۰۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۱۵۷۲۹۹
آیت‌الله ناصری:

محبت به اهل بیت گناهان را می سوزاند

خبرگزاری رسا ـ استاد درس اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه محبت به اهل بیت (ع) گناهان را می‌سوزاند، گفت: به رحمت خدا امیدوار باشید و در راه او گام بردارید، اما بدانید که خدای مهربان و کریم، سزوار مخالفت نیست.
آيت الله ناصري

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد ناصری در برنامه مکارم خوبان رادیو معارف در ادامه بحث خوف و رجا گفت: خوف از عظمت حضرت حق و مقام ربوبیت است و انسان به واسطه گناهانی که در این دنیا انجام می دهد از عذاب آخرت و دنیای باقی می ترسد، اما یک خوف هم وجود دارد مثل خوف انبیا و اولیا و اوصیا و رسل که برای بزرگان است، کسانی که آشنا به مقام ربوبیت هستند و شناخت دارند، آنها که دیگر عظمت حضرت حق در وجودشان جلوه‌گر است و از مقام و عظمت حضرت حق وحشت دارند.

  وی با بیان اینکه عده‌ای هم هستند که از عاقبت گناهان و اعمال و کردارشان می‌ترسند و می‌گویند بندگی خدا را نکردیم، ادامه داد: اینکه می‌گوییم بنده خدا هستیم راست نیست، بنده هیچ کاری را سر خود انجام نمی دهد همه کارها و سکناتش بر طبق فرمان مولایش است. خودی در کار نیست نفس در کار نیست دل بخواهی در کار نیست عبد دل ندارد دلش غرق دلبرش است هر چه او می خواهد این هم همان را می خواهد ما بین خدا و خودمان این طور نبودیم ما پی دلمان رفتیم این پی دل رفتن آثاری دارد.

 آیت الله ناصری اظهار داشت: خوف را گفتیم اما رجا هم هست رجا یعنی امیدواری خیری باید به من برسد مقدماتش هم ردیف شده است امیدوارم که به نتیجه برسم هدفی دارم که امیدوارم به آن هدفم برسم.

 این استاد درس اخلاق ابراز داشت: سرور یک مرتبه بالاتر از رجا است، مسرت و خوشحالی دارد، مقدمات کار هم انجام شده و رسیدن به هدف نزدیک است.

وی ادامه داد: مومن با دو بال پرواز می‌کند خوف و رجا، امام علی (ع) فرمودند «الدنیا مزرعه الآخرت؛ دنیا جای کشت و زرع است»، آیا به این معنی است که همه باید کشاورز بشوند؟ منظور امام این است که دلتان را زمین قرار بدهید این زمین را می‌خواهی گلکاری کنی اول شیارش می‌زنی و کثافتها و کلوخ‌ها و اضافات را بیرون می‌ریزی صافش می‌کنی از صفات رذیله، حسد، کینه، بخل، ریا، خودنمایی و هر کدام از اینها یک حجاب آهنی برای رسیدن به حق است،زمین مهیا شد، حالا در قلبمان بذر ایمان می کاریم، بعد محصولش می شود سلمان، مقداد، کمیل.

وی افزود: خدا خودش می‌گوید «قلب المومن حرم الله؛ قلب مومن جایگاه خداست» بذری که می کاریم ایمان، اخلاق، توحید و نبوت را که کاشتیم حالا نیاز به آبیاری دارد قطرات آب شور (اشک) را می ریزیم پای آن و نهالش بالا می آید و ترقی می کند مراقبت هم می خواهد کشت و زرع شما دشمن دارد و آن شیطان است باید مراقب مزرعه خود باشیدآن وقت رجا می آید و همه کارهایی که انجام دادیم امیدواریم که این کارها به ثمر بنشیند.

آیت الله ناصری گفت: اما کسی که هر کار دلش می خواهد می کند فحاشی، غیبت و تهمت، به رحمت خدا امیدوار است؛ بله خدا می‌بخشد اما با حساب و کتاب نه اینکه هر کاری خواست انجام دهد بعد به رحمت خدا امید ببندد. خدا مهربان است و خدای به این مهربانی و کریمی و رحمانی را سزاوار نیست که انسان مخالفتش را بکند و به جنگش برود.

 وی در پایان خاطر نشان کرد: منشأ خوف غضب و منشأ رجا محبت است و با محبت کارها درست می‌شود، به رحمت خدا امیدوار باشید، در راه خدا گام بردارید و بدانید محبت اهل بیت(ع) و دشمنی با دشمنان آن بزرگواران، گناهانمان را می‌سوزاند./919/پ202/ی

ارسال نظرات