۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۱۵۸۷۷۸

اهل بیت الگوی تذلل و خاکساری در محضر الهی هستند

خبرگزاری رسا ـ دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به فرازهایی از دعای توبه امام سجاد(ع) که به خاکساری در محضر الهی می پردازد، گفت: باید این ابواب معرفت و چگونگی خاکساری و تذلل در محضر الهی را از اهل بیت(ع) یاد بگیریم.
آيت الله محسن اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه سلسله جلسات درس اخلاق خود در مرکز جامع علوم اسلامی قم، با اشاره به این که همه ادعیه ائمه اطهار(ع) نقطه اوج و فرودی دارد، گفت: نقطه اوج دعای توبه امام سجاد(ع) مقاطعی است که به نهایت تذلل و خاکساری در محضر الهی می پردازد.

وی ادامه داد: در فراز دیگری از دعای توبه امام سجاد(ع) می فرماید؛ اگر عذر خواهی و طلب توبه می کنم برای نمازها، روزه ها و کارهایی که کرده ام نیست بلکه برای این است که آنان که در زمین و آسمان هستند صدای من را بشنوند و شفقت کنند، برای من دعایی کنند که دعای آنها در نزد تو شنیده می شود.

آیت الله اراکی ابراز داشت: دو استغفار در قرآن از فرشتگان نقل شده یکی استغفار حاملان عرش برای کسانی که ایمان آورده اند و دیگری استغفار برای همه اهالی زمین.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره به این که همه اعمال اهل بیت(ع) برای ما الگو و درس است، اظهار داشت: باید این ابواب معرفت و چگونگی خاکساری و تذلل در محضر الهی را از اهل بیت(ع) یاد بگیریم.

آیت الله اراکی با اشاره به فرازهای دیگری از دعای توبه، اظهار داشت: ترجمان فرازهای خاکساری در دعای توبه مضمون جمله الله اکبر است که به معنای این است که خدای متعال از توصیف دیگران مبرا است.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: در مقطع دوم این دعا حضرت اشاره به این دارد که تنها امید ما به خدای متعال است و امیدی به غیر خدای متعال نیست. /929/پ203/پ

ارسال نظرات