۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۱:۳۳
کد خبر: ۱۵۷۲۷۰
رییس پژوهشکده مهدویت:

تبیین شاخص‌های جامعه زمینه‌ساز رسالت حوزه و دانشگاه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پور سید آقایی گفت: امروزه دشمن از طریق ادبیات و هنر به ما هجوم آورده است و ما می خواهیم با فلسفه و کلام با آن مقابله کنیم و این جنگی نامتوازن است و درست نیست در حالی که قرآن به ما می آموزد چشم در برابر چشم، گوش در برابر گوش. باید تهاجم هنری و جنگ نرم را با زبان هنر که زبان نسل معاصر است، پاسخ داد.
حجت الاسلام پور سيد آقايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید مسعود پور سید آقایی، رییس مؤسسه آینده روشن(پژوهشکده مهدویت)، در همایش ملی «پژوهش در مهدویت» که اول اسفند با حضور پرشور دانشجویان و استادان در دانشگاه آزاد خمینی شهر برگزار شد، گفت: مهدویت رویکردهای گوناگونی دارد رویکردهای کلامی، تاریخی، تربیتی، سیاسی، آینده پژوهی و ... . برخی متأسفانه مهدویت را در رویکرد ملاقات گرایی خلاصه می کنند در حالی که این رویکرد، انحرافی است و بنده با آن به شدت مخالفم؛ البته اگر مبانی آن ذکر شود و به عنوان نمک بحث و تذکر و موعظه باشد در برخی از موارد قابل پذیرش است. برای مثال رویکردی که خداوند در موضوع معاد در سوره کهف دارد قابل تأمل است. آنجایی که معاد مورد غفلت واقع می شود با بیدارکردن اصحاف کهف اذهان را دغدغه مند کرده و با ایجاد شکل گیری سؤال، برانگیخته شدن انسان را امری ممکن و عادی نشان می دهد. 

 

وی در ادامه ابراز داشت: برخی از ملاقات های معتبر، متقن، متواتر و قابل اثبات می تواند برای جمعی که دیر باورند و یا دچار تردید و شک در آموزه کلیدی و فاخر مهدویت هستند را از خواب غفلت بیرون بیاورند مثل واقعه تنباکو، شیعیان بحرین(محمد بن عیسی بحرینی) در دوره استعمار پرتغالی ها، اسماعیل هرقلی و رؤیای صادقه مرحوم میرزای نائینی.  

 

رییس پژوهشکده مهدویت با اشاره به نقش هنر در آموزه مهدویت تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در خصوص تبلیغ و دفاع از معارف مهدویت فرمودند«اثبات مهدویت کار سختی نیست؛ ولی بیان کردن این آموزه با زبان هنر کار دشواری است.» امروزه دشمنان با استفاده از ابزار قدرتمند رسانه و از راه هنر و ادبیات، عقاید و اصول ما به خصوص معارف مهدویت را هدف گرفته اند، اما ما می‌خواهیم با فلسفه و کلام مقابله به مثل کنیم؛ که این جنگ نامتوازن است و باید تهاجم هنری را با زبان هنر پاسخ داد.

 

استاد حوزه و دانشگاه به رسالت مهم صدا و سیما در ترویج معارف مهدوی اشاره و خاطرنشان کرد: من این جنگ نامتوازن را به عنوان یک نقیصه بزرگ در عرصه هنری کشور می‌دانم، وزیر محترم ارشاد، رییس محترم صدا و سیما، مسؤولان شبکه‌ها، رییس محترم سازمان تبلیغات اسلامی، وزرا و حتی رییس جمهور محترم باید کارنامه خود را در مورد نشر و ترویج معارف مهدوی ارائه دهند.

 

وی افزود: مسؤولان فرهنگی و هنری نظام اسلامی باید پاسخ دهند که تا کنون چند اثر فاخر هنری درباره آموزه گرانسنگ مهدویت که رمز هویت ما است، تولید و عرضه کرده اند و بر روی چه تعداد مستند، نمایش‌نامه، فیلم سینمایی، رمان، تابلوهای هنری و ... با مضامین انتظار و مهدویت سرمایه گذاری کرده اند.

 

حجت الاسلام پور سید آقایی در ادامه سخنانش گفت: یکی دیگر از رویکردهای مهم به آموزه مهدویت رویکرد راهبردی است این رویکرد امروزه به شدت مورد نیاز جامعه است، گذار جامعه امروز ما، از وضع موجود به وضع مطلوب، یعنی رسیدن به جامعه منتظر ظهور امام زمان(عج)، ضروری است و برای نیل به این هدف و برنامه راهبری سه مقوله مهم را باید در نظر گرفت اول اینکه که کجا هستیم، به کجا می خواهیم برویم و سوم توجه به این نکته که، چگونه باید برویم.

 

وی جامعه مطلوب را جامعه منتظِر و نه منتظَر دانست و در ادامه به مؤلفه ها و شاخصه های یک جامعه منتظر در سه بعد معرفتی، عاطفی و رفتاری پرداخت و اظهار داشت: بعد بینش و معرفت شناختی(بینش)، بعد عاطفه و احساسات(گرایش) و در نهایت بعد رفتاری(کنش) مطرح است. چنانچه به شاخصه های این سه بعد دست پیدا کنیم و برای رسیدن از وضع موجود به جامعه مطلوب و شاخص های آن به طراحی راهبرد دست یابیم می توانیم ادعا کنیم که جامعه ما، جامعه زمینه ساز و انتظار محور است.

 

حجت الاسلام پورسید آقایی در بخش پایانی سخنانش گفت: امروزه رسالت مهم حوزه و دانشگاه استخراج شاخص های جامعه منتظر و طراحی راهبردها و راهکارهای دستیابی به آن است./۹۳۹/پ202/س

ارسال نظرات