۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۱۵۶۳۴۲

گزارشی از تدوین کتاب «انقلاب اسلامی در شهرری»

خبرگزاری رسا ـ تدوینگر کتاب «انقلاب اسلامی در شهرری» در آیین رونمایی از این کتاب در تبیین مراحل تدوین آن اظهار داشت: پژوهش برای تالیف این کتاب از زمستان سال 86 اغاز و پس از 3 سال در زمستان 89 اتمام یافت.
رونمايي از كتاب انقلاب اسلامي در شهرري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین کاووشی، تدوینگر کتاب «انقلاب اسلامی در شهرری» در آیین رونمایی از این کتاب در تالار شیخ طوسی دانشکده علوم حدیث در تبیین مراحل تدوین این کتاب اظهار داشت: پژوهش برای تالیف این کتاب از زمستان سال 86 آغاز و پس از سه سال در زمستان 89 اتمام یافت که پس از کارشناسی امروز رونمایی می‌شود.

وی در ادامه افزود: پژوهش در تدوین این کتاب به صورت کتابخانه‌ای، اسنادی و تاریخ شفاهی صورت پذیرفته است که تاریخ معاصر با تاکید بر اسناد و تاریخ شفاهی صورت گرفته است زیرا در این زمینه در کتب پژوهشی بسیار کم پرداخته شده است.

کاووشی با بیان این‌که اسناد ساواک و شهربانی و اسناد ملی و اسناد مجلس شورای اسلامی، موسسه مطالعه تاریخ ایران و ریاست جمهوری از اسناد استفاده شده در تدوین این کتاب است اظهار داشت: در تدوین بخش تاریخ شفاهی، با 40 نفر از مبارزین انقلاب اسلامی مصاحبه شده است که در زمینه خاطرات با توجه به گذشت حدود نیم قرن تا سی سال از وقایعی چون 42 خرداد و سایر وقایع انقلاب و درگذشت تعدادی از راویان برای تکمیل بازسازی و تدوین وقایع به اسناد رجوع کرده‌ایم.

وی ادامه داد:یکی از مشکلات در تدوین این کتاب تفکیک وقایع از تحولات تهران بوده است که به دلیل قرابت جغرافیایی بسیاری از تحولات در هم گره خورده بود.

وی درادامه به وقایع مهم تاریخ این شهر پرداخته و عنوان داشت: در انقلاب مشروطه دو تحصن معروف به رهبری آیت الله طباطبایی و بهبهانی و تحصن دوم به رهبری آیت الله شیخ فضل الله نوری را در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) داریم و همچنین تحصن آیت الله شاه آبادی از دیگر وقایع مهم تاریخی در این جا است.

مسؤول بخش خاطرات مرکز اسناد انقلاب اسلامی برپایی اولین نماز جمعه در سال 23 توسط آیت الله خالصی زاده، تبعید آیت الله بافقی به ری، نقش 14 مبارز روحانی از جمله  آیت الله عبد الرحیم کنی، آیت الله اثنی عشری و حاج آقا زمانی در وقایع مربوط به لایحه کاپیتولاسیون در حمایت از امام خمینی (ره) در سال 42 و دستگیری سخنرانان روحانی شهر را از وقایع تاریخی مهم این شهر تا سال 42 دانست.

کاووشی با بیان این‌که پس از سال 43 مهاجرت‌های زیادی از سوی علما به شهرری صورت می‌گیرد که به آگاه سازی و بسترسازی برای وقوع انقلاب می‌انجامد، ابراز داشت: مساجد چهارده معصوم(ع)، امام حسن عسکری (ع)، سر تخت، ابراهیم خلیل و امیرالمومنین(ع) از جمله مساجدی بودند که به عنوان کانون‌های فعال انقلابی فعالیت داشتند.

وی پس از اشاره به کانونی که حجت الاسلام زمانی تشکیل داد و در آن شخصیت‌های برجسته‌ای چون مقام معظم رهبری، مرحوم فلسفی، آیت الله کنی و آیت الله هاشمی رفسنجانی در آن فعال بودند، به هیئات مذهبی فعال در این دوران اشاره کرد و اظهار داشت: گروه توحیدی بدر ریشه در همین کانون‌های مذهبی داشت که بعدها با شش گروه دیگر، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را تشکیل می‌دهند.

مسؤول بخش خاطرات مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقعه 18 دی و میزبانی حضرت امام خمینی (ره) در 12 بهمن را از دیگر وقایع تاریخی و مهم انقلاب در شهرری دانست./959/پ202/ص
ارسال نظرات