمارتینی، هفتاد و دو کشتی تجاری دارد و شرکت در سمینار او شما را به چنین موفقیت‌های بزرگی می‌رساند.
البته هوشمندی مردم در عدم استقبال از این سیمنار فریبنده و ضد فرهنگی مشخص است، اما نخست اینکه مسئولان نظام باید هوشیارتر عمل کنند و برنامه‌هایی از این قبیل را به سوی جامعه علمی کشور و محیط‌های دانشگاهی و حوزوی سوق دهند؛ تا در قالب مباحثات آزاد و چند طرفه ایده‌ها به نقد و بررسی گذاشته شود.
دیگر این‌که نهادها و سازمان‌هایی که از این‌گونه برنامه‌های ضد فرهنگی با هزینه بیت المال حمایت می‌کنند، بهتر است که هوشمندانه‌تر عمل کنند و امین اموال مردم باشند.
یکی از شعار‌های این انقلاب، استقلال و عدم وابستگی به غرب و شرق بوده و می‌باشد. اما چرا باید در این ایام فرخنده و با گذشت 34 سال از انقلاب و گذشت فقط چند ماه از بیانات مقام معظم رهبری پیرامون استفاده از اسلام برای تولید سبک زندگی، از یک مُبلّغ فرهنگ آمریکایی دعوت شود تا سبک زندگی به مردم آموزش دهد؟!
آیا نمی‌توان هزینه هنگفتی که برای این‌گونه همایش‌ها و ترویج فرهنگ و سبک غربی پرداخت شده است را، صرف پژوهش در مورد سبک زندگی اسلامی کرده و آن‌چه را در این زمینه تولید شده است، در همایش‌ها و سمینارها برای مردم بازگو کنیم؟
آیا... !؟
کارشناس و پژوهش‌گر معنویت‌های کاذب،
حجت الاسلام عشقی
 
/925/703/ر
ارسال نظرات